Volvo XC60 Concept - jak se tvoří studie
Představení prototypu XC60 Concept na autosalonu v Detroitu v lednu 2007 bylo vyvrcholením čtyř měsíců intenzivní práce střediska pro vývoj konceptů ve společnosti Volvo Cars. Na jeho vzniku se podílelo přibližně 70 odborníků z různých oblastí.
Většina automobilek vyvíjí koncepty s cílem představit svá futuristická řešení v oblasti designu a přilákat pozornost ke své značce. Ale málokteré vyrábějí prototypy samy. Bývaly doby, kdy výroba konceptu trvala 36 měsíců. XC60 Concept vznikl za osm měsíců.
Jakmile bylo rozhodnuto o realizaci XC60 Concept, středisko pro vývoj konceptů zahájilo plánování a přípravu personálního obsazení projektu. Harmonogram prací byl naplánován do nejmenších detailů s přesností na minuty.
Tým musel úzce spolupracovat s designéry a inženýry. První model vozu byl vytvořen v počítači na základě informací o designu a dalších technických údajů. Jako další krok následoval hliněný model, který poskytl prostor pro jemné doladění a vylepšení designu. Konečný produkt byl vyroben z uhlíkových vláken.
Základem je upravený podvozek z modelu V70, boky karoserie a střecha byly vyrobeny z uhlíkových vláken, přičemž jednotlivé díly mají stejnou tloušťku jako plechy používané při výrobě střech běžných automobilů.
Jedno z oddělení oddělení je vybaveno počítačem řízenými frézami a obráběcími stroji, které jsou schopny zajistit velkou část prací vyžadujících frézování a řezání. Pracovníci využívají zařízení „Rapid Prototyping“, která umožňují rychlou výrobu a obrábění komponentů, jako jsou tlačítka či kryty světel, přímo z počítačových programů CAD. Pak přichází na řadu oddělení vývoje vozidel, které zajišťuje všechny potřebné elektronické systémy a funkce.
Každý koncept musí mít například plně funkční osvětlení a zamykání a jeho motor musí být možné nastartovat. Jako příklady výsledků této fáze vývoje je možné uvést naprogramování elektrického ovládání dveří zavazadlového prostoru či přípravu diodového panelu pro přední světla.
Pro výrobu součástí interiéru se používají metody vakuového nebo tepelného tvarování – tak vznikají například panely pro obložení sloupků nebo skla některých světel. K dosažení požadovaných výsledků je však zapotřebí mnoha pokusů. Pro vytvoření výrazných světlometů, které jsou charakteristickým prvkem prototypu XC60 Concept, byl použit frézovaný akrylát. U XC60 bylo nezbytné tyto díly obrousit jemným brusným papírem a vyleštit tak, aby bylo dosaženo požadovaného povrchu. Velmi pečlivě jsou tyto díly upevněny do vnějšího rámu z leštěného hliníku, čímž vzniká unikátní světelný paprsek. Pro zajištění přesného lícování všech jednotlivých součástí do jednolitého celku je nutno provést bezpočet měření.
Zde vstupuje do hry oddělení geometrie, které provádí veškeré výpočty a přípravy nástrojů, umožní přeměnu plánů a výkresů na komponenty připravené k výrobě nebo k opracování. Zároveň musí dohlédnout na to, aby všechny díly pro veškeré systémy byly vhodné a připravené k výrobě a k montáži. V sekci označované jako sedlářská dílna mají na starost podlahovou krytinu. U XC60 Concept je vyrobena z tmavě hnědé sedlářské kůže, která je silnější než běžná kůže. Tento materiál je nutné nechat nejprve nasáknout vodou, a teprve potom jej lze tvarovat a řezat na požadované díly. Při práci s ostrou čepelí používanou na úpravu okrajů je třeba mimořádného soustředění. Kontrastní švy na čalounění sedadel jsou vyšívány limetkově zelenou nití.
Ve zvláštní místnosti působil revoluční systém otevírání dveří zavazadlového prostoru problémy nejednomu z techniků. Dva experti věnovali vývoji funkčního řešení sedm týdnů intenzivní práce. Důmyslná konstrukce dveří zavazadlového prostoru umožňuje jejich otevírání ve třech fázích. Vytvoření funkčního řešení si vyžádalo množství experimentů a bylo vyrobeno zkušební zařízení, na němž byly všechny funkce důkladně odzkoušeny. V příslušných fázích montáže se automobil přesouvá do vedlejší lakovny, kde jsou jednotlivé díly stříkány. Pokud je karoserie tvořena díly z uhlíkových vláken, je proces lakování odlišný, neboť ho nelze urychlit. Karoserie je lakována třemi vrstvami metalického laku. Díly středové konzoly nebo zadní panely sedadel jsou rovněž opatřeny třemi vrstvami laku. Svrchní vrstva laku je tvořena průhledným lakem, díky němuž povrch působí „gumovitě“. Mnoho pokusných nátěrů bylo zapotřebí také v systému světel, aby odstíny a povrchové efekty přesně odpovídaly představám designérů. „Pokud mícháte vlastní barvy, je to často otázka několika kapek. Aby byl odstín o něco více do žluta nebo do zelena. Prakticky vše děláme sami – a je to skutečně zábava!“ říká Mikael Banryd ze střediska pro výrobu prototypů.
Automobilový koncept musí být výstavní skříní designu, Společnost Volvo Cars navrhuje své koncepty takovým způsobem, aby mohly být používány po delší dobu. Takový prototyp se musí vydat na cestu po autosalonech celého světa a mnohé z nich končí v muzeích. Jejich kvalita musí být prvotřídní – každý prototyp je odborníky podroben přísnému zkoumání. FAKTA
Na XC60 Concept se podílelo přibližně 70 pracovníků střediska Volvo Cars Concept Centre v Göteborgu. Mezi nimi byli specialisté na techniku frézování, broušení, odborníci na čalounění, zámečníci, technici a inženýři.
ML, 11.12.2007
Jakmile bylo rozhodnuto o realizaci XC60 Concept, středisko pro vývoj konceptů zahájilo plánování a přípravu personálního obsazení projektu. Harmonogram prací byl naplánován do nejmenších detailů s přesností na minuty.
Tým musel úzce spolupracovat s designéry a inženýry. První model vozu byl vytvořen v počítači na základě informací o designu a dalších technických údajů. Jako další krok následoval hliněný model, který poskytl prostor pro jemné doladění a vylepšení designu. Konečný produkt byl vyroben z uhlíkových vláken.
Základem je upravený podvozek z modelu V70, boky karoserie a střecha byly vyrobeny z uhlíkových vláken, přičemž jednotlivé díly mají stejnou tloušťku jako plechy používané při výrobě střech běžných automobilů.
Jedno z oddělení oddělení je vybaveno počítačem řízenými frézami a obráběcími stroji, které jsou schopny zajistit velkou část prací vyžadujících frézování a řezání. Pracovníci využívají zařízení „Rapid Prototyping“, která umožňují rychlou výrobu a obrábění komponentů, jako jsou tlačítka či kryty světel, přímo z počítačových programů CAD. Pak přichází na řadu oddělení vývoje vozidel, které zajišťuje všechny potřebné elektronické systémy a funkce.
Každý koncept musí mít například plně funkční osvětlení a zamykání a jeho motor musí být možné nastartovat. Jako příklady výsledků této fáze vývoje je možné uvést naprogramování elektrického ovládání dveří zavazadlového prostoru či přípravu diodového panelu pro přední světla.
Pro výrobu součástí interiéru se používají metody vakuového nebo tepelného tvarování – tak vznikají například panely pro obložení sloupků nebo skla některých světel. K dosažení požadovaných výsledků je však zapotřebí mnoha pokusů. Pro vytvoření výrazných světlometů, které jsou charakteristickým prvkem prototypu XC60 Concept, byl použit frézovaný akrylát. U XC60 bylo nezbytné tyto díly obrousit jemným brusným papírem a vyleštit tak, aby bylo dosaženo požadovaného povrchu. Velmi pečlivě jsou tyto díly upevněny do vnějšího rámu z leštěného hliníku, čímž vzniká unikátní světelný paprsek. Pro zajištění přesného lícování všech jednotlivých součástí do jednolitého celku je nutno provést bezpočet měření.
Zde vstupuje do hry oddělení geometrie, které provádí veškeré výpočty a přípravy nástrojů, umožní přeměnu plánů a výkresů na komponenty připravené k výrobě nebo k opracování. Zároveň musí dohlédnout na to, aby všechny díly pro veškeré systémy byly vhodné a připravené k výrobě a k montáži. V sekci označované jako sedlářská dílna mají na starost podlahovou krytinu. U XC60 Concept je vyrobena z tmavě hnědé sedlářské kůže, která je silnější než běžná kůže. Tento materiál je nutné nechat nejprve nasáknout vodou, a teprve potom jej lze tvarovat a řezat na požadované díly. Při práci s ostrou čepelí používanou na úpravu okrajů je třeba mimořádného soustředění. Kontrastní švy na čalounění sedadel jsou vyšívány limetkově zelenou nití.
Ve zvláštní místnosti působil revoluční systém otevírání dveří zavazadlového prostoru problémy nejednomu z techniků. Dva experti věnovali vývoji funkčního řešení sedm týdnů intenzivní práce. Důmyslná konstrukce dveří zavazadlového prostoru umožňuje jejich otevírání ve třech fázích. Vytvoření funkčního řešení si vyžádalo množství experimentů a bylo vyrobeno zkušební zařízení, na němž byly všechny funkce důkladně odzkoušeny. V příslušných fázích montáže se automobil přesouvá do vedlejší lakovny, kde jsou jednotlivé díly stříkány. Pokud je karoserie tvořena díly z uhlíkových vláken, je proces lakování odlišný, neboť ho nelze urychlit. Karoserie je lakována třemi vrstvami metalického laku. Díly středové konzoly nebo zadní panely sedadel jsou rovněž opatřeny třemi vrstvami laku. Svrchní vrstva laku je tvořena průhledným lakem, díky němuž povrch působí „gumovitě“. Mnoho pokusných nátěrů bylo zapotřebí také v systému světel, aby odstíny a povrchové efekty přesně odpovídaly představám designérů. „Pokud mícháte vlastní barvy, je to často otázka několika kapek. Aby byl odstín o něco více do žluta nebo do zelena. Prakticky vše děláme sami – a je to skutečně zábava!“ říká Mikael Banryd ze střediska pro výrobu prototypů.
Automobilový koncept musí být výstavní skříní designu, Společnost Volvo Cars navrhuje své koncepty takovým způsobem, aby mohly být používány po delší dobu. Takový prototyp se musí vydat na cestu po autosalonech celého světa a mnohé z nich končí v muzeích. Jejich kvalita musí být prvotřídní – každý prototyp je odborníky podroben přísnému zkoumání. FAKTA
Na XC60 Concept se podílelo přibližně 70 pracovníků střediska Volvo Cars Concept Centre v Göteborgu. Mezi nimi byli specialisté na techniku frézování, broušení, odborníci na čalounění, zámečníci, technici a inženýři.
ML, 11.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout










