Volvo XC60 - nový crossover za dva roky?
Se Studií Volvo XC60 bude švédská automobilka presentovat na autosalonu v Detroitu model, který nastiňuje budoucnost značky. Už dnes je však jasné, že nezůstane jen u výstavního exponátu., ale přijde i na trh.
Studie neposkytuje pouze konkrétní pohled na příští generaci modelové řady XC, ale zároveň slouží jako nosič inovací s designerskými prvky, s nimiž se budeme setkávat u příštích modelech Volva.
Při vývoji se tým designerů držel jednoho cíle. „V minulosti jsme úspěšně integrovali do našeho designu skandinávské prvky. Výsledkem jsou vozidla s vysokou prestiží, nadčasová a elegantní. Nyní zdviháme naši designerskou filosofii na další vývojový stupeň. K tomu patří expresivní a emocionální tvary, které zaujmou už na pohled. Jestli někdo dnes říká, že pozná Volvo na 50 metrů, potom chceme dosáhnout, aby ho příště identifikoval na sto metrů, říká Steve Mattin, šéfdesigner.
Studie je v podstatě kombinací dvou koncepcí. Ve spodní části zajišťují mohutné proporce, světlá výška a velká kola suverénní a sebevědomé chování. Naopak okenní linie propůjčují vozu charisma sportovního a elegantního kupé. Už před dvěma roky bylo tradiční logo, stylizované do tvaru chemického symbolu pro železo, zavedeno v lehce přepracované formě, u XC 60 je nyní ještě větší. V lichoběžníkové mřížce chladiče má dát najevo, že Volvo dělá další důležitý krok ve své strategii.
Šikmé světlomety, které na obou stranách ohraničují mřížku chladiče patří rovněž ke ztvárnění DNA příští generace. Vzájemné sladění charakteristického tvaru světlometů s nápadným čelním nárazníkem vyzařují osobitý styl a stabilitu, což ještě podtrhuje do V-tvarovaná kapota motoru.
Ochranné prvky podvozku dokazují, že jde o crossover v pravém slova smyslu, jehož domovem není pouze silnice. Vzhledem ke světlé výšce lze předpokládat, že bude vybaven pohonem všech kol.
Z boku vyniknou 20“ kola, velké podběhy a ochranné lišty z hliníku. Také pohled na zadní partii ukazuje, jaký směr můžeme od Volva očekávat. Velké a typické svítilny zdůrazňují šířku karoserie. Do lichoběžníku konturovaná zadní stěna představuje další vývoj „skleněné“ zádě, známé z modelu C30. Spodní část zadní stěny lze vyklopit samostatně, aniž by bylo nutné otevírat ji celou. To umožní nakládání menších předmětů. Otevíratelná je také horní část.
Individualita i inovace se projevují nejen na zevnějšku, ale také uvnitř. Hlavní důraz byl kladen na funkčnost kokpitu, plynulé tvary, drobná přední a zadní sedadla a vkusnou kombinaci kůže a hliníku.
Horní část interiéru je typicky skandinávská – světlá, a s ní kontrastuje spodní -tmavé „espresso“. Analogový rychloměr ohraničují dva displeje. Přístrojová deska a volant harmonizují se štíhlou středovou konzolí natočenou směrem k řidiči. Tlačítka a ovládací prvky jsou integrovány do horní poloviny zdánlivě neviditelného displeje informačního a navigačního systému a objevují se teprve po aktivaci. Systém pracuje s obrazovkou se zpětnou projekcí, čímž staví středovou konzoli do pozice highlihgt interiéru.
Také při návrhu řadicí páky měli designéři a inženýři hlavu plnou nápadů. Presentuje se, už nikoliv jako klasická páka, ale na způsob šoupátkového regulátoru, jaký lze nalézt například na mixážních pultech.
K studii Volva SX60 se ještě brzy vrátíme.
Jindřich Lasík, 15.12.2006
Při vývoji se tým designerů držel jednoho cíle. „V minulosti jsme úspěšně integrovali do našeho designu skandinávské prvky. Výsledkem jsou vozidla s vysokou prestiží, nadčasová a elegantní. Nyní zdviháme naši designerskou filosofii na další vývojový stupeň. K tomu patří expresivní a emocionální tvary, které zaujmou už na pohled. Jestli někdo dnes říká, že pozná Volvo na 50 metrů, potom chceme dosáhnout, aby ho příště identifikoval na sto metrů, říká Steve Mattin, šéfdesigner.
Studie je v podstatě kombinací dvou koncepcí. Ve spodní části zajišťují mohutné proporce, světlá výška a velká kola suverénní a sebevědomé chování. Naopak okenní linie propůjčují vozu charisma sportovního a elegantního kupé. Už před dvěma roky bylo tradiční logo, stylizované do tvaru chemického symbolu pro železo, zavedeno v lehce přepracované formě, u XC 60 je nyní ještě větší. V lichoběžníkové mřížce chladiče má dát najevo, že Volvo dělá další důležitý krok ve své strategii.
Šikmé světlomety, které na obou stranách ohraničují mřížku chladiče patří rovněž ke ztvárnění DNA příští generace. Vzájemné sladění charakteristického tvaru světlometů s nápadným čelním nárazníkem vyzařují osobitý styl a stabilitu, což ještě podtrhuje do V-tvarovaná kapota motoru.
Ochranné prvky podvozku dokazují, že jde o crossover v pravém slova smyslu, jehož domovem není pouze silnice. Vzhledem ke světlé výšce lze předpokládat, že bude vybaven pohonem všech kol.
Z boku vyniknou 20“ kola, velké podběhy a ochranné lišty z hliníku. Také pohled na zadní partii ukazuje, jaký směr můžeme od Volva očekávat. Velké a typické svítilny zdůrazňují šířku karoserie. Do lichoběžníku konturovaná zadní stěna představuje další vývoj „skleněné“ zádě, známé z modelu C30. Spodní část zadní stěny lze vyklopit samostatně, aniž by bylo nutné otevírat ji celou. To umožní nakládání menších předmětů. Otevíratelná je také horní část.
Individualita i inovace se projevují nejen na zevnějšku, ale také uvnitř. Hlavní důraz byl kladen na funkčnost kokpitu, plynulé tvary, drobná přední a zadní sedadla a vkusnou kombinaci kůže a hliníku.
Horní část interiéru je typicky skandinávská – světlá, a s ní kontrastuje spodní -tmavé „espresso“. Analogový rychloměr ohraničují dva displeje. Přístrojová deska a volant harmonizují se štíhlou středovou konzolí natočenou směrem k řidiči. Tlačítka a ovládací prvky jsou integrovány do horní poloviny zdánlivě neviditelného displeje informačního a navigačního systému a objevují se teprve po aktivaci. Systém pracuje s obrazovkou se zpětnou projekcí, čímž staví středovou konzoli do pozice highlihgt interiéru.
Také při návrhu řadicí páky měli designéři a inženýři hlavu plnou nápadů. Presentuje se, už nikoliv jako klasická páka, ale na způsob šoupátkového regulátoru, jaký lze nalézt například na mixážních pultech.
K studii Volva SX60 se ještě brzy vrátíme.
Jindřich Lasík, 15.12.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout