VW Concept BlueSport - renesance roadsteru
Na autosalonu v Detritu představuje Volkswagen cenově dostupný, neobvykle hospodárný a maximálně agilní roadster Concept BlueSport s uprostřed umístěným motorem. Jestli se bude vyrábět, ukáže teprve čas.
VW pro jeho vývoj definoval dva základní cíle: maximální potěšení z jízdy a minimální spotřeba paliva. Výsledkem je nekompromisní sportovní vůz s nízkou hmotností a maximální dynamikou. Ačkoli má nejtužší karoserii ve své třídě, váží necelých 1200 kg. Nízké hmotnosti bylo dosaženo důslednou aplikací všech metod lehké konstrukce. Plátěná skládací střecha, nejlehčí ve své třídě, váží jen 27 kg, kapota a výklopná víka jsou z hliníku. Nemalou roli hrají také kompaktní rozměry – rozvor 2,43 m, délka 3,99 m, šířka 1,75 m a výška 1,26 m.
Za dvěma sportovními sedadly mohou být uloženy výhradně technicky vyspělé přeplňované motory TDI a TSI. V případě verze Sport se jedná o vznětový motor Clean Diesel 2.0 TD o výkonu 132 kW/180 k. Je vybaven přímým vstřikováním common rail a zásobníkovým katalyzátorem na NOx. Již při velmi nízkých otáčkách 1750/min nabízí točivý moment 350 N.m, čímž se jeho reakce po sešlápnutí plynového pedálu vyrovná šestiválcovému zážehovému motoru o výkonu ca 300 k. Výkon motoru přenáší na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka DSG, z klidu na 100 km/h vyrazí za 6,6 s a dosáhne rychlosti 226 km/h.
Pod přední kapotou je zavazadlový prostor o objemu 112 litrů a vzadu dalších 70 litrů. S kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km tak lze na jedno tankování teoreticky ujet přes 1150 km. Pozitivní vliv na hospodárnost mají dvě technologie, které se aktivují v tzv. režimu Eco: automatický systém start-stop a rekuperace kinetické energie. Automatické vypínání a spouštění motoru se uplatní nejčastěji ve městě, kde lze ušetřit až 0,2 l/100 km. Rekuperace kinetické energie také šetří palivo a umožňuje při brzdění přeměnu části kinetické energie na elektrickou energii, kterou se dobíjí akumulátor.
Koncepce roadsteru s motorem uprostřed zaručuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 45:55 %, které s vyspělým zavěšením kol na vzpěrách McPherson vpředu a víceprvkových závěsech vzadu umožňuje při dynamické jízdě příkladné chování sportovního vozu. Svůj podíl na tom mají rovněž desetipaprsková litá kola obutá do pneumatik 235/35 ZR19 (vpředu) a 245/35 ZR19 (vzadu), vyplňující podběhy kol.
Pokud bude zahájena sériová výroba, mohl by tento krok přinést renesanci kompaktního roadsteru.
JL, 15.1.2009
Za dvěma sportovními sedadly mohou být uloženy výhradně technicky vyspělé přeplňované motory TDI a TSI. V případě verze Sport se jedná o vznětový motor Clean Diesel 2.0 TD o výkonu 132 kW/180 k. Je vybaven přímým vstřikováním common rail a zásobníkovým katalyzátorem na NOx. Již při velmi nízkých otáčkách 1750/min nabízí točivý moment 350 N.m, čímž se jeho reakce po sešlápnutí plynového pedálu vyrovná šestiválcovému zážehovému motoru o výkonu ca 300 k. Výkon motoru přenáší na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka DSG, z klidu na 100 km/h vyrazí za 6,6 s a dosáhne rychlosti 226 km/h.
Pod přední kapotou je zavazadlový prostor o objemu 112 litrů a vzadu dalších 70 litrů. S kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km tak lze na jedno tankování teoreticky ujet přes 1150 km. Pozitivní vliv na hospodárnost mají dvě technologie, které se aktivují v tzv. režimu Eco: automatický systém start-stop a rekuperace kinetické energie. Automatické vypínání a spouštění motoru se uplatní nejčastěji ve městě, kde lze ušetřit až 0,2 l/100 km. Rekuperace kinetické energie také šetří palivo a umožňuje při brzdění přeměnu části kinetické energie na elektrickou energii, kterou se dobíjí akumulátor.
Koncepce roadsteru s motorem uprostřed zaručuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 45:55 %, které s vyspělým zavěšením kol na vzpěrách McPherson vpředu a víceprvkových závěsech vzadu umožňuje při dynamické jízdě příkladné chování sportovního vozu. Svůj podíl na tom mají rovněž desetipaprsková litá kola obutá do pneumatik 235/35 ZR19 (vpředu) a 245/35 ZR19 (vzadu), vyplňující podběhy kol.
Pokud bude zahájena sériová výroba, mohl by tento krok přinést renesanci kompaktního roadsteru.
JL, 15.1.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












