VW Polo BlueMotion II - v roce 2010 za 3,3 litru
Nejúspornější pětimístný automobil všech dob nese název Volkswagen Polo BlueMotion, a to díky spotřebě 3,3 l/100 km a emisím CO2 pouhých 87 g/km. Navíc pravděpodobnost sériové výroby se zdá být hodně vysoká, i když za jakou cenu.
Před uvedením na trh musí být nejprve dokončen vývoj nové pohonné jednotky 1.2 TDI s technologií vstřikování paliva common rail. Na tomto cíli v současné době usilovně pracuje tým pod vedením šéfa vývoje Dr. Ulricha Hackenberga. „Očekáváme, že do výroby bychom s novým motorem mohli v únoru roku 2010. Všechny části studie včetně nového motoru ale již teď pracují tak slibně, že jsme nepochybně na správné cestě náš cíl splnit,“ uvádí Hackenberg.
Všechny části, na které se ve svých slovech odvolává Dr. Hackenberg zahrnují automatický systém Start-Stop a systém pro rekuperaci kinetické energie vzniklé při brzdění. Jen tyto dvě technologie snižují spotřebu 55 kW (75 k) silného tříválce o 0,2 litru na 100 km.
To však nejsou jediná vylepšení. Na studii Polo BlueMotion, která váží 1080 kg, provedl VW řadu dalších opatření s cílem maximálně snížit spotřebu vozu. Zahrnují aerodynamický paket na o 10 mm snížené karoserii (včetně upravené přední masky), aerodynamicky optimalizovanou podlahu vozu a pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem na 15“ kolech z lehkých slitin, což vede k úspoře paliva o 0,8 l/100 km a snížení emisí CO2 o přibližně 20 %.
Mezi další zajímavosti studie patří exkluzivní interiér Power On a multifunkční displej indikující zařazený rychlostní stupeň a tlak v pneumatikách. Navenek je vůz vyveden v nové barvě s názvem „Emotion blue“.
Obzvláště zajímavé je přiblížení intuitivně operujícího systému Start-Stop. Když řidič zastaví na křižovatce na červenou, sešlápne brzdu, vyřadí na neutrál a vyšlápne spojku. Dojde k vypnutí motoru a na multifunkčním displeji vozu se zobrazí zpráva Start Stop. Jakmile naskočí zelená a řidič sešlápne spojku, motor okamžitě nastartuje.
Regenerativní brzdění pomáhá nejúčinnější možnou formou využívat energii, která by jinak byla ztracena. Během zpomalení či brzdění ve studii Polo BlueMotion (tj. kdykoli řidič pustí pedál plynu nebo brzdí) je zvýšeno dobíjecí napětí v alternátoru, což efektivně přeměňuje kinetickou energii na elektřinu, která dobijí baterii vozu.
Díky sofistikované řídicí jednotce alternátoru, regulující optimální dobíjení baterie, lze při rozjezdu či při jízdě konstantní rychlostí naopak dobíjecí napětí snížit, a dokonce lze alternátor i zcela vypnout. Výsledkem je snížení zátěže motoru a lepší hospodárnost provozu.
JL, 13.3.2009
Všechny části, na které se ve svých slovech odvolává Dr. Hackenberg zahrnují automatický systém Start-Stop a systém pro rekuperaci kinetické energie vzniklé při brzdění. Jen tyto dvě technologie snižují spotřebu 55 kW (75 k) silného tříválce o 0,2 litru na 100 km.
To však nejsou jediná vylepšení. Na studii Polo BlueMotion, která váží 1080 kg, provedl VW řadu dalších opatření s cílem maximálně snížit spotřebu vozu. Zahrnují aerodynamický paket na o 10 mm snížené karoserii (včetně upravené přední masky), aerodynamicky optimalizovanou podlahu vozu a pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem na 15“ kolech z lehkých slitin, což vede k úspoře paliva o 0,8 l/100 km a snížení emisí CO2 o přibližně 20 %.
Mezi další zajímavosti studie patří exkluzivní interiér Power On a multifunkční displej indikující zařazený rychlostní stupeň a tlak v pneumatikách. Navenek je vůz vyveden v nové barvě s názvem „Emotion blue“.
Obzvláště zajímavé je přiblížení intuitivně operujícího systému Start-Stop. Když řidič zastaví na křižovatce na červenou, sešlápne brzdu, vyřadí na neutrál a vyšlápne spojku. Dojde k vypnutí motoru a na multifunkčním displeji vozu se zobrazí zpráva Start Stop. Jakmile naskočí zelená a řidič sešlápne spojku, motor okamžitě nastartuje.
Regenerativní brzdění pomáhá nejúčinnější možnou formou využívat energii, která by jinak byla ztracena. Během zpomalení či brzdění ve studii Polo BlueMotion (tj. kdykoli řidič pustí pedál plynu nebo brzdí) je zvýšeno dobíjecí napětí v alternátoru, což efektivně přeměňuje kinetickou energii na elektřinu, která dobijí baterii vozu.
Díky sofistikované řídicí jednotce alternátoru, regulující optimální dobíjení baterie, lze při rozjezdu či při jízdě konstantní rychlostí naopak dobíjecí napětí snížit, a dokonce lze alternátor i zcela vypnout. Výsledkem je snížení zátěže motoru a lepší hospodárnost provozu.
JL, 13.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











