Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A5 Sportback 2.0 TFSi - hrátky na sněhu

Ke stému výročí značky v loňském roce si Audi nadělilo další model z řady A5, tentokrát s označením Sportback. Ačkoliv jsme jej měli jen na tři dny, tak jsme si mohli vůz otestovat, díky letošní zimě, na nejrůznějším povrchu, především pak na sněhu.

S Audi A5 Sportback jsme totiž vyrazili na maratón historických vozidel Winter Trial do Rakouska a na jih Čech. Během dne jsme převážně na sněhu najezdili šest set kilometrů, což by se nám asi jinak nepoštěstilo. Zvláště na vedlejších silnicích Rakouska, pokrytých jen sněhem, ale skvěle udržovaných, jsme si mohli perfektně ověřit, jak funguje quattro v praxi. Nutno prozradit, že v některých okamžicích jsme si ale raději vypnuli ESP, které na náš vkus zasahovalo až příliš brzdy. Hodně nepříjemný byl přechod ze zaváté silnice prakticky na suchý asfalt. Pořádná rána do řízení by mohla méně zkušené řidiče nemile překvapit. Na druhou stranu předpokládáme, že si Audi kupují hlavně lidé, kteří už něco najezdili. I když, kdo ví.
Vraťme se k Audi A5 Sportback. Přední část si vypůjčilo ze sedanu A5, platformu má sice shodnou s Audi A4, ale je o 11 mm delší, o 29 mm širší, ale o 36 mm nižší. Objem zavazadlového prostoru se blíží A4 Avant a víko pátých dveří je největší v celé dosavadní historii Audi. Střecha se od sloupku B až po zadní hranu svažuje pozvolna, přičemž ladné křivky nejvíce oceníme z boku. Vzadu, na rozdíl od kupé, jsou druhé dveře, kterými se na zadní sedala přeci jen lépe nastupuje, než když musíme překlápět přední sedadla. Ale něco za něco. Otvor pro nastupování není totiž právě největší a navíc i dost nízký. Efektně vypadají bezrámová okna.
Audi A5 Sportback můžeme považovat za pětidveřový liftback nebo chcete-li za pětidveřové kupé s velkým zavazadlovým prostorem. Jeho základ 490 litrů můžeme sklopením zadních sedadel zvětšit na 1180 litrů.
Sportback je koncipován pro čtyři osoby, které si při cestování mohou užívat komfortního místa na všech sedadlech. Jen vzadu by si osoby nad „metr osmdesát pět“, měli dát pozor na hlavu, zvláště jestli jsme se rozhodli pro panoramatické střešní okno. Ale jinak je místa ve všech směrech dost.
Za tříramenným volantem, jenž se nám držel skvěle, jsme si rychle našli optimální polohu i díky výškově nastavitelnému sedadlu. Pak už jsme se jen mohli oddávat radosti z jízdy.
Ani bychom se nedivili, kdyby si Audi někdo kupoval jen kvůli interiéru. Všude vás obklopují kvalitní materiály, vše je zpracováno s největší pečlivostí, která nemá chybu, ergonomické uspořádání ovladačů, středový panel je natočen k řidiči a přístrojová deska jakoby nás obklopovala. Řidiče a spolujezdce odděluje mohutný středový panel s volicí pákou sedmistupňové dvouspojkové převodovky S-tronic.
Pro A5 Sportnback najdeme v nabídce šest pohonných jednotek, přičemž pro verzi quattro jsou k dispozici pouze 2.0 TFSI, 3.2 V6 a 3.0 TDi. Zvolili jsme kombinaci 2.0 TFSI + quattro + S tronic a rozhodně jsme neprohloupili. Pro naše „hrátky“ na sněhu jsme měli tak mohli využít točivý moment 350 Nm a to v širokém rozpětí otáček od 1500 až do 4200/min. Přeplňovaný benzinový čtyřválec s přímým vstřikováním a variabilním zdvihem výfukových ventilů nás už po prvních kilometrech přesvědčil, že má síly na rozdávání. Stačí jen lehce sešlápnout pedál plynu a už vás 211 koňských sil katapultuje takovým způsobem, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. Samočinná sedmistupňová dvouspojová převodovka S tronic řadí bleskově a jemně a dokazuje, že A5 Sportback je typickou sportovně laděnou čtyřkolkou.
Pokud třeba zrychlujeme na třetí stupeň, tak je ve druhé dílčí převodovce zařazena už čtyřka. Při řazení proběhne vlastně jen výměna spojek. Všechny procesy řazení a ovládání spojek reguluje mechatronický modul, kompaktní blok z řídicích jednotek a hydraulických regulačních akčních prvků. Spotřeba na zasněžených cestách se pohybovala do 7,5 litrů, v průměru jsme jezdili kolem hodně slušných osmi litrů benzinu.
Z výstupního hřídele je hnací síla přenášena na mezinápravový diferenciál pohonu všech kol quattro, který ji rozděluje v poměru 40:60. Pokud jedno kolo proklouzne, přenese diferenciál Torsen většinu točivého momentu na nápravu s lepší přilnavostí – až 85 procent lze posílat dozadu, maximálně 65 procent dopředu. Vůz se chová neutrálně, k čemuž přispívá i rovnoměrné rozložení hmotnosti zásluhou posunutí motoru o trochu dozadu.
K Audi patří pochopitelně bohatá výbava, v tomto případě například, šest airbagů, ABS, ESP včetně ASR a EDS, automatická klimatizace, bezpečnostní
dekorace hliník Hologram, hliníkový dekor interiéru, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková litá 7,5 J x 17 s pneumatikami, potahy sedadel – tkanina Arcade na střední části sedadel, bočnice sedadel a obložení zadní části po stranách, el. nastavitelná a vyhřívaná zrcátka atd. To vše a mnoho dalších doplňků za cenu 1 109 800 Kč. Nejlevnější model lze pořídit za 931 200 Kč (2.0 TFSI/150 k), resp. 845 600 Kč (2.0 TDi).
Audi A5 Sportback je ideální automobil pro každého, kdo hledá pohledné kupé se čtyřmi dveřmi a sportovním charakterem a k tomu ještě zavazadlový prostor na úrovni většího kombi. Víc si vlastně už snad nelze ani přát. Pak záleží jen na motorizaci, jakou si vybere.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1994 cm³
Výkon: 155 kW (211 k) při 4300-6000/min
Toč.moment: 350 Nm při 1500-4200/min
Rychlost: 241 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,4/7,5 l/100 km
Rozměry: 4830 x 1856 x 1498 mm
Rozvor: 2737 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1590/1575 mm
Cena: 1 109 800 Kč (2.0 TFSI quattro S tronic)


Jindřich Lasík, 8.2.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar