Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota iQ - ještě menší, než mini

Studie iQ přináší mezi malé vozy revoluční změnu, neboť boří tradiční představy o hierarchii tříd automobilů: malý – ale přesto prostorný, prémiový – ale malý. Návrháři se drželi vize ultra-kompaktního vozu s dobře obestavěným prostorem, šetrného k životnímu prostředí, určeného pro obyvatele evropských měst.

Studie iQ vznikla v evropském návrhářském centru ED2 firmy Toyota na jihu Francie. Návrháři se opírali o filozofii designu „Vibrant Clarity“, která je moderním designérským jazykem vyjadřujícím inteligenci a energii při zachování srozumitelného účelu a funkce.
Studie je navržena tak, aby odrážela a podporovala životní styl svého majitele. V prostředí města se lidé chtějí vyjádřit dynamickým a energickým designem, ale zároveň nelze ignorovat ani racionální hlediska, jakými jsou rozměry, funkčnost a emise CO2.
S délkou menší než tři metry (2,98 metru) je ztělesněním radikální změny v konstrukci a designu vozů, které nabídnou prostorný interiér 3+1, resp. tři cestující i se zavazadly.
Všechny aspekty studie prezentují smělost a živost, čímž popírají velikost tohoto automobilu. Při vlastním návrhu v rámci designérské filozofie Toyota „Vibrant Clarity“ se kladl důraz na tři hlavní zásady. Jednoduchý a odvážný vnější vzhled s robustním postojem zdůrazněným šířkou vozu v poměru s krátkou délkou. Při pohledu z boku zaujme dynamický postoj daný krátkými převisy a koncepcí „cab-forward“ (tzn. interiérem předsunutým k přední nápravě), při maximálním využití prostoru uvnitř.
Vyjádřením struktury vozu je důležité zachovat jednoduchost designu, ale současně vyzařovat jeho energičnost a jasně komunikovat koncepci vozu. Prvky použité kolem 17“ pneumatik tvoří součást minimalizovaných předních a zadních převisů.
Základní geometrické uspořádání přístrojového panelu umožňuje vznik otevřeného a širokého prostoru. Středová konzole tvarem připomíná mořskou rybu manta a společně s jednoduchou konstrukcí obalující přístroje vytváří ústřední bod v centru pozornosti řidiče. Výdechy klimatizace válcovitého tvaru odpovídají jejich funkci.
Vývojová studie iQ působí moderním energickým dojmem, připravená čelit prostředí měst v blízké budoucnosti. Pocit je dále umocněn povrchovou úpravou volantu z umělé hadí kůže, nachových detailů v interiéru vozu a nachově zbarvených prvků vyskytujících se různě na sedadlech, panelech dveří a na přístrojové desce.
Nejmenší čtyřmístná studie osobního vozu na světě měří necelé tři metry (2 980 mm), takže je o 425 mm kratší než Toyota Aygo. V porovnání s Yarisem je kratší o více než 770 mm. Ovšem svojí šířkou a výškou (1680 mm x 1480 mm) je srovnatelná s modelem Yaris.
Uveze tři dospělé cestující s jedním dítětem, alternativně lze čtvrté sedadlo využít pro zavazadla. Pro tyto účely byla použita radikální koncepce sedadel 3 + 1. Řidič a jeden spolujezdec běžně sedí vpředu vedle sebe. Pokud je třeba převážet třetí osobu nebo dospělou osobu s dítětem, potom se sedadlo spolujezdce posune více dopředu, čímž vznikne snazší přístup do zadní části.
Interiér byl maximálně zvětšen včetně bohatého využití různých chytrých řešení pro úsporu místa a technickou miniaturizací. Prostor v oblasti středové konzoly uvolnila ultra-kompaktní jednotka topení a ventilace, a umožnila tak použít jedinečný tvar přístrojové desky. O prostředí v interiéru informuje jeden centrální kruhový ukazatel s údaji o teplotě a větrání.
Ukazatel rychlosti, otáček motoru a stavu paliva s prostorovým zobrazením je umístěn nad volantem, zatímco ovládací prvky audia a navigace najdeme na volantu. Technicky vyspělým řešením navigace GPS ve městě je samostatný displej „head-up“ (s projekcí na přední sklo), schopný zobrazovat trasu v zorném poli řidiče.
Panoramatické střešní okno zaručuje spoustu světla a v cestujících vzbuzuje pocit, že nejsou v běžném prostoru pro posádku. I přes ultra-kompaktní rozměry vozu nebylo třeba slevovat z bezpečnostních parametrů pro jízdu ve městě. Pevný prostor pro cestující tvoří bezpečnou schránku s optimálním pohlcováním energie nárazu.
Toyota odhalením studie iQ představuje nový inteligentní návrh a balíček technologií – radikální řešení pro přepravu osob ve městě.

JL, 18.9.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar