Volkswagen Iroc - „široko“ se vrací
Když před 33 lety představil Volkswagen na autosalonu v Ženevě sportovní kupé Scirocco způsobil doslova senzaci. Cenově dostupný, atraktivní model přesně vystihl požadavky tehdejšího trhu.
Oba modely, i když je dělí od sebe více než 30 let, jsou spolu velice úzce spjaty. Už první generace byla pro mnoho lidí splněním snu o sportovním voze. Scirocco z pera Giorgetta Giugiara, se stal automobilovou superstar 70. let.
Vizuálně přímočarý Iroc charakterizuje osobitá maska chladiče a svérázné proporce kompaktního sportovního vozu. Studie 4240 mm dlouhá, 1800 mm široká a jen 1400 mm vysoká působí svěže. Její 2680 mm dlouhý rozvor avizuje prostorný čtyřmístný interiér i pro cestující na zadních sedadlech, včetně zavazadlového prostoru o objemu 300 litrů (zhruba na úrovni první generace), který lze sklopením zadních sedadel zvětšit. Atraktivní design dokreslují 19" litá kola s pneumatikami rozměru 235.
Srdcem je zážehový motor se zdvojeným přeplňováním TSI, interně označovaný jako „Twincharger". Kombinace mechanického kompresoru a turbodmychadla garantuje mohutný zátah v celém spektru využitelných otáček motoru bez obvyklé nepříjemné prodlevy náběhu výkonu v nízkých otáčkách, nectnosti turbodmychadlem přeplňovaných agregátů.
Výkon motoru, spojeného s převodovkou DSG, vrcholí na 155 kW/210 k. Konstruktéři počítají, že pod kapotou by se mohla objevit i celá řada dalších přeplňovaných agregátů s výkonem od 150 k, aby zaručil požitek z dynamické jízdy.
Originální maska chladiče propůjčuje konceptu Iroc jedinečný výraz, neboť dosud žádný VW neměl masku takovýchto tvarů. Rám lichoběžníkové masky chladiče s výplní ve struktuře včelí plástve je z leštěného hliníku.
Dlouhou, dozadu protaženou křivkou střechy zakončenou nápadným spoilerem Iroc kontrastuje s klasickými kupé, pro která jsou typické dlouhé převisy karoserie a poměrně krátká kabina. Tento dojem umocňuje stoupající linie boků a směrem dozadu se zužující boční okna, jejichž efektní grafiku podtrhují „neviditelné" B-sloupky karoserie, dávající vyniknout mohutným C-sloupkům a masivní zádi.
Spodním partiím přídě dominují rozměrné otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Design širokých a nízkých krytů opakují i koncové svítilny protažené do boků zadních blatníků.
Zelená metalíza „Viper" (zmije) připomíná úspěch první generace modelu Scirocco, pro něž bylo toto zbarvení typické. Horní díl střechy je z tmavě zbarveného skla uloženého v černém karbonovém rámu. Stejnou barvu mají i nárazníky a prahy, které tak kontrastují s jedovatě zeleným lakem karoserie.
Interiéru vládnou kvalitní a barevně kontrastní materiály, jako je černá kůže nebo ostře zelený neoprén kombinovaný s titanově černým textilem. Přístrojovou desku pokrývá černá kůže, výplně dveří a koberce jsou vyvedené v uhlově černé barvě. Sportovní vzhled doplňují masivní hliníkové prvky.
Nejvýraznějším prvkem interiéru jsou anatomicky tvarovaná přední sedadla skořepinové konstrukce s pětibodovými pásy. Podobně působivé jsou velké kruhové přístroje s modře zářivými číselníky, hluboko zapuštěné v masivních stříbřitých obroučkách do přístrojového štítu. Podél celé délky spodní hrany přístrojové desky se táhne řada klasických spínačů, připomínají „plnokrevné" sportovní modely. Naprosto originální je řadicí páka. Pokud vůz stojí v klidu a s vypnutým motorem, řadicí páka je zapuštěná do středové konzole. Teprve po spuštění motoru se vysune a je připravena k normálnímu použití.
Sportovní automobil postavený na bázi Golfu, jehož jméno ještě není definitivně stanoveno, by se měl vyrábět od roku 2008 v portugalském závodě VW.
JL, 28.8.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout