Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C4 1.6 VTi - nenápadný, ale spolehlivý

V loňském roce se Citroën C4 dočkal první větší modernizace od roku 2004, kdy byl poprvé uveden na trh. Až do současnosti bylo prodáno na 900 000 hatchbacků i kupé, což svědčí o poměrně slušné oblíbenosti mezi veřejností.

Musíme přiznat, že vzhledově nás model C4 nikdy příliš neoslovil, na rozdíl od kupé (viz Testy). Ovšem po ujetí zhruba 1700 kilometrů jsme však dospěli k názoru, že v tomto případě účel světí prostředky na sto procent. Přitom v nabité konkurenci nižší střední třídy, která patří mezi lidmi k nejoblíbenější, musí o svoje místo tvrdě bojovat. Naštěstí má čím.
Mezi hlavní přednosti patří kvalitní pohonné jednotky, bohatá výbava, solidní zpracování, pohodlí a dobré jízdní vlastnosti. Ale nesmíme zapomenout ani na cenu, zvláště pak v době akčních nabídek.
K eleganci přispívají nové křivky masky chladiče s dvojitými šípy, inspirované větší „cé-pětkou“. U nadstandardních verzí dodávají eleganci chromované lišty. Celková délka se zvětšila ca o 15 mm na celkových 4275 mm. Díky tomu mají cestující vzadu slušný prostor, bohužel je omezují při nastupování poměrně úzké dveře. Zavazadlový prostor o objemu 320 litrů spolehlivě pojme věci tříčlenné rodiny při cestě na dovolenou.
Centrální sdružený přístroj se zabudovaným otáčkoměrem a digitálním rychloměrem byl přepracován ve snaze o vyšší komfort a bezpečnost. Díky transparentnímu displeji, zajišťující optimální kontrast bez ohledu na vnější světlo, jsou údaje vždy výborně čitelné. Od druhé úrovně výbavy je u sedadel nabízeny velurové čalounění, v našem případě Soundtrack. Komfort završuje dvouzónová automatická klimatizace s možností odděleného nastavení teploty na straně řidiče i spolujezdce.
Pro C4 je charakterický dvouramenný multifunkční volant s pevným středem, jenž padne dobře do ruky, stejně jako řadicí páka. Také ovladače jsou přehledné a jednoduché. Díky výškově i podélně nastavitelnému volantu a výškově nastavitelnému sedadlu jsme si rychle našli tu nejvhodnější polohu k řízení.
Protože při našich cestách hodně jezdíme, tak raději upřednostňujeme vznětové motory 1.6 HDI, které nás svojí příznivou spotřebou nikdy nezklamaly a máme je už dostatečně odzkoušené. Tentokrát jsme zvolili vznětový čtyřválec 1.6 VTi 120, který nahradil dosavadní 1.6i 16V.
Tento motor o objemu 1598 cm³ dosahuje výkonu 88 kW (120 k) při 6000/min a točivého momentu 160 Nm při 4250/min. Díky těmto vlastnostem je řízení příjemnější, protože motor trvale nabízí vysoký točivý moment. Devadesát procent maximální hodnoty můžeme využívat v rozmezí 2500 až 5750/min. Je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Potěšila nás rychlá reakce na sešlápnutí pedálu plynu a rozhodně mu nelze upřít temperament. Vzhledem k tomu, že jsme jezdili hlavně po běžných silnicích, tak jsme v průměru spotřebovali kolem 7,5 l benzinu na 100 kilometrů.
U variabilního systému časování vstřikování VTi (Variable valve lift and Timing injection) mají sací válce proměnlivý zdvih, takže lze postupně měnit jejich maximální zdvih podle přání řidiče, resp. podle jeho působení na pedál plynu.
Spojení vačkového hřídele s variabilním časováním vstřikování a proměnlivého zdvihu ventilů zlepšuje výkonnost motoru. Výsledkem je zvýšení reakčnosti vozu díky vyššímu točivému momentu, především v nejčastějších podmínkách provozu (s částečným zatížením).
Testovaný model byl ve výbavě SX Pack a zahrnoval mj. šest airbagů, systémy ABS + EBD + EBA, tempomat a omezovač rychlosti, automatickou klimatizaci, samočinnou aktivaci stíračů atd. To vše za 384 900 Kč. Jen za zadní parkovací asistent je třeba připlatit 12 000 Kč, za metalízu 13 000 Kč. Ovšem vzhledem k různým akčním nabídkám lze C4 v provedení Leader zakoupit také za 314 000 Kč (1.4 16V), resp. 364 900 Kč (1.6 VTi).


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec VTi
Objem: 1598 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 6000/min
Točivý moment: 160 Nm při 4250/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,3/5,2/6,7 l/100 km
Rozměry: 4275 x 1773 x 1458 mm
Rozvor kol: 2608 mm
Objeme zav.prostoru: 320/1023 l
Cena: 384 900 Kč (SX Pack)


Jindřich Lasík, 2.9.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar