Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A6 3.2 quattro - co si přát více?

Novodobou historii vozů vyšší střední třídy zahájilo Audi v roce 1968 modelem 100, nyní je zastoupena šestou generací v podobě A6, který svého předchůdce předčí ve všech směrech a svojí bohatou výbavou a luxusem nemá daleko ke špičkové „á-osmičce“.

 

Pro elegantní sedan A6 jsou dnes k dispozici čtyři zážehové a tři vznětové motory, několik typů převodovek a různé stupně výbavy včetně bohaté příplatkové nabídky.

Pro cestu na závod veteránů do švýcarského Klausenpassu jsme měli možnost vyzkoušet si verzi A6 3.2 FSI quattro, a tak jsme byli zvědavi jak se vypořádá především s jízdou v horách.

Při noční jízdě po německých dálnicích jsme jsi vychutnávali veškerého komfortu, který vidlicový šestiválec FSI s přímým vstřikem paliva (technologie původně určená pro závodní vozy) o výkonu 255 k nabízí. Sací potrubí má proměnnou délku a variabilní časování zaručuje rychlé reakce při každém sešlápnutí pedálu plynu. Navíc umožňuje spalovat palivo nižších oktanových čísel.Ovšem elektronicky omezenou rychlost na 250 km/h dnes už nemáte možnost vyzkoušet ani na dálnicích našich sousedů. Jednak silným provozem, jednak často omezenou rychlostí. A tak jste rádi, že se občas svezete pár kilometrů aspoň 180 km/h. V tom případě se však raději nedívejte na údaje o spotřebě, která se pohybuje hodně nad 10 litry. Naopak při ustálené rychlosti kolem 130 km/h jsme ani nechtěli věřit, že jsme se dostali na průměr devíti litrů.

Více jsme byli zvědavi, jak se „á-šestka" vypořádá s horskou přes dvacet kilometrů dlouhou silničkou s převýšením 1237 metrů vedoucí až do výšky 1937 metrů nad mořem. Tady bychom uvítali spíš přímo řazenou převodovku než tiptronic, s nímž si však můžete více vyhrát s volantem. Tam se teprve projevila síla točivého momentu 330 N.m. Pouze takřka pětimetrová délka vozu trochu omezovala jízdu v ostrých zatáčkách. Ovšem Audi A6 je spíš manažerským automobilem než se sportovním charakterem jako třeba verze S3 nebo S4 či kupé TT.

Tvrdší odpružení nám vyhovovalo, neboť máme raději spíš dynamickou jízdu než komfortní. Schopnost podvozku absorbovat nerovnosti narůstá se zvýšenou rychlostí. Přední kola jsou zavěšena na čtyřprvkové nápravě, zadní na víceprvkové. Řízení jde lehce, samočinná převodovka pracuje plynule bez rázů a řadit lze i páčkami pod volantem - pravou vzestupně, levou sestupně.

V zatáčkách se chová neutrálně díky pohonu qauttro se samosvorným mezinápravovým diferenciálen Torsem s normálním rozdělením sil na nápravy 50:50, případě až 75 procent ve prospěch nápravy s lepší adhezí.

Už dřívější studie značky Audi, např. Nuvolari, naznačovaly, že se jednou maska legendárního šestnáctiválcového Auto Unionu objeví v sériové produkci. Poprvé se tak stalo právě u A6. K luxusnímu designu přídě přispívá mohutná jednodílná mřížka chladiče ve tvaru převráceného lichoběžníku, zasazena do chromu, charakteristický znak všech současných Audi. Vyklenutá křivka střechy zase připomíná kupé, což umocňuje i vysoko posazená linie boků.

Vystupování i nastupování do vozu ulehčuje velký úhel otevření dveří. Sedadlo řidiče i volant jsou nastavitelné v širokém rozsahu, takže si každý najde tu nejvýhodnější pozici. Interiéru vévodí přístrojová deska s nápadným displejem, na němž se zobrazují všechny funkce slouží i pro navigaci, případně televizi. Se všemi ovladači je lehce natočena směrem k řidič. Pod mohutným štítem se ukrývají velký kruhový rychloměr a otáčkoměr s červeným podsvícením,  a nezbytné kontrolky. Celý interiér se vyznačuje výbornou ergonomií a díky rozvoru 2,8 metru se v něm i pět cestující cítí jako v pokojíčku.

Dominantním prvkem je široký středový panel s palubním počítačem MMI (obdoba i-Drive u BMW), který se ovládá intuitivně. Zpočátku vyžaduje trochu přemýšlení, a může způsobit i menší problémy, než mu přijdeme na kloub, jak se všechno ovládá, ale pak už je jeho ovládání hračkou. Kolem MMI jsou soustředěna další tlačítka pro vstup do jednotlivých funkcí. Interiér si zaslouží jedničku je výborně odhlučněn, takže prakticky neslyšíte žádné rušivé zvuky ani při vyšší rychlosti.

Základní výbava zahrnuje prakticky vše, nač si vzpomenete, za příplatek jsou jen takové fajnovosti jako adaptivní xenonové světlomety či bezklíčkový systém odemykání a startování.

Audi A6 se už hodně blíží luxusní třídě AB, největší rozdíl je snad jedině v menších rozměrech. Spíš by se pro něj hodilo označení A6 plus nebo dokonce A7. Audi A6 se tak svými technologiemi, jízdní dynamikou, komfortem, bezpečností a širokou škálou příslušenství stalo přelomovým modelem svého segmentu.

 

Základní technické údaje

Motor: zážehový vidlicový šestiválec

Objem: 3123 cm³

Výkon: 188 kW (255 k) při 6500/min

Toč.moment: 330 N.m při 3250/min

Rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 15,7/8,1/10,9 l/100 km

Rozměry: 4916 x 1855 x 1459 mm

Rozvor: 2843 mm

Cena: 1 487 900 Kč

 

Jindřich Lasík, 9.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar