Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS 3 Crossback 1.5 Blue HDi 8EAT - úsporně v luxusu

Stalo se už pravidlem, jakmile máme možnost vyzkoušet automobil prémiové značky DS, tak se nás lidé vyptávají, o jakou značku se jedná. Když řekneme DS, tak nevěřícně koukají a musíme vysvětlit, že jde vlastně o samostatnou značku francouzské skupiny PSA (původně šlo o luxusní divizi Citroënu).

Značka DS Automobiles vznikla v roce 2014 a prvním počinem bylo SUV nebo crossover DS 7 Crossback, po němž přišel menší sourozenec DS3 Crossback a poté hybridní a elektrické verze.


Nenechte se ale zmýlit označením crossover, v žádném případě nejde o automobil, který by si dělal terénní ambice a mohli jste s ním na nezpevněné cesty. Jednak má pohon pouze předních kol, jednak byste asi přeci jen litovali brodit se v takovém luxusu někde bahnem. Ale kdybyste přeci jen chtěli za každou cenu pohon všech kol, potom si musíte pořídit hybridní verzi DS7 Crossback s pohonem všech kol.


DS3 v sobě nezapře francouzský šarm, jak dokazuje nejen množství chromu, ale například také jakési ploutvičky nebo trojúhelníčky u zadních bočních oken. Při pohledu zepředu si můžete všimnout kapoty do které jsou zapuštěny Matrix LED světlomety. A že vůz nemá kliky: stačí se přiblížit na půldruhého metru s klíčkem v kapse a hned vyskočí. Zároveň se vůz odemkne.
S originálním designem se setkáváme také uvnitř. Všude samé „diamanty“ nebo kosočtverce či trojúhelníčky. Chvilku vám trvá, než se v tlačítkách zorientujete. Dokonce jsme po převzetí vozu hledali startovací tlačítko. Bylo umístěné vtipně do přístrojové desky. Netradiční jsou i prvky otevírání oken na středovém tunelu vedle řadicí páky. Nikoliv ve dveřích, jak jsme zvyklí. Na heap-up displeji se vám zobrazuje nejen rychlost, ale také údaje tempomatu, dopravních značek, asistenčních systémů nebo navigace.


Ovládání některých funkcí nám přišlo možná trochu složitější, ale majitel vozu si rychle zvykne. O tom jsme přesvědčeni. Kruhový displej nám vedle rychlosti zobrazuje také stav paliva, teplotu oleje, otáčkoměr na levé straně je spíš jen orientační. V případě rozsvícení kontrolky rezervy se vypne vyhřívání oken, klimatizace a zobrazí se vzdálenost k nejbližší čerpací stanici. To vše ušetří nějaké to deci paliva-. Celý interiér je obklopen kvalitními materiály, včetně sedadel a zpracování, jak se na prémiový vůz, i když malý, sluší.
Vzhledem k délce čtyř metrů a rozvoru 2,5 metru (ten oceníte při manévrování ve městě) je lepší cestovat pouze ve dvou, protože na zadních sedadlech příliš místa není. Zavazadlový prostor odpovídá kompaktním rozměrům vozu. Sklopením opěradel zadních sedadel jej můžete zvětšit z 350 na 1050 litrů.


Zákazník má na výběr zážehový přeplňovaný tříválec 1.2 ve výkonových variantách 100 k, 130 k a 155 k nebo vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi o výkonu 100 k ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo 130 k s osmistupňovým automatem.
Poprvé jsme vyzkoušeli jsme benzinovou zlatou středná cestu, tedy s výkonem 96 kW (130 k) při 5500/min. Točivý moment 230 Nm vrcholí už při 1750 otáčkách za minutu. Najezdili jsme asi osm set kilometrů po nejrůznějších silnicích a palubní počítač ukazoval spotřebu kolem šesti litrů benzinu na sto kilometrů. Motor, ač jen tříválec, tak je velice živý, pružný a jízda ve spojená se skvělým osmistupňovým automatem je velice příjemná. A to i díky výborně naladěnému podvozku. S torzními tyčemi vzadu se dokáže vypořádat s nerovnostmi českých silnic.

Podruhé jsme usedli do nejslabší verze s výkonem 100 k, která je spojena výhradně se šestistupňovým manuálem, o něco menší točivý moment 205 Nm při stejných otáčkách je přeci jen na dynamice znát. Při předjíždění musíte včas podřadit o jeden nebo dva stupně. Podle nás je vhodný pro řidiče vyznávající klidnou jízdu bez jakýchkoliv sportovních ambicí. Motor je tichý se slušným zátahem odspodu. S lehkou nohou lze také dosáhnout průměrné spotřeby kolem 6,5 litrů benzinu na sto kilometru. Dámské pokolení přeci jen asi upřednostní výborný osmistupňový automat.

Nakonec jsme otestovali nejsilnější vznětový přeplňovaný čtyřválec, jenž disponuje slušnou silou 300 Nm. Díky přeplňovaní je k dispozici už od 1750 otáček za minutu. Osmistupňový automat motor zbytečně nevytáčí, a kromě dynamiky je jeho předností hospodárnost. V průměru jsme jezdili za pět litrů nafty na sto kilometrů nebo při svižnější jízdě o něco málo víc. Určitě je dobře, že Francouzi diesely neopouštějí, jako jiní výrobci.


Nejlevnější 1.2 PurTech 100 s výbavou Be Chic stojí od 560 000 Kč, diesel 1.5 Blue HDi 100 k přijde na 620 000 Kč. Levnější provedení 1.5 Blue Hdi 130 k stojí 745 000 Kč (So Chic), resp. 815 000 Kč (Grand Chic). Testované provedení , kde si připlatíte například 19 000 Kč za oranžovou barvu, paket Inspirace 35000 Kč za kožené čalounění a další drobnosti přijde na 949 000 Kč.

V ceně vozu je již obsažena záruka na 5 let/60 000km a taktéž servisní smlouva FreeDrive na stejný rozsah (ta obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a taktéž i výměnu opotřebovaných dílů jako jsou brzdové destičky nebo stírátka atd.


Ceník i přehled výbav najdete:

http://data.dsautomobiles.cz/pdf/ceniky/cenik-ds3crossback.pdf?_ga=2.8418101.185741788.1597948491-943348259.1597948491

DS 3 Crossback není ideální rodinný automobil, ale spíš bychom jej mohli považovat za typického představitele francouzského šarmu a módy, tudíž osloví zřejmě nejvíce ženy. Tři roky jde značka DS vlastní cestou, především designovou a komfortním. I malý crossback může být prémiový.


Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1499 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 3750/min
Točivý moment: 300 Nm při 1750/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,2/3,6/3,8 l/100 km
Rozměry: 4118 x 1802 x 1534 mm
Rozvor kol: 2558 mm
Zav.prostor: 350/1050 l
Cena. 815 000 Kč (Grand Chic)


J:Lasík 21.8.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar