Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm - radost z řízení
Ještě před několika roky se nad Alfou Romeo, italskou značkou s bohatou tradicí a od svého založení v roce 1907 spjatou se sportovně laděnými automobily, stahovaly temné mraky. Během let se situace zlepšila a dnes najdeme v nabídce osm modelů včetně čtyř základních – Junior, Tonale, Giulia a Stelvio.
Ačkoliv se Stelvio vyrábí už osm let, menší modernizací prošel v roce 2023, tak stále je o něj zájem, přestože jde o první SUV značky Alfa Romeo. A nelze se ani divu. Na pohled totiž ani jako SUV nevypadá. Předností je i nadčasový design, jehož přední část zůstává stále věrná typické ledvince. Z boku upoutají zapuštěné kliky dveří a také kola s kruhovými prstenci a mohutným profilem. Kde, kdo se za autem ohlédl.
V interiéru vám padne ihned do oko velký volant s integrovaným startovacím tlačítkem a pádla pro ruční řazení. Středovému tunelu vévodí mohutná volicí páka osmistupňové převodovky. Přístroje uložené v tubusech na palubní desce se vyznačují vkusnou grafikou.
Elektricky nastavitelná přední sedadla mají skvělé boční držení těla jak se ostatně na Alfu Romeo sluší a patří k nim. Zmínku zaslouží i zavazadlový prostor o objemu 525 litrů s elektricky ovládanými dveřmi, jež lze nastavit do osmi různých úrovní otevření, a to přímo voličem Rotary Pad.
Nyní se naskytla možnost vyzkoušet si Alfu Romeo Stelvio, která zatím „odolává“ elektrifikaci a hybridizaci. Nabízí se totiž s jedním zážehovým čtyřválcem 2.0 Turbo s výkonem 280 k a vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.2, který můžete mít s výkonem 160 k a pouze pohonem zadních kol. Všechny verze s výkonem 210 k jsou vybaveny pohonem všech kol, stejně jako benzinová verze. Žádnou jinou pohonnou jednotku v druhé generaci nehledejte.
My jsme zvolili silnější turbodiesel s výkonem 210 k při 3500 otáčkách za minutu. Točivý moment 470 Nm je k dispozici už od 1750 otáček. I přes velký výkon vás Stelvio potěší spotřebou kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů.
V případě turbodieselu se jedná o první vznětový motor v historii Alfy Romeo, vyrobený kompletně z hliníku. Čtyřválec je poslední generací vstřikování paliva MultiJet II se strategií Injection Rate Shaping (IRS) s tlakem 2000 bar. Elektricky ovládaná variabilní geometrie turbodmychadla nabízí nejmodernější mechaniku a minimalizuje odezvu. Jedná se také o první vznětový motor na trhu, který je ve verzi 210 k vybaven senzorem rychlosti turbodmychadla. Výkonové parametry jsou úchvatné. Stelvio 2.2 o výkonu 210 k dosáhne rychlosti 215 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,6 sekundy.
Všechny motory jsou kombinované s automatickou osmistupňovou převodovkou, trvalým pohonem všech kol Q4 a hnacím hřídelem z uhlíkového kompozitu tvoří novou generaci celohliníkových čtyřválců. Inovativní a spolehlivé motory Stelvia jsou vrcholem motorářského umění skupiny FCA a jsou vyráběné přímo v Itálii, a to v továrnách Termoli (zážehový) a Pratola Serra (vznětový).
Ideální výkonová hmotnost je výsledkem použití ultralehkých a moderních materiálů, jakými jsou uhlíkový kompozit pro hnací hřídel a hliník pro motory, zavěšení kol, kapotu, blatníky, dveře a výklopné víko zavazadlového prostoru. Tyto prvky snížily celkovou hmotnost vozidla a poskytly vynikající torzní tuhost, což je zárukou vysoké kvality, tiché jízdy a výjimečné ovladatelnosti v extrémních podmínkách.
Vpředu je lichoběžníkové zavěšení se semivirtuální osou řízení, které optimalizuje filtraci nerovností a je zárukou rychlého a přesného řízení. Toto exkluzivní zavěšení dovoluje Stelviu dosahovat vysokého příčného zrychlení, především díky naprosto dokonalé stopě. Zadní zavěšení využívá čtyř a půl prvkový systém patentovaný Alfou Romeo, který poskytuje mimořádně přesnou kontrolu úhlů postavení zadních kol, což se projevuje nejlepší ovladatelností v segmentu.
Jízda po klikatých silničkách je zážitkem, který si uchováte dlouho v paměti.
Zvláště, když v běžných podmínkách pracuje systém Q4 v režimu pohonu zadních kol, což znamená, že 100 procent točivého momentu se přenáší na zadní kola. Při klesající přilnavosti začne systém přenášet na přední nápravu až 50 procent točivého momentu.
Stelvio je vybaveno nový elektromechanický brzdový systém kombinující elektronickou kontrolu stability s tradičními brzdami s posilovačem. Tato kombinace elektroniky a mechaniky redukuje hmotnost vozidla, poskytuje vynikající pocit z jízdy, eliminuje vibrace v brzdovém pedálu a zaručuje nepřetržitou odezvu brzd, což se podílí na kratší brzdné dráze.
Alfy Romeo Stelvio nás nadchlo hlavně skvělými jízdními vlastnostmi ve spojení s výkonným turbodieselem. V zatáčkách se chová jako sportovní hatchback a ani vám nepřijde, že řídíte SUV. Řízení a pohon zadních kol svádí ke sešlápnutí plynového pedálu a je jedno jaký režim si zvolíte.
Přehled výbav
file:///C:/Users/jindra/Downloads/AlfaRomeo_Stelvio_01-05-2025.pdf
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Výkon: 154 kW (210 k) při 3500/min
Točivý moment: 470 Nm při 1750/min
Převodovka: samočinná osmistupňová
Pohon: 4x4
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s
Kombinovaná spotřeba: 6,1-6,3 l/100 km
Rozměry: 4687 x 1903 x 1648 mm
Rozvor: 2818 mm
Zavazadlový prostor: 525 l
Cena: 1 549 000 Kč (Veloce)
Stelvio
Označení Stelvio dostala Alfa Romeo podle průsmyku Stelvio (italsky Passo dello Stelvio, německy Stilfser Joch, též Stilfserjoch) , který nejdeme v italských Východních Alpách, dvě stě metrů od hranice se Švýcarskem. S nadmořskou výškou 2758 m n. m., se jedná o nejvýše položené silniční sedlo ve Východních Alpách a druhé nejvyšší v Alpách. Původní silnice byla postavena z rozhodnutí Františka I. v letech 1820-25 Rakouským císařstvím za účelem propojení bývalé rakouské provincie Lombardie s Rakouskem. Hlavní inženýr byl Carlo Donegani (1775–1845). Od té doby se silnice změnila jen velmi málo. Se svými 60 serpentinami, z toho 48 číslovaných patníky, je zážitkem pro každého sportovně založeného řidiče.
JL 30.5.2025
V interiéru vám padne ihned do oko velký volant s integrovaným startovacím tlačítkem a pádla pro ruční řazení. Středovému tunelu vévodí mohutná volicí páka osmistupňové převodovky. Přístroje uložené v tubusech na palubní desce se vyznačují vkusnou grafikou.
Elektricky nastavitelná přední sedadla mají skvělé boční držení těla jak se ostatně na Alfu Romeo sluší a patří k nim. Zmínku zaslouží i zavazadlový prostor o objemu 525 litrů s elektricky ovládanými dveřmi, jež lze nastavit do osmi různých úrovní otevření, a to přímo voličem Rotary Pad.
Nyní se naskytla možnost vyzkoušet si Alfu Romeo Stelvio, která zatím „odolává“ elektrifikaci a hybridizaci. Nabízí se totiž s jedním zážehovým čtyřválcem 2.0 Turbo s výkonem 280 k a vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.2, který můžete mít s výkonem 160 k a pouze pohonem zadních kol. Všechny verze s výkonem 210 k jsou vybaveny pohonem všech kol, stejně jako benzinová verze. Žádnou jinou pohonnou jednotku v druhé generaci nehledejte.
My jsme zvolili silnější turbodiesel s výkonem 210 k při 3500 otáčkách za minutu. Točivý moment 470 Nm je k dispozici už od 1750 otáček. I přes velký výkon vás Stelvio potěší spotřebou kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů.
V případě turbodieselu se jedná o první vznětový motor v historii Alfy Romeo, vyrobený kompletně z hliníku. Čtyřválec je poslední generací vstřikování paliva MultiJet II se strategií Injection Rate Shaping (IRS) s tlakem 2000 bar. Elektricky ovládaná variabilní geometrie turbodmychadla nabízí nejmodernější mechaniku a minimalizuje odezvu. Jedná se také o první vznětový motor na trhu, který je ve verzi 210 k vybaven senzorem rychlosti turbodmychadla. Výkonové parametry jsou úchvatné. Stelvio 2.2 o výkonu 210 k dosáhne rychlosti 215 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,6 sekundy.
Všechny motory jsou kombinované s automatickou osmistupňovou převodovkou, trvalým pohonem všech kol Q4 a hnacím hřídelem z uhlíkového kompozitu tvoří novou generaci celohliníkových čtyřválců. Inovativní a spolehlivé motory Stelvia jsou vrcholem motorářského umění skupiny FCA a jsou vyráběné přímo v Itálii, a to v továrnách Termoli (zážehový) a Pratola Serra (vznětový).
Ideální výkonová hmotnost je výsledkem použití ultralehkých a moderních materiálů, jakými jsou uhlíkový kompozit pro hnací hřídel a hliník pro motory, zavěšení kol, kapotu, blatníky, dveře a výklopné víko zavazadlového prostoru. Tyto prvky snížily celkovou hmotnost vozidla a poskytly vynikající torzní tuhost, což je zárukou vysoké kvality, tiché jízdy a výjimečné ovladatelnosti v extrémních podmínkách.
Vpředu je lichoběžníkové zavěšení se semivirtuální osou řízení, které optimalizuje filtraci nerovností a je zárukou rychlého a přesného řízení. Toto exkluzivní zavěšení dovoluje Stelviu dosahovat vysokého příčného zrychlení, především díky naprosto dokonalé stopě. Zadní zavěšení využívá čtyř a půl prvkový systém patentovaný Alfou Romeo, který poskytuje mimořádně přesnou kontrolu úhlů postavení zadních kol, což se projevuje nejlepší ovladatelností v segmentu.
Jízda po klikatých silničkách je zážitkem, který si uchováte dlouho v paměti.
Zvláště, když v běžných podmínkách pracuje systém Q4 v režimu pohonu zadních kol, což znamená, že 100 procent točivého momentu se přenáší na zadní kola. Při klesající přilnavosti začne systém přenášet na přední nápravu až 50 procent točivého momentu.
Stelvio je vybaveno nový elektromechanický brzdový systém kombinující elektronickou kontrolu stability s tradičními brzdami s posilovačem. Tato kombinace elektroniky a mechaniky redukuje hmotnost vozidla, poskytuje vynikající pocit z jízdy, eliminuje vibrace v brzdovém pedálu a zaručuje nepřetržitou odezvu brzd, což se podílí na kratší brzdné dráze.
Alfy Romeo Stelvio nás nadchlo hlavně skvělými jízdními vlastnostmi ve spojení s výkonným turbodieselem. V zatáčkách se chová jako sportovní hatchback a ani vám nepřijde, že řídíte SUV. Řízení a pohon zadních kol svádí ke sešlápnutí plynového pedálu a je jedno jaký režim si zvolíte.
Přehled výbav
file:///C:/Users/jindra/Downloads/AlfaRomeo_Stelvio_01-05-2025.pdf
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Výkon: 154 kW (210 k) při 3500/min
Točivý moment: 470 Nm při 1750/min
Převodovka: samočinná osmistupňová
Pohon: 4x4
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s
Kombinovaná spotřeba: 6,1-6,3 l/100 km
Rozměry: 4687 x 1903 x 1648 mm
Rozvor: 2818 mm
Zavazadlový prostor: 525 l
Cena: 1 549 000 Kč (Veloce)
Stelvio
Označení Stelvio dostala Alfa Romeo podle průsmyku Stelvio (italsky Passo dello Stelvio, německy Stilfser Joch, též Stilfserjoch) , který nejdeme v italských Východních Alpách, dvě stě metrů od hranice se Švýcarskem. S nadmořskou výškou 2758 m n. m., se jedná o nejvýše položené silniční sedlo ve Východních Alpách a druhé nejvyšší v Alpách. Původní silnice byla postavena z rozhodnutí Františka I. v letech 1820-25 Rakouským císařstvím za účelem propojení bývalé rakouské provincie Lombardie s Rakouskem. Hlavní inženýr byl Carlo Donegani (1775–1845). Od té doby se silnice změnila jen velmi málo. Se svými 60 serpentinami, z toho 48 číslovaných patníky, je zážitkem pro každého sportovně založeného řidiče.
JL 30.5.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout