Citroën C4 Picasso 2.0 HDI BMP6 - francouzský šarm
Citroën je zřejmě jedinou značkou, která nabízí tři různé automobily kategorie MPV, když mezeru mezi modely Xsara Picasso a C8 vyplnil C4 Picasso, respektive sedmimístný C4 Grand Picasso. Použít v názvu jméno Pabla Picassa, největšího malíře 20. století, už samo o sobě zavazuje.
V případě modelu C4 Picasso se to povedlo stoprocentně, protože jeho design považujeme v současné době mezi nejpůsobivější, co tento segment může nabídnout. Ke kráse připívají mimo elegantních tvarů také velké zasklené plochy které dosahují pěti metrů čtverečních, přičemž dva metry čtverečné připadají na čelní sklo. S velkým panoramatickým střešním oknem, za příplatek 27 000 Kč včetně elektricky ovládané krycí rolety, dokonce 6,2 m². Za velkým čelním oknem si cestující na předních sedadlech připadají jako ve výloze, zvláště když je protažené až nad jejich hlavy. Díky tomu se vám může pak zdát, že jedete rychleji než ve skutečnosti.
Design C4 Picassa je rozhodně ještě přitažlivější než u většího provedení Grand, k čemuž přispívá třeba netradiční zvlněná spodní linie oken druhých dveří nebo třetí boční okno ve stylu Xsary Picasso. S Grandem má kratší Picasso společnou pouze platformu a rozvor 2728 mm (Xsara Picasso 2760 mm), liší nejen v délce, ale především v tvarech.
Model C4 Picasso se dodává se zážehovými motory 1.8 (92 kW/127 k) a 2.0 (103 kW/143 k) a vznětovými 1.6 HDI (80 kW/110 k) a 2.0 HDI (100 kW/138 k). My jsme měli k dispozici přeplňovaný vznětový dvoulitr HDi o výkonu 100 k a točivém momentu 270 N.m. Dodává se buď ve spojení se šestistupňovou samočinnou převodovkou nebo šestistupňovou robotizovanou BMP6, kterou jsme měli k dispozici. Právě ta však byla nejslabší stránkou jinak velice pěkného automobilu, na čemž jsme se shodli i s odborníky z dealerství Citroën. Raději bychom sáhli po klasickém automatu nebo i mechanické převodovce, pokud by byla k mání. Zatím totiž převodovka nedosahuje komfortu samočinných s planetovým soukolím a hydrodynamickým měničem, hlavně při řazení pod plynem je prodleva nejcitelnější a vyvolává pocit, jako by se auto na sekundu zastavilo. „Trhavé“ řazení nám kompenzuje alespoň velice pěkná spotřeba – v průměru 6,5 litru nafty na sto kilometrů.
Základem je klasické šestistupňové převodové ústrojí s přímým ozubením, o řazení a vypínání spojky se stará elektrohydraulika, která neumožňuj citlivé dávkování planu třeba při parkování. A tak na vás kolem jdoucí koukají, jaké jste si koupili auto a neumíte ani popojíždět. Bohužel opak je pravdou.
Rychlosti se nevolí klasickou pákou, ale buď páčkami pod volantem anebo elektronicky. S touto převodovkou dosahuje motor o 50 N.m nižšího točivého momentu, tzn. 270 N.m při 2000 otáčkách za minutu, oproti jiným verzím. Přesto zajišťuje vozu velice slušnou dynamiku. Při zastavení a vypnutí motoru je úplně jedno v jaké poloze páku necháme, ale při startování musí být vždy na neutrálu.
Stejně jako klasická „cé-čtyřka“ má volant pevný střed a otáčí se pouze věncem. Na dvacet tlačítek pro nejrůznější funkce je třeba si zvyknout. Uprostřed přístrojové desky je digitální displej, který zobrazuje velkou číslicí aktuální rychlost, dále pak stav paliva otáčky motoru a údaje z palubního počítače.
Sedadla jsou dostatečně tuhá a pohodlná, vzadu jsou jednotlivě posuvná o 130 mm, a také všechna stejně široká 450 mm. Ve velkém rozsahu nastavitelném sedadle si rychle najdete optimální polohu za volantem. Podle uspořádání sedadel dosahuje zavazadlový prostor objemu 500 až 605 litrů, po naložení ke stropu a jejich sklopení 1734 litrů.
Citroën C4 Picasso je velice dobře vybaven už v základní výbavě 1.8 Base (běžná cena 589 900 Kč. akční cena - září 489 900 Kč), která zahrnuje mj. sedm airbagů, systémy ESP, ASR, ABS, EBD, EBA, asistent rozjezdu do kopce, automatickou elektrickou parkovací brzdu, palubní počítač nebo tempomat. Nejvyšší výbava Exclusive má navíc třeba ještě mlhovky, automatickou klimatizaci, zadní parkovací asistent, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Praktické je rovněž vzduchové pérování zadní nápravy, která udržuje stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení. Podle potřeby ji můžeme zvýšit nebo snížit v od 480 až 620 mm nad zemí a to buď mechanicky tlačítkem nebo automatiky po rozjezdu a překročení rychlosti 10 km/h.
Na přání lze vůz ještě obohatit o systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL) nebo parkovací asistent se systémem změření vyhlédnutého místa na parkování.
Citroën C4 Picasso v pětimístném provedení nás okouzlil především atraktivním designem, tak zajímavým a praktickým interiérem, komfortem a slušnými jízdními vlastnostmi. Ideální automobil na cesty, ale přimlouvali bychom se přeci jen za jinou převodovku.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 100 kW (138 k) při 4000/min
Točivý moment: 270 N.m při 2000/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,1/6,1 l/100 km
Rozměry: 4470 x 1830 x 1660 mm
Rozvor: 2728 mm
Cena: běžná 774 900 Kč, akční-září 674 900 Kč (2.0 HDI BMP6, výb.X)
běžná 890 000 Kč, akční - září 790 000 Kč (2.0 HDI BMP6, výbava Exclusive)
Jindřich Lasík, 19.9.2007
Design C4 Picassa je rozhodně ještě přitažlivější než u většího provedení Grand, k čemuž přispívá třeba netradiční zvlněná spodní linie oken druhých dveří nebo třetí boční okno ve stylu Xsary Picasso. S Grandem má kratší Picasso společnou pouze platformu a rozvor 2728 mm (Xsara Picasso 2760 mm), liší nejen v délce, ale především v tvarech.
Model C4 Picasso se dodává se zážehovými motory 1.8 (92 kW/127 k) a 2.0 (103 kW/143 k) a vznětovými 1.6 HDI (80 kW/110 k) a 2.0 HDI (100 kW/138 k). My jsme měli k dispozici přeplňovaný vznětový dvoulitr HDi o výkonu 100 k a točivém momentu 270 N.m. Dodává se buď ve spojení se šestistupňovou samočinnou převodovkou nebo šestistupňovou robotizovanou BMP6, kterou jsme měli k dispozici. Právě ta však byla nejslabší stránkou jinak velice pěkného automobilu, na čemž jsme se shodli i s odborníky z dealerství Citroën. Raději bychom sáhli po klasickém automatu nebo i mechanické převodovce, pokud by byla k mání. Zatím totiž převodovka nedosahuje komfortu samočinných s planetovým soukolím a hydrodynamickým měničem, hlavně při řazení pod plynem je prodleva nejcitelnější a vyvolává pocit, jako by se auto na sekundu zastavilo. „Trhavé“ řazení nám kompenzuje alespoň velice pěkná spotřeba – v průměru 6,5 litru nafty na sto kilometrů.
Základem je klasické šestistupňové převodové ústrojí s přímým ozubením, o řazení a vypínání spojky se stará elektrohydraulika, která neumožňuj citlivé dávkování planu třeba při parkování. A tak na vás kolem jdoucí koukají, jaké jste si koupili auto a neumíte ani popojíždět. Bohužel opak je pravdou.
Rychlosti se nevolí klasickou pákou, ale buď páčkami pod volantem anebo elektronicky. S touto převodovkou dosahuje motor o 50 N.m nižšího točivého momentu, tzn. 270 N.m při 2000 otáčkách za minutu, oproti jiným verzím. Přesto zajišťuje vozu velice slušnou dynamiku. Při zastavení a vypnutí motoru je úplně jedno v jaké poloze páku necháme, ale při startování musí být vždy na neutrálu.
Stejně jako klasická „cé-čtyřka“ má volant pevný střed a otáčí se pouze věncem. Na dvacet tlačítek pro nejrůznější funkce je třeba si zvyknout. Uprostřed přístrojové desky je digitální displej, který zobrazuje velkou číslicí aktuální rychlost, dále pak stav paliva otáčky motoru a údaje z palubního počítače.
Sedadla jsou dostatečně tuhá a pohodlná, vzadu jsou jednotlivě posuvná o 130 mm, a také všechna stejně široká 450 mm. Ve velkém rozsahu nastavitelném sedadle si rychle najdete optimální polohu za volantem. Podle uspořádání sedadel dosahuje zavazadlový prostor objemu 500 až 605 litrů, po naložení ke stropu a jejich sklopení 1734 litrů.
Citroën C4 Picasso je velice dobře vybaven už v základní výbavě 1.8 Base (běžná cena 589 900 Kč. akční cena - září 489 900 Kč), která zahrnuje mj. sedm airbagů, systémy ESP, ASR, ABS, EBD, EBA, asistent rozjezdu do kopce, automatickou elektrickou parkovací brzdu, palubní počítač nebo tempomat. Nejvyšší výbava Exclusive má navíc třeba ještě mlhovky, automatickou klimatizaci, zadní parkovací asistent, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Praktické je rovněž vzduchové pérování zadní nápravy, která udržuje stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení. Podle potřeby ji můžeme zvýšit nebo snížit v od 480 až 620 mm nad zemí a to buď mechanicky tlačítkem nebo automatiky po rozjezdu a překročení rychlosti 10 km/h.
Na přání lze vůz ještě obohatit o systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL) nebo parkovací asistent se systémem změření vyhlédnutého místa na parkování.
Citroën C4 Picasso v pětimístném provedení nás okouzlil především atraktivním designem, tak zajímavým a praktickým interiérem, komfortem a slušnými jízdními vlastnostmi. Ideální automobil na cesty, ale přimlouvali bychom se přeci jen za jinou převodovku.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 100 kW (138 k) při 4000/min
Točivý moment: 270 N.m při 2000/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,1/6,1 l/100 km
Rozměry: 4470 x 1830 x 1660 mm
Rozvor: 2728 mm
Cena: běžná 774 900 Kč, akční-září 674 900 Kč (2.0 HDI BMP6, výb.X)
běžná 890 000 Kč, akční - září 790 000 Kč (2.0 HDI BMP6, výbava Exclusive)
Jindřich Lasík, 19.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















