Audi A7 Sportback 3.0 TFSI - opravdová lahůdka
Označení Sportback použilo Audi nejdříve u řady A3, poté následovala A5 a loni na podzim byl v Paříži na autosalonu představen model A7, který je také ze všech největší. Elegantní liftback, nebo chcete-li čtyřdveřové kupé je vlastně odpovědí na Mercedes CLS, BMW 5 GT nebo Porsche Panamera.
Možnost otestovat si Audi, zvláště pak ty větší, je pro nás vždy svátkem a nabídka ke svezení se neodmítá, natož v případě vrcholné verze 3.0 TFSI quattro. Předem musíme přiznat, že jsme s ním za čtyři dny najezdili asi sedm set kilometrů a chvílemi jsme si připadali jako „v Jiříkově vidění“. Přestože je vůz vhodný hlavně pro dlouhé cesty, neboť představuje komfort první třídy, tak jsme většinu kilometrů najezdili po silnicích nižších tříd. Jízda je natolik pohodlná a motor silný, že jsme museli neustále hlídat rychlost. Jen lehce sešlápnete pedál plynu a ručička rychloměru je hned za stovkou, a zdá se vám, že stojíte. Teprve na letištní dráze jsme si v klidu ověřili, jakou má třílitrový šestiválec přeplňovaný kompresorem sílu.
Nutno ale dodat, že po několika „kolečkách“ ručička palivoměru klesala závratnou rychlostí. Tak jsme si představili, kolikrát bychom asi museli čerpat benzin při cestě na Ženevský autosalon. Ale nevyzkoušejte si, co 3.0 TFSI doopravdy umí.
Model A7 Sportback pohánějí výhradně šestiválce. Kromě již zmíněného ještě zážehový 2.8 FSI/204 k a turbodiesel 3.0 TDI s výkonem 204 k a 245 k. V silnější verzi je přeplňován kompresorem, jenž zařídí, na rozdíl od turbodmychadla, lineární zátah z nízkých otáček a pružnost. Největšího výkonu 220 kW dosahuje od 5250 do 6500 otáček za minut. Točivý moment 440 Nm vrcholí už ve 2900/min a pokračuje až do 4500 otáček. V rychlosti 120 km/h se pro zvýšení přítlaku vysune decentní zadní spoiler.
V kombinaci se samočinnou dvouspojkovou převodovkou S tronic (stupně volí úžasně jemně, až neznatelně a bleskově, bez jakékoliv prodlevy) lze při hodně poklidné jízdě dosáhnout spotřeby lehce nad 9 litrů nafty, my jsme jezdili kolem 12 litrů, ale není problém, aby se vyšplhala až ke dvaceti, zvláště pak ve městě. Spotřebě odpovídá také objem nádrže na 75 litrů.
Pomocí systému Select drive (uzpůsobí odezvu motoru, rychlost řazení a účinek posilovače řízení) si můžeme nastavit režim vozu, podle toho, jestli chceme upřednostnit komfort nebo dynamiku. Nám vyhovovala spíš dynamické nastavení, kdy jednak nejde řízení tak zlehka, ale je spíš tužší. Nastavit si můžeme také podvozek se vzduchovým odpružením se čtyřmi elektronicky řízenými tlumiči.
Síla se přenáší na všechna čtyři kola osvědčeným systémem quattro, přičemž nový mezinápravový diferenciál, který nahradil šnekový torsen, umožní základní rozdělení v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. V případě potřeby se síla variabilně upravuje od 70:30 až k 15:85.
K elegantním tvarům nemá vůbec cenu něco dodávat. Jednoznačně jsou líbivé a elegantní. Snad jen to, že díky hliníkovým dílům, jako jsou dveře, kapota motoru, přední blatníky a zadní výklopná stěna, se podařilo snížit hmotnost vozu asi o patnáct procent oproti modelu A6.
Jedničku s hvězdičkou si zaslouží ztvárnění interiéru včetně sedadel, byť si za ně musíme připlatit jednak 70 tisíc korun za elektrické nastavení včetně bederní opěrky, bočnic i prodlouženého sedáku (celkem 20 funkcí) za 70 500 Kč a k tomu ještě masážní funkce za ca 44 000 Kč a dalších 64 tisíc za kvalitní kůži Valcome s odvětráváním. Snad jen béžoví barva bude náchylnější k ušpinění. Všechny ovladače, a není jich málo, jsou ergonomicky uspořádané a lehce v dosahu. Praktickým doplňkem je 6,5“ displej, který se po nastartování tlačítkem vysune z přístrojové desky.
Řidič sedí hodně nízko, takřka u podlahy a společně se spolujezdcem mají místa dostatek. Vzadu je místa pro dva tak akorát, pro kolena víc, pro hlavu méně, ale osoby minimálně do výšky 1,85 metru si stěžovat nebudou. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 535 litrů.
Jízda s třílitrovým Audi A7 Sportback přináší radost a potěšení v každém okamžiku. Během krátkého testování si stěží stihnete vyzkoušet všechny funkce, kterými je vůz vybaven. V tomto případě je heslo Vorsprung durch Technik – aneb Náskok díky technice – opravdu na místě. Vypisovat všechny prvky výbavy by zabralo několik stránek, ale můžete si být jisti, že prakticky žádný nechybí. Vzhledem k bohaté výbavě, kterou najdete za technickými údaji, je základní cena 1 537 500 Kč na odpovídající úrovni. Jen pro zajímavost cena testovaného modelu se vyšplhala takřka na 2 230 000 Kč
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný kompresorem
Objem: 2995 cm³
Výkon: 220 kW (300 k) při 5250-6500/min
Točivý moment: 440 Nm při 2900-4500/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,6 s
Převodovka. Sedmistupňová dvouspojková S tronic
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,8/6,6/8,2 l/100 km
Rozměry: 4969 x 1911 x 1420 mm
Rozvor kol: 2914 mm
Zav.prostor: 535/1390 l
Cena: 1 537 500 Kč
Sériová výbava Audi A7 Sportback
• ABS, ASR, EDS, ESP
• Adaptivní brzdová světla
• Airbag pro řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů vpředu a hlavových airbagů vpředu a vzadu
• Aktivní reproduktory Audi Sound System
• Audi Drive Select
• Audi parking system plus včetně indikace pozice vozu na displeji MMI
• Audi pre sence basic
• Bezpečnostní šrouby kol
• Dekorace micrometallic platin
• Elektromechanická parkovací brzda
• Informační systém řidiče s barevným displejem
• Kapota zavazadlového prostoru elektricky ovládaná
• Kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 8J×17, s pneumatikami 235/55 R17
• Komfortní automatická klimatizace 2zónová
• Kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách
• MMI rádio plus
• Multifunkční kožený volant ve 4ramenném designu
• Ovládací koncepce MMI včetně 6,5palcového displeje
• Paket leštěných prvků
• Potah sedadel v provedení z látky Horizont pro normální sedadla
• Přední sedadla vyhřívaná a manuálně výškově nastavitelná včetně elektricky nastavitelné bederní
opěrky
• Rezervní kolo dojezdové nouzové
• Rohožky vpředu a vzadu
• Rozhraní bluetooth
• Servotronic
• Startování motoru pomocí tlačítka na středové konzole
• Start-stop systém
• Střední loketní opěrka vpředu
• Světelný a dešťový sensor
• Systém rekuperace energie
• Tempomat
• Uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro vnější zadní sedadla
• Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná
• Xenonové světlomety plus včetně zadních světel a světel pro denní svícení z LED
• Zadní sedadla dělená a sklopná
• Zadní spoiler elektricky výsuvný
J. Lasík, 14.3.2011
Nutno ale dodat, že po několika „kolečkách“ ručička palivoměru klesala závratnou rychlostí. Tak jsme si představili, kolikrát bychom asi museli čerpat benzin při cestě na Ženevský autosalon. Ale nevyzkoušejte si, co 3.0 TFSI doopravdy umí.
Model A7 Sportback pohánějí výhradně šestiválce. Kromě již zmíněného ještě zážehový 2.8 FSI/204 k a turbodiesel 3.0 TDI s výkonem 204 k a 245 k. V silnější verzi je přeplňován kompresorem, jenž zařídí, na rozdíl od turbodmychadla, lineární zátah z nízkých otáček a pružnost. Největšího výkonu 220 kW dosahuje od 5250 do 6500 otáček za minut. Točivý moment 440 Nm vrcholí už ve 2900/min a pokračuje až do 4500 otáček. V rychlosti 120 km/h se pro zvýšení přítlaku vysune decentní zadní spoiler.
V kombinaci se samočinnou dvouspojkovou převodovkou S tronic (stupně volí úžasně jemně, až neznatelně a bleskově, bez jakékoliv prodlevy) lze při hodně poklidné jízdě dosáhnout spotřeby lehce nad 9 litrů nafty, my jsme jezdili kolem 12 litrů, ale není problém, aby se vyšplhala až ke dvaceti, zvláště pak ve městě. Spotřebě odpovídá také objem nádrže na 75 litrů.
Pomocí systému Select drive (uzpůsobí odezvu motoru, rychlost řazení a účinek posilovače řízení) si můžeme nastavit režim vozu, podle toho, jestli chceme upřednostnit komfort nebo dynamiku. Nám vyhovovala spíš dynamické nastavení, kdy jednak nejde řízení tak zlehka, ale je spíš tužší. Nastavit si můžeme také podvozek se vzduchovým odpružením se čtyřmi elektronicky řízenými tlumiči.
Síla se přenáší na všechna čtyři kola osvědčeným systémem quattro, přičemž nový mezinápravový diferenciál, který nahradil šnekový torsen, umožní základní rozdělení v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. V případě potřeby se síla variabilně upravuje od 70:30 až k 15:85.
K elegantním tvarům nemá vůbec cenu něco dodávat. Jednoznačně jsou líbivé a elegantní. Snad jen to, že díky hliníkovým dílům, jako jsou dveře, kapota motoru, přední blatníky a zadní výklopná stěna, se podařilo snížit hmotnost vozu asi o patnáct procent oproti modelu A6.
Jedničku s hvězdičkou si zaslouží ztvárnění interiéru včetně sedadel, byť si za ně musíme připlatit jednak 70 tisíc korun za elektrické nastavení včetně bederní opěrky, bočnic i prodlouženého sedáku (celkem 20 funkcí) za 70 500 Kč a k tomu ještě masážní funkce za ca 44 000 Kč a dalších 64 tisíc za kvalitní kůži Valcome s odvětráváním. Snad jen béžoví barva bude náchylnější k ušpinění. Všechny ovladače, a není jich málo, jsou ergonomicky uspořádané a lehce v dosahu. Praktickým doplňkem je 6,5“ displej, který se po nastartování tlačítkem vysune z přístrojové desky.
Řidič sedí hodně nízko, takřka u podlahy a společně se spolujezdcem mají místa dostatek. Vzadu je místa pro dva tak akorát, pro kolena víc, pro hlavu méně, ale osoby minimálně do výšky 1,85 metru si stěžovat nebudou. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 535 litrů.
Jízda s třílitrovým Audi A7 Sportback přináší radost a potěšení v každém okamžiku. Během krátkého testování si stěží stihnete vyzkoušet všechny funkce, kterými je vůz vybaven. V tomto případě je heslo Vorsprung durch Technik – aneb Náskok díky technice – opravdu na místě. Vypisovat všechny prvky výbavy by zabralo několik stránek, ale můžete si být jisti, že prakticky žádný nechybí. Vzhledem k bohaté výbavě, kterou najdete za technickými údaji, je základní cena 1 537 500 Kč na odpovídající úrovni. Jen pro zajímavost cena testovaného modelu se vyšplhala takřka na 2 230 000 Kč
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný kompresorem
Objem: 2995 cm³
Výkon: 220 kW (300 k) při 5250-6500/min
Točivý moment: 440 Nm při 2900-4500/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,6 s
Převodovka. Sedmistupňová dvouspojková S tronic
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,8/6,6/8,2 l/100 km
Rozměry: 4969 x 1911 x 1420 mm
Rozvor kol: 2914 mm
Zav.prostor: 535/1390 l
Cena: 1 537 500 Kč
Sériová výbava Audi A7 Sportback
• ABS, ASR, EDS, ESP
• Adaptivní brzdová světla
• Airbag pro řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů vpředu a hlavových airbagů vpředu a vzadu
• Aktivní reproduktory Audi Sound System
• Audi Drive Select
• Audi parking system plus včetně indikace pozice vozu na displeji MMI
• Audi pre sence basic
• Bezpečnostní šrouby kol
• Dekorace micrometallic platin
• Elektromechanická parkovací brzda
• Informační systém řidiče s barevným displejem
• Kapota zavazadlového prostoru elektricky ovládaná
• Kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 8J×17, s pneumatikami 235/55 R17
• Komfortní automatická klimatizace 2zónová
• Kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách
• MMI rádio plus
• Multifunkční kožený volant ve 4ramenném designu
• Ovládací koncepce MMI včetně 6,5palcového displeje
• Paket leštěných prvků
• Potah sedadel v provedení z látky Horizont pro normální sedadla
• Přední sedadla vyhřívaná a manuálně výškově nastavitelná včetně elektricky nastavitelné bederní
opěrky
• Rezervní kolo dojezdové nouzové
• Rohožky vpředu a vzadu
• Rozhraní bluetooth
• Servotronic
• Startování motoru pomocí tlačítka na středové konzole
• Start-stop systém
• Střední loketní opěrka vpředu
• Světelný a dešťový sensor
• Systém rekuperace energie
• Tempomat
• Uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro vnější zadní sedadla
• Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná
• Xenonové světlomety plus včetně zadních světel a světel pro denní svícení z LED
• Zadní sedadla dělená a sklopná
• Zadní spoiler elektricky výsuvný
J. Lasík, 14.3.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout