Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Impreza
Alcar - Bezpečná kola pro radost

Audi A3 Sport 1.4 TFSI g-tron - úsporně na zemní plyn

V loňském roce rozšířilo Audi nabídku modelů na stlačený zemní plyn (CNG) o A4 Avant a A5 Sportback. Společně se stávající A3 Sport, všechny jsou u Audi označovány jako g-tron. My jsme nejdříve vyzkoušeli právě „a-trojku“, která se může pyšnit největším dojezdem ze všech tří.

Proč má právě A3 Sport 1.4 TFSI g-tron největší dojezd? Odpověď je jednoduchá. Nádrž na benzin (50 litrů) zůstala zachována, ostatní modely mají jen „dojezdovou“ na 25 litrů benzinu. Zatímco A3 g-tron je kombinován se zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 1.4 TFSI, tak A4 a A5 s dvoulitrem TFSI.

Na pohled verze g-tron od ostatních nepoznáte, teprve po otevření víčka palivové nádrže a v otáčkoměru se nachází ukazatel stavu CNG v nádrži. Ani při jízdě nepocítíte žádný rozdíl. Výkon 110 k v rozmezí 4800 až 6000/min je zachován, stejně jako točivý moment 200 Nm, který je k dispozici už od 1500 otáček až do 3500 otáček za minutu. V našem případě byl kombinován se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Můžete si ale objednat i sedmistupňový S tronic, ale připlatíte si dalších 57 000 Kč. Myslíme si, že jde ale o docela zbytečnou investici.

Dvě nádrže po 14,4 kg CNG jsou uloženy za zadní nápravou místo rezervy. Z toho důvodu nemůže být vůz vybaven pohonem všech kol a na rozdíl od Škody Octavie CNG, která má vzadu víceprvkovou nápravu, je náprava u Audi pouze jednoduchá. Životnost nádrží je dvacet let a představují úsporu hmotnosti až 56 procent.

Vůz jezdí primárně na zemní plyn, teprve po vyprázdnění nádrže jedete na benzin. V tu chvíli jsme ujeli zhruba nějakých 350 kilometrů a při průměrné spotřebě ca 6,5 litrů benzinu můžeme ujet ještě dalších více než sedm stovek kilometrů. Na dojezd 1400 kilometrů udávanou výrobcem se asi nedostanete. Ale i tak při troše štětí je i 1200 kilometrů bez čerpání paliva dost slušné.

Cena jednoho kilogramu CNG se pohybuje v rozmezí 23 Kč až 26,30 Kč, a tak jeden kilometr na CNG vychází ani ne na korunu. Stlačený zemní plyn se tankuje na rozdíl od LPG v plynném stavu. Jakmile poklesne tlak v nádržích při zůstatkovém množství zemního plynu cca 0,6 kilogramu na méně než 10 barů, přejde řídicí jednotka motoru samočinně na spalování benzinu. Také startování probíhá na plyn až na dvě výjimky. Pokud není teplota chladicí kapaliny nižší než 10 stupňů a nebo po dotankování CNG. Tehdy motor spálí malé množství benzínu pro kalibraci lambda sond a následné ověření kvality natankovaného CNG.

Pro pohonný agregát Audi na CNG byly navrženy speciální písty a ventily, které zajišťují optimální kompresi. Vysoký tlak stlačeného zemního plynu (CNG) v nádrži je prostřednictvím elektronického regulátoru snižován z až 200 barů na pracovní tlak motoru v rozmezí 5 až 10 barů. Průběžné regulování tlaku probíhá dynamicky a precizně v závislosti na tom, jaký výkon řidič požaduje. Díky tomu je v plynovém potrubí a ve vstřikovacích ventilech vždy k dispozici zemní plyn o správném tlaku: při hospodárné jízdě v nízkých otáčkách je nízký a souběžně se zvyšováním požadovaného výkonu a točivého momentu se zvyšuje.

Konstrukční změny pokrývají hned několik skupin motoru. Zemní plyn je o dost sušší než benzin, takže obecně hůře maže. Tomu musely být přizpůsobeny mechanické části motoru. Tak třeba písty mají modifikované první drážky pro pístní kroužky, které jsou dále potaženy speciálním povlakem.

Audi A3 Sport g-tron se vyplatí tomu, kdo najezdí opravdu hodně kilometrů, aby se mu vyšší cena za automobil co možná nejdříve vrátila zpět.



Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1395 cm³
Výkon: 81 kW (110 k) při 4800-6000/min
Točivý moment: 200 Nm při 1500-3500/min
Rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba benzin (město/mimo město/kombin.): 6,9/4,3/5,4 l/100 km
Kombi.spotřeba CNG: 3,6 kg/100 km
Rozměry: 4313 x 1966 x 1426 mm
Rozvor kol: 2637 mm
Objem zav.prostoru: 280 l
Cena: 696 900 Kč



J.Lasík 4.1.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar