Alfa Romeo MiTo 1.6 JTD - prostě nemá chybu
Nejnovější model italské značky Alfa Romeo nese tak trochu tajemný název MiTo, který však neznamená nic jiného, než Milano a Torino. Tedy místa původu a dnešního sídla. Přestože jde vlastně o nejnovější Alfu, v základní ceně od 359 000 Kč, tak na silnicích ji zatím takřka nevidíme.
Odjakživa slušela Alfě Romeo červená barva, a když jsme si přebírali testovací model, byli jsme trochu zaskočeni a zklamáni. Ovšem na druhou stranu musíme uznat, že jí bílá barva Spino také sluší, jak ostatně dokazovaly pohledy chodců i řidičů. Třídveřový hatchback budil pozornost všude, kde se objevil, dokonce u německé policie, která nás zastavila ve Stuttgartu. Evidentně bylo vidět, že ji více zajímá samotný automobil, než my.
Jak by také ne, když Alfa Romeo MiTo sází hlavně na první dojem a tvary karosérie jsou originální ze všech stran. Přední části, kterou si ani neumíme představit bez typické masky chladiče, dominují světlomety, které opticky zvětšují ještě černé rámečky. Z profilu padne do oka zaoblená příď, vyšší ponton a poměrně úzká okna, záď zaujme zase kulatými svítilnami.
Bezrámové dveře (okno při otevírání sjede ca o 15 mm), jsou dlouhé a široký úhel otevření ulehčí přístup na zadní sedadla, zvláště, když přední jsou vybavena pamětí. Po usednutí do předních sedadel si připadáte jako v opravdovém sportovním automobilu. Ke skvělému tvarování, které prakticky neumožní žádný pohyb těla ani v rychlých zatáčkách, a patřičné tvrdosti není třeba nic dodávat. Sedadla jsou navíc usazena hodně nízko a umožňují značný rozsah nastavení. Vzadu se celkem pohodlně usadí dvě dospělé osoby průměrné výšky a necítí se nijak stísněně. Ještě dodejme, že zavazadlový prostor, který je poměrně hodně hluboký, má objem slušných 270 litrů.
Uvnitř vás určitě zaujme tvar palubní desky s karbonovým povrchem. Červené podsvícení přístrojů s řídkými stupnicemi jsou dobře čitelné. Sportovní volant se dobře drží a řadicí páka je hned po ruce, stejně jako ovladače na středovém panelu.
Pro model MiTo jsou určeny tři zážehové pohonné jednotky. Nejslabší 1.4 MPi je vzhledem k italským předpisům pro začínající řidiče naladěna na 78 k. Pro náročné je pak určen čtyřválec 1.4 Turbo/120 nebo 155 k. Ze vznětových motorů je na výběr 1.3 JTD/90 k nebo 1.6 JTD/120 k, a právě ten poháněl předního kola testovaného vozu. Motor nabízí sám o sobě skvělé hodnoty – výkon 120 k a točivý moment 320 Nm při 1750/min. Už od 1200 otáček dává o sobě znát svižným zátahem, který ukončí prakticky až omezovač otáček zhruba ve 4000. Zamlouvalo se nám také odstupňování šesti stupňů mechanické převodovky. Klidný běh a skvělé utlumení nás rozhodně potěšilo, stejně jako dobré zpracování.
Ale to není všechno, před řadicí pákou je totiž příčný přepínač systému DNA, jenž dokáže ovlivnit charakter vozu. DNA znamená režimy Dynamic, Normal a All-Wheater a elektronicky mění charakteristiku posilovače řízení, odezvu akcelerátoru, zásah stabilizačního systému VDC nebo nastavení tlumičů. V běžném provozu nebo na dálnici jezdíme v poloze N. Pokud však přepínač stlačíme na dvě sekundy dopředu, dostaneme se do sportovního režimu Dynamic, což signalizuje oranžová kontrolka. Naopak přitažením k sobě nastavíme režim All Weather, vhodný hlavně pro kluzké vozovky. Zatímco rozdíl mezi N a A jsme prakticky nepostřehli, otáčky se zvyšovaly jen pozvolna, tak přepnutí z N do D vůz hned katapultuje dopředu. Za slabého pískání turbodmychadla, reaguje okamžitě na sešlápnutí pedálu plynu a ožívá kolem 1500/min. Rozdíl cítíte také samotném řízení, které je najednou tužší, stejně jako nastavení podvozku, jak se na sportovní vůz sluší a patří. Režim D jsme používali při sportovnější jízdě, nebo v táhlým kopcích, když jsme potřebovali zrychlit. Protože režimy D a A lze aktivovat do rychlosti 110 km/h, tak je lepší jej nechat zapnutý stále. Výrobce také uvádí točivý moment 320 Nm, ale v režimu N o 40 Nm nižší. Alfa Romeo MiTo je první automobilem se systémem DNA.
Pokud při rychlejším průjezdu hrozí prokluz kol, zasáhne elektronická uzávěra diferenciálu Q2 (viz Novinky), která odlehčené kolo lehce přibrzdí a vrátí do požadovaného směru. Tím vlastně napodobuje činnost samosvorného diferenciálu.
Překvapil nás okamžitý nástup a účinek brzdy, které zabíraly při nepatrném sešlápnutí pedálu. Silnou stránkou jsou také excelentní jízdní vlastnosti, které do určité míry ovlivňuje rozvor a krátký zadní převis.
MiTo je k dispozici ve výbavě Progression a Distinctive, přičemž už základní zahrnuje mj. sedm airbagů, systémy VDC + Holl Holder, ABS, Q2, palubní počítač atd.
Silnější turbodiesel je určitě dobrou volbou pro každého, kdo by zatoužil po Alfě Romeo a zároveň najezdí hodně kilometrů. Navíc při velice hospodárném provozu. Ze Stuttgartu do Prahy jsme na režim Normal dojeli za čtyři hodiny se spotřebou 5,6 litru nafty na sto kilometrů. To mluví jistě samo za sebe. Další předností je bezpochyby design, který v sobě nezapře um italských karosářů. Alfa Romeo je prostě Alfy, i když není červená.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 88 kW(120 k) při 3750/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750 min
Rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,9/41/4,8 l/100 km
Rozměry: 4063 x 1720 x 1446 mm
Rozvor kol: 2511 mm
Cena: 469 000 Kč (1.6 JTD Progression)
Jindřich Lasík, 24.3.2009
Jak by také ne, když Alfa Romeo MiTo sází hlavně na první dojem a tvary karosérie jsou originální ze všech stran. Přední části, kterou si ani neumíme představit bez typické masky chladiče, dominují světlomety, které opticky zvětšují ještě černé rámečky. Z profilu padne do oka zaoblená příď, vyšší ponton a poměrně úzká okna, záď zaujme zase kulatými svítilnami.
Bezrámové dveře (okno při otevírání sjede ca o 15 mm), jsou dlouhé a široký úhel otevření ulehčí přístup na zadní sedadla, zvláště, když přední jsou vybavena pamětí. Po usednutí do předních sedadel si připadáte jako v opravdovém sportovním automobilu. Ke skvělému tvarování, které prakticky neumožní žádný pohyb těla ani v rychlých zatáčkách, a patřičné tvrdosti není třeba nic dodávat. Sedadla jsou navíc usazena hodně nízko a umožňují značný rozsah nastavení. Vzadu se celkem pohodlně usadí dvě dospělé osoby průměrné výšky a necítí se nijak stísněně. Ještě dodejme, že zavazadlový prostor, který je poměrně hodně hluboký, má objem slušných 270 litrů.
Uvnitř vás určitě zaujme tvar palubní desky s karbonovým povrchem. Červené podsvícení přístrojů s řídkými stupnicemi jsou dobře čitelné. Sportovní volant se dobře drží a řadicí páka je hned po ruce, stejně jako ovladače na středovém panelu.
Pro model MiTo jsou určeny tři zážehové pohonné jednotky. Nejslabší 1.4 MPi je vzhledem k italským předpisům pro začínající řidiče naladěna na 78 k. Pro náročné je pak určen čtyřválec 1.4 Turbo/120 nebo 155 k. Ze vznětových motorů je na výběr 1.3 JTD/90 k nebo 1.6 JTD/120 k, a právě ten poháněl předního kola testovaného vozu. Motor nabízí sám o sobě skvělé hodnoty – výkon 120 k a točivý moment 320 Nm při 1750/min. Už od 1200 otáček dává o sobě znát svižným zátahem, který ukončí prakticky až omezovač otáček zhruba ve 4000. Zamlouvalo se nám také odstupňování šesti stupňů mechanické převodovky. Klidný běh a skvělé utlumení nás rozhodně potěšilo, stejně jako dobré zpracování.
Ale to není všechno, před řadicí pákou je totiž příčný přepínač systému DNA, jenž dokáže ovlivnit charakter vozu. DNA znamená režimy Dynamic, Normal a All-Wheater a elektronicky mění charakteristiku posilovače řízení, odezvu akcelerátoru, zásah stabilizačního systému VDC nebo nastavení tlumičů. V běžném provozu nebo na dálnici jezdíme v poloze N. Pokud však přepínač stlačíme na dvě sekundy dopředu, dostaneme se do sportovního režimu Dynamic, což signalizuje oranžová kontrolka. Naopak přitažením k sobě nastavíme režim All Weather, vhodný hlavně pro kluzké vozovky. Zatímco rozdíl mezi N a A jsme prakticky nepostřehli, otáčky se zvyšovaly jen pozvolna, tak přepnutí z N do D vůz hned katapultuje dopředu. Za slabého pískání turbodmychadla, reaguje okamžitě na sešlápnutí pedálu plynu a ožívá kolem 1500/min. Rozdíl cítíte také samotném řízení, které je najednou tužší, stejně jako nastavení podvozku, jak se na sportovní vůz sluší a patří. Režim D jsme používali při sportovnější jízdě, nebo v táhlým kopcích, když jsme potřebovali zrychlit. Protože režimy D a A lze aktivovat do rychlosti 110 km/h, tak je lepší jej nechat zapnutý stále. Výrobce také uvádí točivý moment 320 Nm, ale v režimu N o 40 Nm nižší. Alfa Romeo MiTo je první automobilem se systémem DNA.
Pokud při rychlejším průjezdu hrozí prokluz kol, zasáhne elektronická uzávěra diferenciálu Q2 (viz Novinky), která odlehčené kolo lehce přibrzdí a vrátí do požadovaného směru. Tím vlastně napodobuje činnost samosvorného diferenciálu.
Překvapil nás okamžitý nástup a účinek brzdy, které zabíraly při nepatrném sešlápnutí pedálu. Silnou stránkou jsou také excelentní jízdní vlastnosti, které do určité míry ovlivňuje rozvor a krátký zadní převis.
MiTo je k dispozici ve výbavě Progression a Distinctive, přičemž už základní zahrnuje mj. sedm airbagů, systémy VDC + Holl Holder, ABS, Q2, palubní počítač atd.
Silnější turbodiesel je určitě dobrou volbou pro každého, kdo by zatoužil po Alfě Romeo a zároveň najezdí hodně kilometrů. Navíc při velice hospodárném provozu. Ze Stuttgartu do Prahy jsme na režim Normal dojeli za čtyři hodiny se spotřebou 5,6 litru nafty na sto kilometrů. To mluví jistě samo za sebe. Další předností je bezpochyby design, který v sobě nezapře um italských karosářů. Alfa Romeo je prostě Alfy, i když není červená.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 88 kW(120 k) při 3750/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750 min
Rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,9/41/4,8 l/100 km
Rozměry: 4063 x 1720 x 1446 mm
Rozvor kol: 2511 mm
Cena: 469 000 Kč (1.6 JTD Progression)
Jindřich Lasík, 24.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout