Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW XL1 s karoserií z uhlíkových kompozitů (II)

Vývojový tým dosáhl mimořádných výsledků během vývoje karoserie z uhlíkových kompozitů, a to jak z hlediska lehké konstrukce, tak i aerodynamiky. Inovativnost koncepce karoserie srovnání s Golfem.

Bestseller Golf se může pochlubit v kompaktní třídě velmi dobrou hodnotou aerodynamického odporu vzduchu cx (0,312) x A (čelní plocha 2,22 m2) = 0,693 m2, zatímco XL1 má hodnoty cx = 0,186 a A = 1,50 m2. Z toho vyplývá hodnota aerodynamického odporu vzduchu 0,277 m2, která je 2,5krát nižší než u Golfu!
Karoserie je z velké části vyrobena z lehkého a stabilního kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, konkrétně všechny vnější díly karoserie i samotná nosná skořepina (monocoque).
Výroba kompozitových dílů probíhá procesem aRTM. Do matrice z epoxidových pryskyřic jsou přitom vkládány jednotlivé vrstvy uhlíkových vláken tak, aby výsledný díl získal požadovanou pevnost. Uvedená kombinace materiálů vytváří extrémně odolný a lehký kompozit. Průmyslová výroba karoserie, kterou se může pochlubit nový XL1, byla po dlouhou dobu považována za nemožnou. Volkswagen dokázal již v roce 2009 nalézt v rámci vývoje XL1 prakticky realizovatelný a ekonomicky schůdný způsob výroby dílů z uhlíkových kompozitů v potřebném množství. A tento proces byl nyní dále zdokonalen.
Uhlíkový kompozit je pro karoserii nového XL1 ideálním materiálem díky své nízké hmotnosti. Prototyp XL1 váží jen 795 kilogramů. Z toho připadá 227 kilogramů na kompletní poháněcí ústrojí, 153 kilogramů na podvozek, 80 kilogramů na výbavu (včetně dvou skořepinových sedadel) a 105 kilogramů na elektrickou výbavu. Zbývá 230 kilogramů a přesně tolik váží karoserie včetně křídlových dveří, čelního okna z tenkého skla a velmi bezpečné nosné skořepiny (monocoque), jejíž konstrukce se již skvěle osvědčila v motoristickém sportu. Celkem 21,3 procenta hmotnosti nového XL1, resp. 169 kilogramů, je vyrobeno z uhlíkového kompozitu. Kromě toho je 22,5 % hmotnosti (179 kilogramů) zhotoveno z lehkých kovů. Pouze 23,2 % (184 kg) nového XL1 připadá na materiály na bázi oceli a železa. Zbývající část hmotnosti je tvořena různými dalšími plasty (např. boční okna z polykarbonátu), kovy, přírodními vlákny, provozními kapalinami a elektronikou.
Nový XL1 je nejen lehký, ale i bezpečný. Na této skutečnosti se podílí opět uhlíkový kompozit. Podobně jako u monopostů F1 je základem pevný monocoque, ale s tím, že je bezpečnostní schránka nahoře uzavřená. V závislosti na druhu nárazu pohlcují a rozvádějí energii nárazu do struktury karoserie střešní sloupky A a B, střešní rám a prahy.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar