Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Cross Coupé - SUV jako kupé?

Na Tokijském autosalonu představil VW studii SUV nazvanou jako Cross Coup, ale podobnost s Tiguanem rozhodně není náhodná. Koncept s hybridním pohonem všech kol a vnějším dobíjením (plug-in hybrid) kombinuje nejlepší prvky kupé a kompaktních offroadů.

Základem je modulární platforma MQB pro vozy s motorem uloženým napříč a díky tomu se vůz vyznačuje nápadně krátkými převisy karoserie. Čtyřmístné SUV je poháněno dvěma elektromotory (jeden vpředu a jeden vzadu) a zážehovým motorem TSI s přímým vstřikováním benzinu.
Studie je s délkou 4345 mm delší než Golf, ale kratší než Tiguan, šířka 1868 mm, výška 1523 mm. V poměru k délce má dlouhý rozvor 2630 mm (+ 52 mm než Golf, + 26 mm než Tiguan), krátké převisy karoserie (vpředu 855 mm, vzadu 860 mm) a přitažlivé celkové proporce. Mohutný vzhled podtrhuje široký rozchod kol 1585 mm (vpředu), resp. 1613 mm (vzadu).
Pro jízdu po nezpevněné cestě přijde vhod přední nájezdový úhel 24,2°, zadní nájezdový úhel 32,5° a také velká světlá výška.
Vzhled charakterizuje dlouhá kapota motoru, nové uspořádání přídě, dozadu posunutá kabina a v porovnání s konvenčními vozy SUV nízký pás prosklené plochy. Oba dvojité xenonové světlomety splývají s chromovanými žebry masky chladiče a jsou vzájemně spojené dvěma chromovanými lištami umístěnými nad sebou.
Pro kupé je typické šikmo skloněné zadní okno, nahoře zadní víko zakončuje spoiler, vizuálně prodlužující střechu a jako odtrhová hrana optimalizuje aerodynamiku.
Ve čtyřmístném interiéru jsou veškeré detaily provedeny ve sportovnějším stylu než u konvenčních SUV. Přístrojová deska s dynamicky precizními tvary je umístěna vysoko jako v SUV. Povrch je ušlechtilý a odolný. Robustností se vyznačují také ovládací prvky, madla a všechny prvky v interiéru, jichž se posádka dotýká. Dva hliníkové ovladače na středové konzole umožňují jednoduché a rychlé ovládání funkcí poháněcího ústrojí a klimatizace. Mezi oběma ovladači je tlačítko elektronické parkovací brzdy, před ním hlavice páky voliče sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Po pravé straně najde řidič ještě tlačítka pro aktivaci elektrického jízdního režimu a dobíjení akumulátoru.
Za tříramenným volantem je v panelu sdružených přístrojů umístěn volně programovatelný displej, který se dynamicky mění v závislosti na poloze otočného ovladače pro volbu režimů – Sport, City a Offroad. V závislosti na režimu se zobrazují například gyroskop, kompas a topografická mapa v terénním režimu.
Čtyři samostatná sedadla se skořepinovou konstrukci mají pevně integrované opěrky hlavy. Opěradla zadních sedadel a předního sedadla spolujezdce lze sklopit dopředu, aby bylo možné do vozu naložit surfová prkna, snowboardy nebo jiné neskladné předměty. Zadní stěny opěradel jsou přitom obloženy plastovými panely, které po sklopení vytvářejí odolnou ložnou plochu. Zavazadlový prostor za zadními sedadly má objem 380 l, při využití celé délky ložné plochy (1724 mm) a naložení po strop °1230 litrů.

Elektricky poháněná zadní náprava
Tři motory spolupracují v rámci hybridní soustavy. Pod přední kapotou je uložen zážehový motor TSI (110 kW, 210 N.m), jakož i elektromotor (40 kW, 180 N.m). Oba pohánějí přední kola společně nebo každý samostatně. Při jízdě v režimu s pohonem všech kol nebo čistě elektrickým pohonem se připojuje další motor, který je jako koaxiální pohon integrován do konstrukce zadní nápravy a pohání zadní kola. Druhý elektromotor dosahuje výkonu až 85 kW a točivého momentu 270 N.m. Maximální celkový výkon soustavy činí 195 kW.
Během „elektrické“ jízdy jsou elektromotory napájeny z akumulátoru s kapacitou 9,8 kWh: Je uložen ve středovém tunelu, tedy v místě, kde je v SUV spojovací hřídel. Vpředu uložená elektronika pracuje s napětím 370 V a řídí vysokonapěťové energetické toky mezi akumulátorem a elektrickými stroji. Nezbytné 12V napětí pro palubní síť zajišťuje měnič DC/DC. Akumulátor je dobíjen buď z vnějších zdrojů (zásuvka 230 V) nebo za jízdy motorem TSI a rekuperací kinetické energie (na přední i zadní nápravě).
Cross Coupé vážícá s plnou nádrží 1748 kg (58 : 42), včetně užitečné hmotnosti 450 kg, dokáže překonat až 45 km s čistě elektrickým pohonem. Motor TSI spotřebuje v kombinovaném režimu 2,7 l/100 km. Na jednu palivovou nádrž (55 l) tak teoreticky ujede v hybridním režimu 815 km, společně s dojezdem v elektrickém režimu až 855 km. Z 0 na 100 km/h zrychlí během 7,0 s a jede 201 km/h. Při jízdě s elektromotory je rychlost omezena na 120 km/h.
Oba elektromotory podporují zážehový motor TSI během akcelerace, ale v závislosti na provozních podmínkách mohou zajišťovat pohon také samostatně do vzdálenosti až 45 kilometrů. Motor TSI je odpojen spojkou od hnacího řetězce a vypnut. Spojka na straně převodovky zůstává sepnutá, takže sedmistupňová převodovka DSG nadále přenáší sílu. Pokud chce řidič ujet delší vzdálenost pouze s elektrickým pohonem, potom stiskne tlačítko pro volbu jízdních režimů. Jakmile je motor TSI nutné znovu zapojit do akce kvůli nízkému stavu nabití akumulátoru nebo z jiných důvodů, potom se sotva postřehnutelným způsobem opět spustí a spojka jej plynule připojí k hnacímu řetězci.
Při brzdění pracují oba elektromotory jako generátory a přeměňují kinetickou energii na elektrickou pro dobíjení akumulátoru (rekuperace). Kromě toho může řidič vědomě (tlačítkem) dobíjet akumulátor prostřednictvím motoru TSI – například v situaci, kdy bude v cíli své cesty potřebovat dostatek elektrické energie pro jízdu v ekologické zóně. Aktuální dojezd v elektrickém režimu i celkový dojezd průběžně zobrazovány na přístrojové desce.
V závislosti na provozních podmínkách (například ztráta trakce na přední nápravě) nebo při přechodu na režim pohonu všech kol nebo elektrického pohonu se během zlomku sekundy připojí druhý elektromotor integrovaný do zadní nápravy. Obecně má řidič k dispozici 3 jízdní režimy: City (režim ECO s minimální spotřebou), Sport (dynamika, potěšení z jízdy) a Offroad (trvalý pohon všech kol).


JL, 2.12.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar