Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C5 X 1.6 - komfort s benzinem

Prakticky po celou svoji historii překvapuje Citroën novinkami v oblasti designu nebo techniky. V paměti máme modely Traction Avant, legendární pětimetrový DS či SM, všestranný CX nebo hodně futuristický XM. Vloni překvapil modelem C5 X, který kombinuje v sobě hatchback, kombi a také SUV. Mnozí jej považují za kombi střední třídy, dokonce nejlevnější na trhu.

Z kombi převzal prakticky jen zavazadlový prostor objemu 545 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel až 1640 litrů. Potěší variabilními ližinami na ukotvení předmětů. Hatchback nebo sedan připomíná prostorným interiérem a tvarem karosérie, která je oproti DS5 Aircross o 305 milimetrů delší a zároveň o 204 mm nižší a také o dvanáct kilogramů lehčí. V rozvoru narostl o 50 mm. Na silnici novinku nepřehlédnete, neboť nízkých pseudo sedanů mnoho nejezdí.


I když takřka všechny dnešní automobily jsou pětimístné, tak málokdy se na zadní sedadlo posadí tři dospělé osoby a mají dost místa ve všech směrech. Přední sedadla sice nemají výraznou boční oporu, ale vzhledem ke konstrukci jsou měkká a pohodlná. V nejvyšší výbavě také ventilovaná i vyhřívaná. Všechny informace se zobrazují na dvanáctipalcovém multifunkčním displeji. Naštěstí aspoň ovládání klimatizace zůstalo klasickými fyzickými ovladači.


Citroën pro C5 X, stejně jako u C5 Aircoss zvolil moderní pohonné jednotky – zážehový tříválec 1.2PureTech - 130 k, čtyřválec 1.6 – 180 k a čtyřválec 1.6 – 160 k nebo ve verzi plug-in hybrid. Diesel už nehledejte. Všechny mají pohon předních kol a osmistupňovou planetovou převodovku.


První test jsme absolvovali něklik stovek kilometrů s hybridem, jehož systém tvoří zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech a synchronní třífázový elektromotor (výkon 81 kW, toč.moment 320 Nm), integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Od spalovacího motoru je oddělen další spojkou. Celkový výkon soustavy je 165 kW (225 k), točivý moment dosahuje 360 Nm.


Při nabité baterii s kapacitou 12,4 kWh se rozjíždíme na elektřinu, a po ujetí zhruba čtyřiceti kilometrů se připojí spalovací motor a režim se mění na hybridní. Baterii můžeme dobíjet buď spalovacím motorem, ale to je nesmyslné. Raději dobíjet ze zásuvky nebo střídavým proudem z nabíječky přes koncovku Mennekes. Pochopitelně dobíjíme při zpomalovaní, kdy se mění kinetická energie na elektrickou. V průměru jsme jezdili kolem sedmi litrů benzinu. K dispozici je nabíječka 3,7 kW, za 17 000 Kč si můžete přikoupit silnější 7,4 kW, ale i s ní dobijete na sto procent za hodinu a čtyřicet minut. Z domácí zásuvky 230 V musíte počítat se sedmi hodinami.


Budeme upřímní, víc jsme se těšili na klasiku, tedy přeplňovanou „jedna-šestku“. Točivý moment 250 Nm při 1650 otáčkách za minutu není sice nikterak oslnivý, ale víc „sází“ na výkon ve vyšších otáčkách. V 5500 otáčkách dosahuje 180 k. Potěšil nás nejen skvělou spoluprací s osmistupňovým automatem, ale především pružností a tichým během. Při nižších rychlostech, kolem 90 kmPh jsme dokázali jet něco málo pes pět litrů, na dálnici stoupla skoro na osm. Ale v průměru při svižnější jízdě můžete počítat se 7,5 litry benzinu na sto kilometrů.


Přestože se také „x-pětka“ musela obejít bez vzduchového pérování, tak jízda je velice komfortní až bychom řekli plavná. K tomu napomáhají inovativní tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy pro zdvih i stlačení. Při razantním stlačení se tlumiče dostanou do krajních poloh, kdy se dorazy postarají o bleskové utlumení. Dobře se tak vyrovnají s běžnými nerovnostmi, stejně jako 18“kola.
Vinuté pružiny jsou údajně nejměkčí, jaké lze dnes v automobilu použít. Společně s upravenými tlumiči zajišťují nadprůměrné propružení. Podvozek je hodně měkký až houpavý, ale i stabilní.
K jízdě pohodě také přispívá skvělé odhlučnění. Jednak díky vrstvenému akustickému čelnímu sklu a v nejvyšší výbavě je vrstvené sklo také u dveřních oken.



Přehled výbav:

https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky/Cenik_Citroen_C5_X.pdf?_gl=1*16w9181*_ga*MTY5ODI4NTEyMy4xNjY4NTI5OTI0*_ga_TP2VM316TJ*MTY3NDc1MTYxMi42LjEuMTY3NDc1MTY4NC4wLjAuMA..&_ga=2.184490848.775090144.1674751572-1698285123.1668529924


Citroën C5 X splňuje to, od těchto automobilů očekáváme - tedy pohodlí i líbivý neotřelý design. Určitě bychom ale zvolili právě verzi 1.6, která je určitě vhodnější než 1.3 za 800 000 Kč v základní výbavě Feel. Silnější 1.6 je k dispozici od 970 000 Kč ve výbavě Shine. V případě hybridu zaplatíte ze stejnou výbavu 1 180 000 Kč.




Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 131 kW (181 k) při 5500/min
Točivý moment: 250 Nm při 1650/min
Převodovka: osmistupňová samočinná
Rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s
Kombin.spotřeba WTLP: 6,5 l/100 km
Rozměry: 4805 x 1815 x 1485 mm
Rozvor kol: 2785 mm
Zav.prostor: 545/1640 litrů
Cena: 970 000 Kč (Shine)



JL 31.1.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar