Citroën DS3 1.6 VTI - nemá prostě chybu
Musíme přiznat, že už dlouho nás neokouzlil automobil svým ztvárněním víc uvnitř než zvenku. Tím nechceme říct, že by se nám snad design nelíbil, to rozhodně ne. Ale to jsme ještě netušili, co nám nabídne jeho motor a podvozek.
Aby Citroën ještě více přitáhl zájem veřejnosti o své už tak dost atraktivní modely, tak se rozhodl vytvořit k řadám C3 – C4 a C5 deriváty o označením DS. Prvním z řady je vydařený model DS3, přičemž zkratka DS nemá v tomto případně ani tak vyvolat vzpomínky na modely DS z padesátých let. Ale znamená Different Spirit – tedy odlišný duch. A to se Francouzům vydařilo. O místo na slunci by měl bojovat například s retro Mini,má oslovit mladé lidi, a proto je přímo stvořený pro individaulizaci podle vlastních představ.
Posuďte sami –
6 pohonných jednotek
3 stupně výbavy
4 polepy střechy
7 hlavic řadicí páky
8 čalounění a dekorů přístrojové desky
25 typů kol 38 kombinací střechy a karosérie
Nechtějte snad ani vědět, kolik kombinací může opravdu vzniknout. Tolik, že na silnici nepotkáte dvě stejná vozidla.
Když si už myslíte, že vás snad už nemůže Citroën ničím překvapit, tak jste na omylu. Například taková drobnost – světla pro denní svícení. Šest LED diod tvoří jakési svislé pásky. Bezpochyby zajímavý nápad. Ostatně celá příď s velkoplošnými světlomety a lichoběžníkovou maskou chladiče vzbuzuje pozornost, stejně jako hodně netradiční sloupky B nebo 16“ kola.
Model DS3 vychází z platformy C3, která prošlo menší modifikací, a tak je o 8 mm delší (3948 mm), o 13 mm užší (1715 mm) a o 66 mm nižší (1458 mm). Právě výška přispěla ke sportovnímu naturelu třídveřového hatchbacku, jenž se také stal základem pro soutěžní verzi DS3 R3.
Po otevření dveří, mimochodem dlouhých 1,2 metru se před námi rozevře vstup do interiéru, který musí nadchnout každého sportovně založeného řidiče. Nízko umístěná sedadla mají skvělé boční držení, které vašemu tělu neumožní v rychlých zatáčkách prakticky žádný pohyb. Optimální je i jejich tuhost. Ačkoliv je DS3 pětimístný, tak dozadu se vejdou maximálně dvě osoby, které by ovšem měly být fyzicky zdatné. Přístup není právě jednoduchý, ale ještě, že jsou obě přední sedadla vybavena pamětí.
Vedle sedadel se nám zamlouval tříramenný volant, dole se zploštělým věncem, za ním jsou tři efektní a přehledné analogové přístroje ve třech samostatných tubusech. Střední část přístrojové desky a hlavice řadicí páky mají stejnou barvu jako střecha.
Jak jsme se už zmínili, pro DS3 jsou určeny tři zážehové motory – 1.7/70 kW, 1.6 VTI/88 kW a 1.6 THP/115 k a jeden vznětový 1.4 HDI ve třech výkonových variantách – 50 kW, 69 kW a 82 kW. Zvolili jsme zlatou střední cestu, tedy 1.6 VTI, o němž se domníváme, že by se mohl také nejlépe prodávat. Společný projekt PSA a BMW považujeme, a nejen my, za jeden z nejlepších zážehových motorů 1.6 současnosti. Přiznáme, že bychom rádi okusili i 1.6 HTP, ale i tak nám jeho 88 kW přineslo hodně radosti. K té přispívá mj. přímé vstřikování paliva, variabilní časování sání i výfuku (mj. sací strana dokáže mechanicky měnit zdvih sacích ventilů, jde o modifikaci soustavy Valvetronic). Stejný motor najdeme pod kapotou Mini Cooperu, ale v něm je spojen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou (+ 74 000 Kč), zatímco my jsme měli k dispozici jen pětistupňovou, ale šestku bychom v DS3 také rozhodně využili.
Motor se rozbíhá lehce, je pružný, od 3000/min dá o sobě výrazně vědět a nad pět tisíc otáček vydává ten správný zvuk, jaký k takovému automobilu patří. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti něco málo přes jednu tunu dokáže jeho 160 Nm při 4200/min hodně svižnou jízdu.
A když k tomu připočteme výtečně nastavený podvozek s tvrdšími tlumiči i pery, potom není DS3 co vytknout. Sériová výbava Chic, v ní je k dispozici verze 1.4 za 369 900 Kč zahrnuje mj. šest airbagů, ESP + ASR, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, klimatizaci, 16“ kola atd. Testovaná verze 1.6 VTI se dodává pouze ve druhém stupni výbavy So Chic za přijatelných 424 900 Kč.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec VTI
Objem: 1598 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 6000/min
Točivý moment: 160 Nm při 4200/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/4,8/5,9 l/100 km
Rozměry: 3948 x 1715 x 1458 mm
Rozvor kol: 2648 mm
Rozchod kol: 1465/1468 mm
Zav.prostor: 285 l
Cena: 424 900 Kč (So Chic)
J.Lasík, 23.8.2010
Posuďte sami –
6 pohonných jednotek
3 stupně výbavy
4 polepy střechy
7 hlavic řadicí páky
8 čalounění a dekorů přístrojové desky
25 typů kol 38 kombinací střechy a karosérie
Nechtějte snad ani vědět, kolik kombinací může opravdu vzniknout. Tolik, že na silnici nepotkáte dvě stejná vozidla.
Když si už myslíte, že vás snad už nemůže Citroën ničím překvapit, tak jste na omylu. Například taková drobnost – světla pro denní svícení. Šest LED diod tvoří jakési svislé pásky. Bezpochyby zajímavý nápad. Ostatně celá příď s velkoplošnými světlomety a lichoběžníkovou maskou chladiče vzbuzuje pozornost, stejně jako hodně netradiční sloupky B nebo 16“ kola.
Model DS3 vychází z platformy C3, která prošlo menší modifikací, a tak je o 8 mm delší (3948 mm), o 13 mm užší (1715 mm) a o 66 mm nižší (1458 mm). Právě výška přispěla ke sportovnímu naturelu třídveřového hatchbacku, jenž se také stal základem pro soutěžní verzi DS3 R3.
Po otevření dveří, mimochodem dlouhých 1,2 metru se před námi rozevře vstup do interiéru, který musí nadchnout každého sportovně založeného řidiče. Nízko umístěná sedadla mají skvělé boční držení, které vašemu tělu neumožní v rychlých zatáčkách prakticky žádný pohyb. Optimální je i jejich tuhost. Ačkoliv je DS3 pětimístný, tak dozadu se vejdou maximálně dvě osoby, které by ovšem měly být fyzicky zdatné. Přístup není právě jednoduchý, ale ještě, že jsou obě přední sedadla vybavena pamětí.
Vedle sedadel se nám zamlouval tříramenný volant, dole se zploštělým věncem, za ním jsou tři efektní a přehledné analogové přístroje ve třech samostatných tubusech. Střední část přístrojové desky a hlavice řadicí páky mají stejnou barvu jako střecha.
Jak jsme se už zmínili, pro DS3 jsou určeny tři zážehové motory – 1.7/70 kW, 1.6 VTI/88 kW a 1.6 THP/115 k a jeden vznětový 1.4 HDI ve třech výkonových variantách – 50 kW, 69 kW a 82 kW. Zvolili jsme zlatou střední cestu, tedy 1.6 VTI, o němž se domníváme, že by se mohl také nejlépe prodávat. Společný projekt PSA a BMW považujeme, a nejen my, za jeden z nejlepších zážehových motorů 1.6 současnosti. Přiznáme, že bychom rádi okusili i 1.6 HTP, ale i tak nám jeho 88 kW přineslo hodně radosti. K té přispívá mj. přímé vstřikování paliva, variabilní časování sání i výfuku (mj. sací strana dokáže mechanicky měnit zdvih sacích ventilů, jde o modifikaci soustavy Valvetronic). Stejný motor najdeme pod kapotou Mini Cooperu, ale v něm je spojen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou (+ 74 000 Kč), zatímco my jsme měli k dispozici jen pětistupňovou, ale šestku bychom v DS3 také rozhodně využili.
Motor se rozbíhá lehce, je pružný, od 3000/min dá o sobě výrazně vědět a nad pět tisíc otáček vydává ten správný zvuk, jaký k takovému automobilu patří. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti něco málo přes jednu tunu dokáže jeho 160 Nm při 4200/min hodně svižnou jízdu.
A když k tomu připočteme výtečně nastavený podvozek s tvrdšími tlumiči i pery, potom není DS3 co vytknout. Sériová výbava Chic, v ní je k dispozici verze 1.4 za 369 900 Kč zahrnuje mj. šest airbagů, ESP + ASR, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, klimatizaci, 16“ kola atd. Testovaná verze 1.6 VTI se dodává pouze ve druhém stupni výbavy So Chic za přijatelných 424 900 Kč.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec VTI
Objem: 1598 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 6000/min
Točivý moment: 160 Nm při 4200/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/4,8/5,9 l/100 km
Rozměry: 3948 x 1715 x 1458 mm
Rozvor kol: 2648 mm
Rozchod kol: 1465/1468 mm
Zav.prostor: 285 l
Cena: 424 900 Kč (So Chic)
J.Lasík, 23.8.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout