Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen BUDD-e - bude takhle vypadat auto?

Při světové premiéře BUDD-e na začátku ledna v USA Volkswagen předvedl, co přinese nejbližší budoucnost v oblasti elektrického pohonu a interaktivního ovládání. Pozitivní globální reakce znamenala, že moderní univerzální vozidlo musí být co nejdříve představeno evropské veřejnosti.

Volkswagen proto nyní BUDD-e předvádí na mezinárodním autosalonu v Ženevě, kde vůz absolvuje svou vysoce očekávanou evropskou premiéru.

BUDD-e je prvním modelem založeným na nové, progresivní technologické základně značky Volkswagen pro elektrická vozidla MEB. Dojezd nového MPV: až 533 km (NEDC). Akumulátor BUDD-e může být z 80 % dobit za 30 minut. Tato skutečnosti - ve spojení s dojezdem srovnatelným se současnými vozy poháněnými spalovacími motory - povede u elektromobilů k průlomu.

BUDD-e je první koncepční vůz vyvinutý Volkswagen Group, založený na nové modulární platformě pro elektrifikovaná vozidla MEB. Tato koncepce předznamenává zásadní změnu v elektrickém pohonu, protože MEB, vyvinutá speciálně pro elektromobily, hází veškerou zátěž fosilních paliv minulosti přes palubu. A to znamená, že se nosná struktura vozidla, design interiéru i charakteristika pohonu elektricky poháněných modelů Volkswagen výrazně změní.

MEB vytváří architekturu pohonného ústrojí, která je ušitá přesně na míru použití kompaktních elektromotorů a vysokovýkonných akumulátorů. Plochý a prostorově úsporný akumulátor s kapacitou elektrické energie 92,4 kWh je integrovaný v téměř celé ploše podlahy vozidla BUDD-e. Napájí dva elektromotory, které pohánějí obě nápravy.
Přední elektromotor produkuje 100 kW a 200 Nm, zatímco zadní125 kW a 290 Nm. Celkový výkon je tedy 225 kW. Pohon všech kol koncepčního vozu umožňuje jízdu rychlostí až 180 km/h.
Akumulátor může být nabíjen buď připojením do běžné zásuvky, nebo induktivním dobíjením. S nabíjecím výkonem 150 kW (DC) je baterie dobita na 80 % za přibližně 30 minut.
Uspořádání topení a klimatizace v BUDD-e ukazuje, jak MEB zajišťuje nové využití prostoru: systém byl kompletně integrován do přídě vozu. Toto uspořádání zvětšuje prostor v přední části vozu, zlepšuje kvalitu vzduchu (díky větším a lepším filtrům) a současně vytváří skvělou akustiku (zmenšením hluku ventilátoru).

MPV s délkou 4 597 mm perfektně využívá prostor. Automobil je 1 940 mm široký a 1 835 mm vysoký. Díky velkorysé šířce a dlouhému rozvoru náprav (3 151 mm) s velmi krátkými převisy (694 mm vpředu a 752 mm vzadu) jsou proporce BUDD-e velmi sevřené. Nový systém natáčení zadních kol přináší malý průměr otáčení 11,5 m a zlepšenou dynamickou odezvu
Přední část karoserie, která je z průhledného plastu, může být mnoha způsoby podsvícená integrovanými LED moduly. Styl bočního profilu je charakterizován rovnou a protáhlou střechou, stejně dlouhou plochou oken s prosklenými A sloupky, 21“ litými koly a světelnými moduly, které začínají vpředu a pokračují kolem boků.

Při pohledu zezadu je zřejmé, že vzduch proudí skrz D sloupky. Tento aerodynamický koncept snižuje aerodynamický odpor a současně optimalizuje přítlak na zadní nápravu.
Konvenční přístrojová deska společně se všemi svými tlačítky a ovladači byla odstraněna. V budoucnosti elektromobilů už není důležitá. Místo ní designérský tým uspořádal přístroje - uživatelské rozhraní nové generace - jako displej, který vypadá jako by se vznášel ve vzduchu, jako tablet vznášející se před řidičem.

Když gestem zvenku otevřete posuvné dveře, vstoupíte do interiéru, který evokuje spíš obývací pokoj než automobil. Sedadla řidiče a spolujezdce stojí na dřevěné podlaze. Pokud chce spolujezdec mluvit s přítelem sedícím vzadu, může jednoduše otočit sedadlo dozadu, (stejným systémem je vybaveno sedadlo řidiče). Nad každým sedadlem je umístěno tlumené světlo, jehož barvu si může cestující změnit pomocí svého smartphonu nebo tabletu. Vzadu se také nachází 34“ monitor, který může během jízdy zobrazovat playlisty, vybraná důležitá místa podél cesty (POI) či fotografie a přehrávat filmy.

Tradiční rozdělení soustavy ovladačů před řidičem a obrazovky infotainmentu na středové konzoli se v designu uživatelského rozhraní vytrácí. Tyto dvě oblasti ve směřování k úplné digitalizaci a individualizaci řidičova pracoviště splývají za účelem vytvoření jediného informačního centra. Možnosti jsou téměř neomezené.

Jediný příklad:
interaktivní plánování cesty. V budoucnu bude možné plánovat, jaká hudba bude ideální pro váš playlist, nebo které body zájmu (POI) budete chtít vidět nebo navštívit. Na vašem tabletu využijete jako „Naši cestu“ (Our Journey) novou aplikaci Volkswagen Travel App a následně prostřednictvím nového uživatelského rozhraní vše zahrnete do navigačního systému BUDD-e. Dokonce i playlist je přizpůsoben, aby odpovídal dané cestě: každý z cestujících si naplánuje, co bude chtít poslouchat, sledovat či dělat během cesty ještě před odjezdem. Tyto součásti interaktivní cesty jsou zobrazeny na 34palcovém displeji vzadu.

Vše se ovládá intuitivně pomocí gest, dotykových obrazovek (displeje a dotykové posuvníky) nebo hlasem. Řidič si může zvolit mezi mnoha ovládacími módy (Multi-modal interaction) a i toto je zcela intuitivní. Například stačí říct „Hello BUDD-e“ pro aktivování hlasového ovládání. Systém navíc nabízí kompletně přirozenou hlasovou komunikaci. Například pokud požádáte o zvýšení teploty („zvýšit trochu teplotu, prosím“), automobil náležitě reaguje správným způsobem. V neposlední řadě je systém schopen rozpoznat, který z pasažérů k němu hovoří a podle toho reagovat. Pokud například cestující na zadním levém sedadle řekne „je tu příliš horko“, BUDD-e může okamžitě snížit teplotu v zóně cestujícího.

Nový koncept zahrnuje displeje digitálních vnějších zrcátek (e-Mirror). Obraz se přenáší ze dvou externích kamer a systém využívá multifunkční displeje: řidič může ovládat podsvícení pomocí panelu pod displejem. Pokud auto stojí, řidič a spolujezdec mohou tyto panely použít také k otevření a zavření elektricky ovládaných dveří.

Dalším výrazným prvkem je multifunkční volant bez jakýchkoli tlačítek – prvek.Čistý povrch multifunkčních ploch používá dotykovou zpětnou vazbu. Individuální funkce se aktivují tlakem nebo přejetím prstem.
Když dojde na ovládání gesty, Volkswagen v BUDD-e využívá novou formu senzorické technologie, která je schopná rozpoznat osoby, už když se blíží k automobilu. U vnějšku vozu je toho dosaženo pomocí infračervených senzorů. Takže vše, co je zapotřebí k otevření elektrických posuvných dveří BUDD-e jako kouzlem, je intuitivní gesto rukou. Systém ovládání gesty uvnitř BUDD-e je díky výrazně zvýšené dosažitelné vzdálenosti jednodušší a intuitivnější než kdy dříve: například jsou zde využity kamery k rozpoznání, že cestující v zadní části vozu chce otevřít posuvné dveře.



VW 10.3.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar