Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C5 Aircross 225 ë-EAT8 - zkušenost s plug-in hybridem

Na podzim roku 2018 zmizely z nabídky automobilky Citroën definitivně sedan i kombi řady C5 a s nimi zároveň i hydropneumatické odpružení. Tím skončila jedna éra, ale na scéně se naštěstí objevil nový C5, a stejně jako v případě předchozích modelů C4 a C3 s označením aircross. Nyní obohacuje trh plug-in hybrid.

Ze sedanu a kombi se tak největší Citroën „převtělil“ v crossover, zřejmě aby šel s dobou a vyhověl přání zákazníků. Dnes SUV prostě „jedou“. Po stránce designu se nová „cé-pětka“ povedla a svojí robustnou stavbou a osobitým stylem rozhodně nezapadne mezi ostatní SUV. A to si ji ještě můžete vylepšit drobnými stylistickými kontrastními doplňky v rámci některého z paketu.

Na spodní straně dveří jsou plastové kryty naplněné vzduchem tzv. airbumby, které se poprvé objevily, ale tehdy ještě v jiné podobě, u C4 Cactusu. Dnes je mají všechny modely už dole na dveřích, aby ochránily lak před poškrábáním. Nechybějí tradiční dělené přední světlomety s úzkým diodovým pásem. Řekli bychom, že C5 Aircross působí na pohled větším dojmem, než při délce čtyř a půl metru ve skutečnosti je.

Ani interiér nepůsobí nikterak stísněně. V předních sedadlech, byť nemají výraznou boční opěru, se sedí pohodlně i při delší cestě. Vzadu jsou tři samostatná sedadla, což ocení hlavně cestující, sedící uprostřed. Ti ,co sedí na krajích, budou mít trochu méně místa v ramenou.

Prakticky všechny komfortní a bezpečnostní systémy jsou integrovány do 8“ dotykového digitálního monitoru, umístěného ve středu palubní desky. Umístění kontrolních a ovládacích prvků nepotřebuje kritiku. Bohužel i nastavení teploty musíme provádět přes středový dotykový panel.

Zavazadlový prostor je dobře vytvarován, ale objem se liší podle provedení. Klasické verze mají objem 580 litrů, plug-in hybrid je pochopitelně díky uložení baterie menší – 460 litrů. Při posunutí druhé řady dopředu má 720 , resp. 600 l. Sklopením opěradel jej zvětšíme na 1630 litrů, resp. 1510 l. Zároveň získáme rovnou podlahu. Uvítali bychom, kdyby se páté dveře otevíraly o něco výš, než do 180 centimetrů.

Citroën pro C5 Aircross zvolil moderní pohonné jednotky – zážehové čtyřválce 1.2PureTech - 130 k a 1.6 PureTech – 180 k a vznětové 1.5 BlueHDi-130 k a 2.0 BlueHdi – 180 k.

Pro první seznámení jsme si vybrali slabší diesel, který má stejný výkon jako benzinová „jedna-dvojka“, která je v případě manuálních převodovek o 190 000 Kč levnější. Výkon 96 kW při 4000 otáčkách za minutu je dostatečný pro pohodlné cestování. Největší točivý moment 300 vrcholí už při 1750/min, což jsou ideální otáčky pro jízdu na dálnici. Zátahem odspodu je dobře sladěn s osmistupňovou samočinnou převodovkou. A tudíž nepřekvapí ani víc než dobrá průměrná spotřeba kolem šesti litru na sto kilometrů.

Druhý test jsme absolvovali s plug-in hybridní verzí, tedy s modelem C5 225 ë-EAT 8. Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech je shodný s Peugeotem 3008. Hybridní systém tvoří vedle zmíněné „jedna-šestky“ společně se synchronním třífázovým elektromotorem (výkon 81 kW, toč.moment 320 Nm), integrovaným do osmistupňové automatické převodovky. Od spalovacího motoru je oddělen další spojkou. Celkový výkon soustavy je 165 kW (225 k), točivý moment dosahuje 360 Nm.

Při nabité baterii s kapacitou 13,2 kWh se rozjíždíme na elektřinu, a po ujetí zhruba čtyřiceti kilometrů se připojí spalovací motor a režim se mění na hybridní. Baterii můžeme dobíjet buď spalovacím motorem, ale to je nesmyslné. Raději dobíjet ze zásuvky nebo střídavým proudem z nabíječky přes koncovku Mennekes. Pochopitelně se dobíjíme při zpomalovaní, kdy se mění kinetická energie na elektrickou. Při jízdě na hybridní režim jsme dosáhli průměru 6,5 litru na sto kilometrů.

Přestože se už musel obejít bez vzduchového pérování, tak jízda je velice komfortní až bychom řekli plavná. K tomu napomáhají inovativní tlumiče s hydraulickými dorazy pro zdvih i stlačení. Při razantním stlačení se tlumiče dostanou do krajních poloh, kdy se dorazy postarají o bleskové utlumení. Dobře se tak vyrovnají s běžnými nerovnostmi, stejně jako 18“kola.


Cenově začíná řada C5 Aircross na akční ceně 580 000 Kč (1.2PureTech, výbava Live), resp. 640 000 Kč (1.5 BlueHDi Live).

Nejlevnější plug-in hybrid pořídíte za 895 000 Kč v nejnižší výbavě Feel a přes výbavy Feel Pack a Shine končí na 995 000 Kč (Shine Pack).


Přehled výbav:
https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky/Cenik_Citroen_C5_Hybrid.pdf?_ga=2.110523264.401832768.1613677315-1183818390.1611780274

Citroën C5 Aircross u nás bodoval v první řadě designem, komfortem i jídními vlastnostmi. Ale asi bychom přeci jen upřednostnili diesel, který je levnější sa více než přijatelnou spotřebou a také lehčí.


Přehled nabíjení:

Palubní nabíječka (kW) – standard Jednofázová 3,7 kW

Orientační doba nabíjení (0-100 %) – WallBox (6,6 kW – 32 A) (s palubní nabíječkou 7,4 kW) 2 h
Orientační doba nabíjení (0-100 %) z jednofázové zesílené (GREEN UP) zásuvky (3,3 kW – 14 A) 230V 4 h

Orientační doba nabíjení (0-100 %) z domácí jednofázové zásuvky (1,8 kW - 8A) 230 V 7,25 h


Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 133 kW (181 k) při 6000/min
Točivý moment: 300 Nm při 3000/min
Elektromotor: synchronní třífázový
Výkon: 81 kW (110 k) při 2500/min
Točivý moment: 320 Nm při 500-2500/min
Systémový výkon: 165 kW (225 k)
Systémový točivý moment: 360 Nm
Převodovka: osmistupňová samočinná
Rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Kombin.spotřeba WTLP: 1,4 l/100 km
Rozměry: 4500 x 1969 x 1654 mm
Rozvor kol: 2730 mm
Zav.prostor: 460/1510 litrů
Cena:790 000 Kč (1,5 BlueHDi 8EAT Shine)



J.Lasík 19.2.2021


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar