Chevrolet Spark 1.0 LS - lidé rozhodli dobře
Jen málokdy se stane, aby si lidé sami rozhodli, jaký automobil by si přáli a jak by měl vypadat. Ale i takové věci se dějí. Před třemi lety vystavil General Motors na autosalonu v New Yorku tři studie Beat, Grove a Trax a na základě internetového hlasování měli lidé rozhodnout, který se jim líbí nejvíce.
Vyhrál Beat, a tak padlo rozhodnutí o sériové výrobě. Tvary se prakticky nezměnily, snad až na několik detailů, přibyl pár druhých dveří a vůz dostal název Spark. Ovšem jeho historie spadá vlastně do doby, kdy se vyráběly Daewoo Tico a Daewoo Matiz vlastní konstrukce. Jenže když jihokorejská automobilka zkrachovala a převzal ji GM, tak byl raději přejmenován na Chevrolet Matiz. V roce 2005 se dočkal modernizace, objevil se název Spark a letos přišla druhá generace, respektive úplně nové auto.
Oproti předchozí se délka prodloužila o 145 mm (3640 mm), na šířku o 102 mm (1597 mm), zatímco výška zůstala stejná (1522 mm). Vzhledem k tomu, že je postaven na nové platformě, tak se na výborných jízdních vlastnostech podepsaly také rozvor 2375 mm a rozchod kol vpředu 1410 mm a vzadu 1417 mm.
Chevrolet Spark sází bezpochyby na neokoukané atraktivní tvary. Příď upoutá dvoudílnou mřížkou chladiče doplněnou protaženými světlomety až ke sloupku čelního skla. Z boku je nápadný jednoduchý oblouk střechy a výrazné prolisy, kompaktní rozměry umocňují kola usazená v rozích karosérie. Na krátký C-sloupek navazuje masivní spoiler nad zadním oknem. Kliky zadních dveří jsou v okenním rámu, takže vůz vypadá jako dvoudveřový.
Díky větší šířce se dozadu sice podle výrobce usadí tři dospělé osoby, ale rozhodně doporučujeme cestovat ve dvou, nebo s dvěma dětmi, v pěti pak jen na hodně krátkou vzdálenost. Na zavazadla zbylo 170 litrů, ale můžete sklopit zadní dělení opěradlo a dostanete 586 litrů. U nižších výbav musíte ovšem kufr otevírat klíčkem, jen u vyšší výbavy máte vedle sedadla páčku.
Stejně odvážný jako design je také ztvárnění přístrojové desky se zajímavým štítem upevněným na sloupku řízení, podobně jako třeba v Mini. Mladší generaci se asi líbit bude, starší a konzervativnější jej asi přijme s rozpaky. Štít tvoří velký analogový rychloměr doplněný digitálním otáčkoměrem, palivoměrem a ukazatelem palubního počítače. U něj jsme bohužel postrádali údaj o průměrné spotřebě a uvítali bychom i jeho lepší obsluhu. Na mohutném středovém panelu najdeme ovladače audio a ventilace.
Interiér je hodně moderní ale také kvalitně zpracovaný a díky vyšší stavbě určitě prostornější, než by se mohlo zvenku zdát. Jen výhled od volantu nám trochu omezoval hodně masivní A-sloupek.
Pětidveřový pětimístný Spark, jako jeden z nejmenších miniautomobilů je určen hlavně do města, ale přesvědčili jsme se, že se s ním dobře jezdí i po běžných silnicích, a to jsme měli k dispozici pouze litrovou verzi o výkonu necelých 70 k při 6400 otáčkách za minutu. Dodává se ještě verze 1.2 s výkonem 85 k. Zdá se nám, že delší převody „brzdily“ dynamiku, ale na druhé straně přispívají ke snížení spotřeby.V průměru jsme jezdili pod šest litrů, ale můžete se dostat i nějakých 5,5 litru na sto kilometrů. Jen je třeba častěji řadit a držet motor v otáčkách.
Na dobrých jízdních vlastnostech se pozitivně podepsaly, jak jsme už řekli nová platforma, ale také vlečená ramena zadní nápravy spojená s torzní příčkou, vpředu jsou příčná ramena a vzpěry McPherson.V zatáčkách i při svižnější jízdě pěkně drží stabilitu a vzhledem k měkčímu podvozku se vyrovná i s nerovnostmi. Vzhledem k nízké hmotnosti jsou vpředu kotoučové brzdy, vzadu bubnové, nechybí ABS/EBD a za pět tisíc korun si můžete přikoupit také stabilizaci ESP.
Chevrolet Spark s motorem 1.0 můžete mít v jedné z pěti výbav od 194 900 Kč do 244 900 Kč, zatímco 1.2 existuje pouze ve výbavě LT za 274 900 Kč. V nejnižší výbavě nejdete mj. šest airbagů, ABS, imobilizér, zadní dělené sedadlo, v každém dalším stupni něco přibude – centrální zamykání, autoradio s CD a MPS, elektrická okna vpředu, v LS pak třeba dálkové centrální zamykání, manuální klimatizace, mlhovky, výškově nastavitelný volant atd. Nejvyšší výbava LS plus (pro 1.0) zahrnuje elektricky ovládaná všechna okna i zrcátka (vyhřívaná), střešní ližiny, palubní počítač, ovládání radia na volant.
Chevrolet Spark na nás udělal opravdu dobrý dojem. K tomu, aby uspěl má hned několik trumfů, kterými může oslovit zákazníky – design, cena a spotřeba.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 995 cm³
Výkon: 50 kW (68 k) při 6400/min
Točivý moment: 93 Nm při 4800/min
Rychlost: 154 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,6/4,2/5,1 l/100 km
Rozměry: 3640 x 1597 x 1522 mm
Rozvor: 2375 mm
Cena: 236 900 Kč (1.0 LS)
J.Lasík, 12.7.2010
Oproti předchozí se délka prodloužila o 145 mm (3640 mm), na šířku o 102 mm (1597 mm), zatímco výška zůstala stejná (1522 mm). Vzhledem k tomu, že je postaven na nové platformě, tak se na výborných jízdních vlastnostech podepsaly také rozvor 2375 mm a rozchod kol vpředu 1410 mm a vzadu 1417 mm.
Chevrolet Spark sází bezpochyby na neokoukané atraktivní tvary. Příď upoutá dvoudílnou mřížkou chladiče doplněnou protaženými světlomety až ke sloupku čelního skla. Z boku je nápadný jednoduchý oblouk střechy a výrazné prolisy, kompaktní rozměry umocňují kola usazená v rozích karosérie. Na krátký C-sloupek navazuje masivní spoiler nad zadním oknem. Kliky zadních dveří jsou v okenním rámu, takže vůz vypadá jako dvoudveřový.
Díky větší šířce se dozadu sice podle výrobce usadí tři dospělé osoby, ale rozhodně doporučujeme cestovat ve dvou, nebo s dvěma dětmi, v pěti pak jen na hodně krátkou vzdálenost. Na zavazadla zbylo 170 litrů, ale můžete sklopit zadní dělení opěradlo a dostanete 586 litrů. U nižších výbav musíte ovšem kufr otevírat klíčkem, jen u vyšší výbavy máte vedle sedadla páčku.
Stejně odvážný jako design je také ztvárnění přístrojové desky se zajímavým štítem upevněným na sloupku řízení, podobně jako třeba v Mini. Mladší generaci se asi líbit bude, starší a konzervativnější jej asi přijme s rozpaky. Štít tvoří velký analogový rychloměr doplněný digitálním otáčkoměrem, palivoměrem a ukazatelem palubního počítače. U něj jsme bohužel postrádali údaj o průměrné spotřebě a uvítali bychom i jeho lepší obsluhu. Na mohutném středovém panelu najdeme ovladače audio a ventilace.
Interiér je hodně moderní ale také kvalitně zpracovaný a díky vyšší stavbě určitě prostornější, než by se mohlo zvenku zdát. Jen výhled od volantu nám trochu omezoval hodně masivní A-sloupek.
Pětidveřový pětimístný Spark, jako jeden z nejmenších miniautomobilů je určen hlavně do města, ale přesvědčili jsme se, že se s ním dobře jezdí i po běžných silnicích, a to jsme měli k dispozici pouze litrovou verzi o výkonu necelých 70 k při 6400 otáčkách za minutu. Dodává se ještě verze 1.2 s výkonem 85 k. Zdá se nám, že delší převody „brzdily“ dynamiku, ale na druhé straně přispívají ke snížení spotřeby.V průměru jsme jezdili pod šest litrů, ale můžete se dostat i nějakých 5,5 litru na sto kilometrů. Jen je třeba častěji řadit a držet motor v otáčkách.
Na dobrých jízdních vlastnostech se pozitivně podepsaly, jak jsme už řekli nová platforma, ale také vlečená ramena zadní nápravy spojená s torzní příčkou, vpředu jsou příčná ramena a vzpěry McPherson.V zatáčkách i při svižnější jízdě pěkně drží stabilitu a vzhledem k měkčímu podvozku se vyrovná i s nerovnostmi. Vzhledem k nízké hmotnosti jsou vpředu kotoučové brzdy, vzadu bubnové, nechybí ABS/EBD a za pět tisíc korun si můžete přikoupit také stabilizaci ESP.
Chevrolet Spark s motorem 1.0 můžete mít v jedné z pěti výbav od 194 900 Kč do 244 900 Kč, zatímco 1.2 existuje pouze ve výbavě LT za 274 900 Kč. V nejnižší výbavě nejdete mj. šest airbagů, ABS, imobilizér, zadní dělené sedadlo, v každém dalším stupni něco přibude – centrální zamykání, autoradio s CD a MPS, elektrická okna vpředu, v LS pak třeba dálkové centrální zamykání, manuální klimatizace, mlhovky, výškově nastavitelný volant atd. Nejvyšší výbava LS plus (pro 1.0) zahrnuje elektricky ovládaná všechna okna i zrcátka (vyhřívaná), střešní ližiny, palubní počítač, ovládání radia na volant.
Chevrolet Spark na nás udělal opravdu dobrý dojem. K tomu, aby uspěl má hned několik trumfů, kterými může oslovit zákazníky – design, cena a spotřeba.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 995 cm³
Výkon: 50 kW (68 k) při 6400/min
Točivý moment: 93 Nm při 4800/min
Rychlost: 154 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,6/4,2/5,1 l/100 km
Rozměry: 3640 x 1597 x 1522 mm
Rozvor: 2375 mm
Cena: 236 900 Kč (1.0 LS)
J.Lasík, 12.7.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout