Volvo ReCharge vhodný na kratší jízdy
Dobíjecí hybridní automobil s dojezdem na baterie 100 km a s motorem Flexifuel sloužícím jako záložní zdroj energie představuje Volvo Cars v podobě konceptu ReCharge.
„Pro splnění požadavků na snižování emisí CO2 bude v budoucnu zapotřebí, aby určitá část vozidel byla vybavena elektrickým pohonem. Vzhledem k tomu, že ReCharge Koncept nabízí vynikající dojezd na baterie a navíc záložní spalovací motor, jedná se o zajímavý koncept,“ říká Magnus Jonsson, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars.
Díky výbornému dojezdu na baterie je vůz z hlediska spotřeby paliva výjimečně šetrný, neboť při jízdě výhradně na elektřinu jsou provozní náklady o 80 procent nižší, než u vozu s benzinovým motorem. Při překročení hranice 100 km se spotřeba paliva v závislosti na vzdálenosti na benzinový motor pohybuje od 0 do 5,5 litru na 100 km.
Volvo ReCharge Concept v sobě spojuje celou řadu nejnovějších technických inovací do tzv. „sériového hybridu“, u něhož neexistuje žádné mechanické spojení mezi motorem a koly. Lithium-polymerové baterie jsou integrovány v zavazadlovém prostoru. Jejich celková životnost přesahuje životnost vozidla. Trakční sílu vytvářejí čtyři nezávislé motory umístěné v jednotlivých kolech. Čtyřválcový motor Flexifuel 1.6 litru pohání pokročilý generátor, zajišťující pohon motorů v kolech při vybitých baterií.
Volvo ReCharge Concept je v zásadě elektromobil s výkonným generátorem (pomocným zdrojem energie označovaným jako Auxiliary Power Unit (APU)), který se aktivuje v okamžiku, kdy se úroveň nabití baterií stane nedostatečnou pro adekvátní jízdní výkony.
Jednotka APU má za úkol zajistit přísun elektrické energie do motorů v jednotlivých kolech. Vzhledem k tomu, že spalovací motor je určen výhradně k pohonu APU, může být jeho provoz optimalizován z hlediska snižování emisí. Jednotka APU má dostatečný výkon, aby mohla energií zásobovat rodinný dům. Po menších úpravách by mohl vůz svému majiteli sloužit jako elektrický generátor pro případ výpadku dodávky elektrické energie do jeho domu.
Spalovací motor se automaticky spustí při vyčerpání 70 procent kapacity baterie. Současně může řidič spustit motor Flexifuel manuálně tlačítkem na přístrojovém panelu.
„Mezi naším dobíjecím hybridem a současnými hybridními automobily existuje významný rozdíl. Dnešní hybridy používají baterie pouze krátkodobě, jako dodatečný zdroj ke spalovacímu motoru. Naše řešení je navrženo tak, aby většina řidičů mohla využívat pouze elektrický pohon. Současně však získávají jistotu v podobě spalovacího motoru, který slouží jako sekundární zdroj elektrické energie,“ říká Ichiro Sugioka, vedoucí projektu Volvo ReCharge Concept. Dodává: „Naše C30 s dobíjecí hybridní technologií si zachovává sportovní jízdní vlastnosti. Zrychlení z 0-100 km/h trvá 9 sekund a maximální rychlost je 160 km/h."
Centrální elektrické komponenty – generátor pro APU a motory v kolech – byly vyvinuty ve spolupráci s britským specializovaným výrobcem elektromagnetických zařízení, firmou PML Flightlink.
Díky samostatnému elektromotoru v každém kole je zajištěno maximálně efektivní rozložení hmotnosti, mechanická účinnost i trakce. Tření mechanických převodů je zcela eliminováno. Protože automobil nemá převodovku, tak není zapotřebí ani řadicí páka.
Pro ohleduplnost k životnímu prostředí je prototyp vybaven účinnými pneumatikami Michelin, speciálně zkonstruované s ohledem na motory umístěné v kolech. Vozidlo disponuje v pravém slova smyslu pohonem všech kol. Energie generovaná při brzdění je ukládána zpět do baterií. Po dokončení vývoje systému budou tradiční brzdy nahrazeny elektrickými brzdami s minimálními ztrátami energie v důsledku tření.
Volvo ReCharge Concept je nejvhodnějším řešením pro řidiče, kteří každý den dojíždějí na kratší vzdálenost. Například, kdo denně ujede méně než 100 kilometrů, může celou trasu ujet na elektrický pohon a jeho denní spotřeba paliva bude nula litrů na 100 km.
Na trasu 150 km dlouhou lze vyjet s plně nabitými bateriemi. Po aktivaci spalovacího motoru si vůz vyžádá necelé 2,8 litru paliva, což představuje průměrnou spotřebu 1,9 l/100km. Jediným požadavkem je, aby měl majitel vozidla doma nebo v zaměstnání pohodlný přístup k elektrické zásuvce. Nabití baterií vozidla trvá 3 hodiny, přičemž rychlé hodinové nabití umožní ujetí přibližně 50 kilometrů.
ML, 17.9.2007
Díky výbornému dojezdu na baterie je vůz z hlediska spotřeby paliva výjimečně šetrný, neboť při jízdě výhradně na elektřinu jsou provozní náklady o 80 procent nižší, než u vozu s benzinovým motorem. Při překročení hranice 100 km se spotřeba paliva v závislosti na vzdálenosti na benzinový motor pohybuje od 0 do 5,5 litru na 100 km.
Volvo ReCharge Concept v sobě spojuje celou řadu nejnovějších technických inovací do tzv. „sériového hybridu“, u něhož neexistuje žádné mechanické spojení mezi motorem a koly. Lithium-polymerové baterie jsou integrovány v zavazadlovém prostoru. Jejich celková životnost přesahuje životnost vozidla. Trakční sílu vytvářejí čtyři nezávislé motory umístěné v jednotlivých kolech. Čtyřválcový motor Flexifuel 1.6 litru pohání pokročilý generátor, zajišťující pohon motorů v kolech při vybitých baterií.
Volvo ReCharge Concept je v zásadě elektromobil s výkonným generátorem (pomocným zdrojem energie označovaným jako Auxiliary Power Unit (APU)), který se aktivuje v okamžiku, kdy se úroveň nabití baterií stane nedostatečnou pro adekvátní jízdní výkony.
Jednotka APU má za úkol zajistit přísun elektrické energie do motorů v jednotlivých kolech. Vzhledem k tomu, že spalovací motor je určen výhradně k pohonu APU, může být jeho provoz optimalizován z hlediska snižování emisí. Jednotka APU má dostatečný výkon, aby mohla energií zásobovat rodinný dům. Po menších úpravách by mohl vůz svému majiteli sloužit jako elektrický generátor pro případ výpadku dodávky elektrické energie do jeho domu.
Spalovací motor se automaticky spustí při vyčerpání 70 procent kapacity baterie. Současně může řidič spustit motor Flexifuel manuálně tlačítkem na přístrojovém panelu.
„Mezi naším dobíjecím hybridem a současnými hybridními automobily existuje významný rozdíl. Dnešní hybridy používají baterie pouze krátkodobě, jako dodatečný zdroj ke spalovacímu motoru. Naše řešení je navrženo tak, aby většina řidičů mohla využívat pouze elektrický pohon. Současně však získávají jistotu v podobě spalovacího motoru, který slouží jako sekundární zdroj elektrické energie,“ říká Ichiro Sugioka, vedoucí projektu Volvo ReCharge Concept. Dodává: „Naše C30 s dobíjecí hybridní technologií si zachovává sportovní jízdní vlastnosti. Zrychlení z 0-100 km/h trvá 9 sekund a maximální rychlost je 160 km/h."
Centrální elektrické komponenty – generátor pro APU a motory v kolech – byly vyvinuty ve spolupráci s britským specializovaným výrobcem elektromagnetických zařízení, firmou PML Flightlink.
Díky samostatnému elektromotoru v každém kole je zajištěno maximálně efektivní rozložení hmotnosti, mechanická účinnost i trakce. Tření mechanických převodů je zcela eliminováno. Protože automobil nemá převodovku, tak není zapotřebí ani řadicí páka.
Pro ohleduplnost k životnímu prostředí je prototyp vybaven účinnými pneumatikami Michelin, speciálně zkonstruované s ohledem na motory umístěné v kolech. Vozidlo disponuje v pravém slova smyslu pohonem všech kol. Energie generovaná při brzdění je ukládána zpět do baterií. Po dokončení vývoje systému budou tradiční brzdy nahrazeny elektrickými brzdami s minimálními ztrátami energie v důsledku tření.
Volvo ReCharge Concept je nejvhodnějším řešením pro řidiče, kteří každý den dojíždějí na kratší vzdálenost. Například, kdo denně ujede méně než 100 kilometrů, může celou trasu ujet na elektrický pohon a jeho denní spotřeba paliva bude nula litrů na 100 km.
Na trasu 150 km dlouhou lze vyjet s plně nabitými bateriemi. Po aktivaci spalovacího motoru si vůz vyžádá necelé 2,8 litru paliva, což představuje průměrnou spotřebu 1,9 l/100km. Jediným požadavkem je, aby měl majitel vozidla doma nebo v zaměstnání pohodlný přístup k elektrické zásuvce. Nabití baterií vozidla trvá 3 hodiny, přičemž rychlé hodinové nabití umožní ujetí přibližně 50 kilometrů.
ML, 17.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











