Citroën DS4 1.6 THP - sportovní a stylovější
Označení DS se u Citroënu objevilo už před více než padesáti roky u kultovního modelu DS11, představující ve své době revoluci. Více než před rokem Francouzi tajemná písmena DS oprášili a vytvořili novou řadu, respektive jakési deriváty k řadám C3, C4 a C5.
V žádném případě nemají být retro vzpomínkou, ale mají oslovit hlavně bohatší zákazníky, kteří nelitují provětrat svoje konta, jen aby se odlišovali od ostatních. Luxusní řadu modelů DS4 charakterizuje unikátní design, luxusní interiér, ale na druhé straně také vyšší cena. Cena hatchbacku nižší střední třídy se pohybuje od 459 900 Kč výše.
Vzhledem k tomu, že s příchodem nového modelu C4 zmizelo z trhu i kupé, měl by DS4 tak trochu suplovat i tento model. Při prvním pohledu se vám možná bude zdát, že vůz je pouze třídveřový a při troše fantasie může jít o kupé. Ale zdání klame. Dveře jsou zamaskována a klika je vtipně ukryta ve sloupcích. Navíc jsou dveře i tak trochu atypické. Po otevření nám zůstává jen malý průchod k zadním sedadlům. Okna nejdou vzhledem ke konstrukci dveří, ani stáhnout ani vyklopit. Výrobce to zdůvodňuje tím, že vůz má klimatizaci a tudíž není třeba nic otevírat.
Přední sedadla jsou hezky tvarovaná, přestože byla na náš vkus spíš měkčí a do sportovně laděného vozu bychom uvítali trochu tvrdší. Ale v zatáčkách vás dobře drží. Za zbytečnou považuje posuvnou lištu se slunečními clonami, kterou můžeme odsunout dozadu, čímž se nám sice zvětší čelné okno, ale vyšší osoby pak může omezit v pohodlí díky poměrně masivní konstrukci.
Místo na zadních sedadlech je stísněné, ala naopak zavazadlový prostor je svými 395 litry dostatečně velký a tvarově i dobře využitelný. Někdo bude možná lamentovat nad vyšší ložnou hranou, ale u takového auta se nepředpokládá, že snad budeme vozit těžké věci. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1021 litrů.
Volant je už klasický, tedy bez tolik diskutovaného pevného středu, ale zato s množstvím tlačítek, možná až zbytečných. Majitel vozu si rychle zvykne, jinak jsou všechny ovladače jednoduše a logicky uspořádané.
Přístrojová deska má sice původ v modelu C4, ale s kvalitnějšími materiály i zpracováním si nezadá s autem vyšší třídy. Do sériové výbavy patří tempomat i a omezovač rychlosti.
Řazení šestistupňové mechanické převodovky jde hladce, rychle a na francouzské auto i hodně přesně. Také k citlivému a sportovními řízení nemáme připomínky. Je přesně takové, jaké od DS4 očekáváme.
Dostáváme se k nejsilnější stránce Citroënu DS4 a tou jsou pohonné jednotky. Ještě než prozradíme, jaký motor poháněl přední kola, tak si řekněme, že pro DS4 si můžete vybrat ze zážehových 1.6 VTi/120 k a 1.6 THP/200 k a vznětových 1.6 HDI/120 k a 2.0 HDI/ 160 k. V našem případě to byl vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu pouhých 1,6 litru s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů. Jde o výsledek spolupráce PSA a BMW. A když se na něčem podílí BMW, tak to je samo o sobě záruka kvalita. Motor prostě nemá chybu a považujeme jej za jeden z nejpovedenějších v této kategorii. V rozmezí 5500 až 6800 otáčkách za minutu dosahuje výkonu 200 k. Největší točivý moment 275 Nm můžeme využívat už od 1700 otáček a to až o 4500. Je neskutečně pružný, na šestku si nechá líbit i tisíc otáček a rychlost 50 km/h. Síly má na rozdávání prakticky v každém okamžiku, spíš má radši vyšší otáčky. Už po sešlápnutí plynu cítíme pořádný zátah a s přibývajícími otáčkami stále zrychluje, až do omezovače ve 235 km/h. Jen těžko jsme se s ním loučili.
Pokud jde o spotřebu, tak hodně záleží na způsobu jízdy. Jezdili jsme v průměru i za 7 litrů benzinu, ale taky jsme se dostali na 8,2 litru. Na tak silný motor určitě dobré hodnoty.
Bez kvalitního podvozku by nám nebyl kvalitní motor nic platný. Někomu se možná bude zdát tvrdší, nám ale vyhovoval. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu torzní příčka. Přestože má vůz vyšší světlost, tak se ani v rychlých zatáčkách nenaklání, dobře drží stopu. Vůz měl 18“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami, ale tato kombinaci vzhledem k nastavení tlumičů nebude asi dvakrát vhodná na naše rozbité silnice. Jejich přednost uplatníme spíš na kvalitní vozovce.
Jak jsme se už zmínili, nejlevnější DS4 1.6 VTi přijde na 459 900 Kč, naopak testované provedení 1.6 THP, dodávané výhradně v nejvyšší výbavě Sport, stojí 654 900 Kč, zatímco diesel je ještě o 15 000 Kč dražší. Výbava Sport zahrnuje všechno nač si vzpomenete, za zmínku stojí snad jen systém měření mrtvého úhlu, zadní parkovací asistent, přední parkovací asistent, který změří volné místo pro parkování, panoramatické čelní sklo nebo automatická dvouzonová klimatizace.
Když se chce někdo opravdu odlišovat a touží po individualitě, potom je podle nás nejvhodnější verze právě s nejsilnějším motorem a nejvyšší výbavě. Jak se říká – když už, tak už. Za pořádný kus francouzského šarmu, a ten DS4 bezpochyby má, se prostě musí zaplatit, ale výsledek se rozhodně dostaví.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 147 kW(200 k) při 5500-6800/min
Točivý moment: 275 Nm při 1700-4500/min
Rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,4/5,2/6,4 l/100 km
Rozměry: 4275 x 1810 x 1523 mm
Rozvor: 2612 mm
Zav.prostor: 395/1021 l
Cena: 654 900 Kč
J.Lasík, 2.9.2011
Vzhledem k tomu, že s příchodem nového modelu C4 zmizelo z trhu i kupé, měl by DS4 tak trochu suplovat i tento model. Při prvním pohledu se vám možná bude zdát, že vůz je pouze třídveřový a při troše fantasie může jít o kupé. Ale zdání klame. Dveře jsou zamaskována a klika je vtipně ukryta ve sloupcích. Navíc jsou dveře i tak trochu atypické. Po otevření nám zůstává jen malý průchod k zadním sedadlům. Okna nejdou vzhledem ke konstrukci dveří, ani stáhnout ani vyklopit. Výrobce to zdůvodňuje tím, že vůz má klimatizaci a tudíž není třeba nic otevírat.
Přední sedadla jsou hezky tvarovaná, přestože byla na náš vkus spíš měkčí a do sportovně laděného vozu bychom uvítali trochu tvrdší. Ale v zatáčkách vás dobře drží. Za zbytečnou považuje posuvnou lištu se slunečními clonami, kterou můžeme odsunout dozadu, čímž se nám sice zvětší čelné okno, ale vyšší osoby pak může omezit v pohodlí díky poměrně masivní konstrukci.
Místo na zadních sedadlech je stísněné, ala naopak zavazadlový prostor je svými 395 litry dostatečně velký a tvarově i dobře využitelný. Někdo bude možná lamentovat nad vyšší ložnou hranou, ale u takového auta se nepředpokládá, že snad budeme vozit těžké věci. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1021 litrů.
Volant je už klasický, tedy bez tolik diskutovaného pevného středu, ale zato s množstvím tlačítek, možná až zbytečných. Majitel vozu si rychle zvykne, jinak jsou všechny ovladače jednoduše a logicky uspořádané.
Přístrojová deska má sice původ v modelu C4, ale s kvalitnějšími materiály i zpracováním si nezadá s autem vyšší třídy. Do sériové výbavy patří tempomat i a omezovač rychlosti.
Řazení šestistupňové mechanické převodovky jde hladce, rychle a na francouzské auto i hodně přesně. Také k citlivému a sportovními řízení nemáme připomínky. Je přesně takové, jaké od DS4 očekáváme.
Dostáváme se k nejsilnější stránce Citroënu DS4 a tou jsou pohonné jednotky. Ještě než prozradíme, jaký motor poháněl přední kola, tak si řekněme, že pro DS4 si můžete vybrat ze zážehových 1.6 VTi/120 k a 1.6 THP/200 k a vznětových 1.6 HDI/120 k a 2.0 HDI/ 160 k. V našem případě to byl vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu pouhých 1,6 litru s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů. Jde o výsledek spolupráce PSA a BMW. A když se na něčem podílí BMW, tak to je samo o sobě záruka kvalita. Motor prostě nemá chybu a považujeme jej za jeden z nejpovedenějších v této kategorii. V rozmezí 5500 až 6800 otáčkách za minutu dosahuje výkonu 200 k. Největší točivý moment 275 Nm můžeme využívat už od 1700 otáček a to až o 4500. Je neskutečně pružný, na šestku si nechá líbit i tisíc otáček a rychlost 50 km/h. Síly má na rozdávání prakticky v každém okamžiku, spíš má radši vyšší otáčky. Už po sešlápnutí plynu cítíme pořádný zátah a s přibývajícími otáčkami stále zrychluje, až do omezovače ve 235 km/h. Jen těžko jsme se s ním loučili.
Pokud jde o spotřebu, tak hodně záleží na způsobu jízdy. Jezdili jsme v průměru i za 7 litrů benzinu, ale taky jsme se dostali na 8,2 litru. Na tak silný motor určitě dobré hodnoty.
Bez kvalitního podvozku by nám nebyl kvalitní motor nic platný. Někomu se možná bude zdát tvrdší, nám ale vyhovoval. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu torzní příčka. Přestože má vůz vyšší světlost, tak se ani v rychlých zatáčkách nenaklání, dobře drží stopu. Vůz měl 18“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami, ale tato kombinaci vzhledem k nastavení tlumičů nebude asi dvakrát vhodná na naše rozbité silnice. Jejich přednost uplatníme spíš na kvalitní vozovce.
Jak jsme se už zmínili, nejlevnější DS4 1.6 VTi přijde na 459 900 Kč, naopak testované provedení 1.6 THP, dodávané výhradně v nejvyšší výbavě Sport, stojí 654 900 Kč, zatímco diesel je ještě o 15 000 Kč dražší. Výbava Sport zahrnuje všechno nač si vzpomenete, za zmínku stojí snad jen systém měření mrtvého úhlu, zadní parkovací asistent, přední parkovací asistent, který změří volné místo pro parkování, panoramatické čelní sklo nebo automatická dvouzonová klimatizace.
Když se chce někdo opravdu odlišovat a touží po individualitě, potom je podle nás nejvhodnější verze právě s nejsilnějším motorem a nejvyšší výbavě. Jak se říká – když už, tak už. Za pořádný kus francouzského šarmu, a ten DS4 bezpochyby má, se prostě musí zaplatit, ale výsledek se rozhodně dostaví.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 147 kW(200 k) při 5500-6800/min
Točivý moment: 275 Nm při 1700-4500/min
Rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,4/5,2/6,4 l/100 km
Rozměry: 4275 x 1810 x 1523 mm
Rozvor: 2612 mm
Zav.prostor: 395/1021 l
Cena: 654 900 Kč
J.Lasík, 2.9.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout