Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A6 3.0 TDI quattro - náskok díky technice

Příležitost otestovat Audi nebo BMW či Subaru je vždy pro nás svátkem. Zvláště pak, když se navíc jedná o vrcholnou verzi řady A6 – tedy v provedení 3.0 TDI Quattro S-Tronic v nejvyšší možné výbavě, tedy s mnoha nej…. za příplatek.

V řadě případů, když se objeví nový model, se jedná pouze o facelift stávající generace, ale u Audi A6, které je v pořadí už čtvrté, jde o úplně nový automobil, který se snaží skloubit komfort se sportovním duchem. Po tisícovce kilometrů musíme uznat, že se mu to daří. Ačkoliv patří do vyšší střední třídy, tak si rozhodně v ničem nezadá s vozy vyšší třídou.
Nová A6 je o zanedbatelných 12 mm kratší, ale rozvor se zvětšil o 7cm, přední převis zkrátil o 8 cm. Někdo si řekne, to musí být na zadních sedadlech místa na rozdávání. Musíme přiznat, že dva se rozhodně tísnit nebudou, ale hodně bude záležet na jejich výšce, tak do 180 cm mají dost místa na nohy i hlavu, potom je to už trochu horší. Škoda jen, že sedáky jsou kratší. Také zavazadlový prostor se zmenšil, ale jen o 16 litrů, což při objemu 539 lotrů nehraje žádnou roli.
Interiér Audi A6 je kapitola sama pro sebe, ani se nám z něho nechtělo vystupovat. Kvalitní pravé dřevo i kůže, dokonalé zpracování kam se podíváte, jak je u Audi zvykem. Všechny ovladače a je jich hodně jsou přehledně uspořádané, a brzy se vyznáte, který k čemu slouží. Po nastartování tlačítkem (klíček je nejlepší mít v kapse) „vyjede“ z přístrojové desky displej, na kterém se zobrazují údaje z navigace i další informace, včetně funkce Audi Select drive, podle níž si můžete nastavit celé auto do jednoho z nabízených režimů a k obrazu svému, včetně tlumičů, plynového pedálu, motoru a převodovky. Jinak všechny funkce se ovládají multimediálním rozhraním MMI nebo tlačítky či tzv. touchpoundem (škoda, že pro toto ovládání neexistuje zatím žádný český ekvivalent).
Informace o okamžité rychlosti a dopravních značkách, označující povolenou rychlost, se zobrazují na head-up displeji před řidičem. Ovšem značka na displeji se ne vždy shoduje se značkou u silnici. Stalo se nám, že místo 50 ukazoval displej 70 nebo naopak na dálnici místo 130 jen 90, v potaz nebere ani křižovatky. Proto je lepší brát informace s rezervou a rozhodně sledovat značky podél silnice.
Když už špičková výbava, tak potom i vznětový přeplňovaný šestiválec o objemu 3 litrů v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S-tronic a po pohonem všech kol quattro. Tuto kombinaci, v základu za 1 324 900 Kč považujeme pro A6 za ideální, ale můžete si vybrat i mezi dalšími pohonnými jednotkami. Ze zážehových jsou v nabídce 2.0 TFSI s výkonem 132 kW (180 k), dále 2.8 TFSI/150 kW (204 k) nebo 3.0 TFSI/ 180 kW (245 k). Maximální točivý moment 500 Nm můžeme využívat prakticky od volnoběhu, respektive zhruba od 1300 otáček až do 3200 Nm, ale pak ještě máme k dispozice dobrých devadesát procent. Největšího výkonu 245 k dosahuje právě ve 4500 otáčkách za minutu, Právě plynulý zátah a kultivovaný chod bez vibrací jsou jeho silného stránkou, a nepostřehli jsme ani obávaný turboefekt. Díky spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, případně systémem start stop lze spotřebu udržet v přijatelných mezích. Ale předem upozorňujeme, že hodně záleží na způsobu jízdy. Při rychlé, ale klidné jízdě jsme jezdili i za průměrných sedm litrů nafty na sto kilometrů, ale bez problémů jsme se dostali i nad deset litrů a více. Ovšem to už se taky dostáváte do okamžiku, že může váš řidičský průkaz skončit v „zastavárně“. Motor je výborně odhlučněn, do kabiny neproniká žádný hluk, maximálně při vyšších rychlostech jen od pneumatik. Vyzkoušeli jsme rovněž sportovní režim, kdy jsme volili stupně buď pákou nebo páčkami pod volantem. Ale moc jsme jej nevyužili a rozdíl k normálnímu režimu není nijak výrazný.
Audi A6 je také zcela nové, pokud jde o systém pohonu všech quattro. Již nepoužívá diferenciál Torsen, ale diferenciál s korunovým kolem. Na zadní kola je teď standardně přenášeno 60 procent točivého momentu, ale díky soustavě lamel, které fungují jako uzávěra diferenciálu, to může být až 85 procent, na přední pak 70 procent. A to není všechno, jízdní vlastnost ještě vylepšuje sportovní diferenciál zadní nápravy, který tlačí auto do zatáčky přenesením větší síly na vnější zadní kolo.
V testovaném automobilu jsme měli možnost vyzkoušet si i řadu prvků příplatková výbavy, čímž se cena zvedla zhruba o milion korun.

Posuďte sami –

metalíza 26 000 Kč
aktivní zadní diferenciál 29 000 Kč
Head up displej 38 000 Kč
kožené čalounění Milano 54 000 Kč
paket asistenčních systémů 55 000 Kč
HDD navigace 99 000 Kč
20“ kola 75 000 Kč
komfortní sedala vpředu 70 000 Kč
LED světlomety 44 000 Kč
adaptivní vzduchové pérování 54 000 Kč
Bang Olufsen sound systém 168 000 Kč
čtyřzónová klimatizace 19 000 Kč
asistent nočního vidění 56 000 Kč
adaptivní tempomat 40 000 Kč

Jednou z novinek je systém Active lane assist, aktivovaný při rychlosti 65 km/h. Nenápadnou videokamerou vnitřního zpětného zrcátka sleduje podélné značení na vozovce a když vyhodnotí, že se blížíte k druhému jízdnímu pruhu víc než je zdrávo, a nemáte zapnutý „blinkr“, tak vám začne „sahat“ na volant a korigovat směr. V některých případech se ale vyplatí jej vypnout. Jinak volant sám vrátí auto do původního směru.
Se vzduchovým pérováním a 20“ koly s nízkoprofilovými pneumatikami je jízda hodně komfortní a pohodlná, hlavně po kvalitním asfaltu. Na větších nerovnostech se tu a tam ozve rána.
O Audi A6 musíme jen konstatovat, že je lepší ve všech směrech a rozhodně výrobce neklame zákazníka, když tvrdí, že jde o nový automobil. Jak tvrdí slogan – Vorsprung durch Technik – platí v tomto případě dvojnásob. Nejlevnější model 2.0 TFSI stojí 942 500 Kč, nejlevnější diesel 2.0 TDI je zhruba o padesát tisíc dražší. Provedení 3.0 TDI přijde na 1 324 400 Kč, ale hodnota testovaného automobilu se všemi příplatky se vyšplhala na 2 321 090 Kč.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný vidlicový šestiválec
Objem: 2967 cm³
Výkon: 180 kW (245 k) při 4000-4500/min
Točivý moment: 500 Nm při 1400-3250/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,2/5,2/5,9 l/100 km
Rozměry: 4915 x 1874 x 1455 mm
Rozvor kol: 2912 mm
Zav.prostor: 530/995 l
Cena: 1 324 400 Kč


J.Lasík, 19.8.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar