Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C5 X 1.6 PHEV 225 e-EAT8 trochu jiný model

Už někdy od třicátých let minulého století překvapuje Citroën něčím novým, ať v oblasti designu nebo techniky. Vzpomeňme například modely Traction Avant, legendární pětimetrový DS či SM, všestranný CX nebo hodně futuristický XM. Nyní překvapil modelem C5 X, který kombinuje v sobě sedan, kombi a také SUV. Přestože to na pohled nevypadá.

Snad nejméně se podobá SUV až na světlou výšku 193 mm, z kombi si vzal zavazadlový prostor s variabilními ližinami na ukotvení předmětů. Sedan připomíná prostorným interiérem a tvarem karosérie, která je oproti DS5 Aircross o 305 milimetrů delší a zároveň o 204 mm nižší a také o dvanáct kilogramů lehčí. V rozvoru narostl o 50 mm. Na silnici novinku nepřehlédnete, neboť nízkých pseudo sedanů mnoho nejezdí.

I když takřka všechny dnešní automobily jsou pětimístné, tak málokdy se na zadní sedadlo posadí tři dospělé osoby a mají dost místa ve všech směrech. Přední sedadla sice nemají výraznou boční oporu, ale vzhledem ke konstrukci jsou měkká a pohodlná. V nejvyšší výbavě také ventilovaná i vyhřívaná. Všechny informace se zobrazují na dvanáctipalcovém multifunkčním displeji. Naštěstí aspoň ovládání klimatizace zůstalo klasickými fyzickými ovladači.

Citroën pro C5 X, stejně jako u C5 Aircoss zvolil moderní pohonné jednotky – zážehový tříválec 1.2PureTech - 130 k a čtyřválec 1.6 – 160 k nebo ve verzi plug-in hybrid Diesel už nehledejte. Všechny mají pohon předních kol a osmistupňovou planetovou převodovku.

Právě s hybridem jsme najezdili několik stovek kilometrů. Hybridní systém tvoří zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech a synchronní třífázový elektromotor (výkon 81 kW, toč.moment 320 Nm), integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Od spalovacího motoru je oddělen další spojkou. Celkový výkon soustavy je 165 kW (225 k), točivý moment dosahuje 360 Nm.

Při nabité baterii s kapacitou 12,4 kWh se rozjíždíme na elektřinu, a po ujetí zhruba čtyřiceti kilometrů se připojí spalovací motor a režim se mění na hybridní. Baterii můžeme dobíjet buď spalovacím motorem, ale to je nesmyslné. Raději dobíjet ze zásuvky nebo střídavým proudem z nabíječky přes koncovku Mennekes. Pochopitelně dobíjíme při zpomalovaní, kdy se mění kinetická energie na elektrickou. V průměru jsme kolem sedmi litrů benzinu.

K dispozici je nabíječka 3,7 kW, za 17 000 Kč si můžete přikoupit silnější 7,4 kW, ale i s ní dobijete na sto procent za hodinu a čtyřicet minut. Z domácí zásuvky 230 V musíte počítat se sedmi hodinami.

Přestože se také „x-pětka“ musela obejít bez vzduchového pérování, tak jízda je velice komfortní až bychom řekli plavná. K tomu napomáhají inovativní tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy pro zdvih i stlačení. Při razantním stlačení se tlumiče dostanou do krajních poloh, kdy se dorazy postarají o bleskové utlumení. Dobře se tak vyrovnají s běžnými nerovnostmi, stejně jako 18“kola.


Vinuté pružiny jsou údajně nejměkčí, jaké lze dnes v automobilu použít. Společně s upravenými tlumiči zajišťují nadprůměrné propružení. Podvozek je hodně měkký až houpavý, ale i stabilní.
K jízdě pohodě také přispívá skvělé odhlučnění. Jednak díky vrstvenému akustickému čelnímu sklu a v nejvyšší výbavě je vrstvené sklo také u dveřních oken.

Přehled výbav:

https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky


Základní technické údaje

Citroën C5 X splňuje to, od těchto automobilů očekáváme - tedy pohodlí i líbivý neotřelý design.


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 133 kW (181 k) při 6000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1750/min
Elektromotor: synchronní třífázový
Výkon: 81 kW (110 k) při 2500/min
Točivý moment: 320 Nm při 500-2500/min
Systémový výkon: 165 kW (225 k)
Systémový točivý moment: 360 Nm
Převodovka: osmistupňová samočinná
Rychlost: 233 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Kombin.spotřeba WTLP: 1,4 l/100 km
Rozměry: 4805 x 1815 x 1485 mm
Rozvor kol: 2785 mm
Zav.prostor: 485/1580 litrů
Cena: 1 230 000 Kč (Shine Pack)



JL 7.12.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar