Toyota A-BAT - návrat k pikapům
Společnost Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc., se svojí nejnovější studií A-BAT hlásá návrat ke kořenům výroby kompaktních vozů typu pickup. Ekologicky zaměřený model nabízí dnes tak žádanou všestrannost, prostornost a styl, v balení kompaktního pickupu.
„Ohlédli jsme se do historie výroby lehkých nákladních automobilů Toyota a vytvořili vizi automobilu, který by se snadno ovládal v okolí měst i na nezpevněných cestách. Kompaktní pickup poslouží pro dlouhé dojíždění do práce i výlety za město. Výhodu pro zákazníky představuje i hybridní pohon se svojí nízkou spotřebou a nízkými emisemi škodlivých plynů,“ říká Kevin Hunter, prezident společnosti Calty Design Research, Inc
Na přípravě studie A-BAT se podílela Strategická skupina TMS pro moderní produkty ve spolupráci s výzkumným a vývojovým centrem Calty značky Toyota v kalifornském městě Newport Beach.
Studie využívá platformy samonosné karoserie, díky níž se vůz chová jako běžný osobní automobil, ale zároveň nabízí hladkou jízdu na dálnici nebo silnic. Další výhodou je spotřeba paliva, na které se podílí nízká hmotnost vozu v kombinaci s technologií pohonu Hybrid Synergy Drive® firmy Toyota.
Koncept A-BAT velikostí spadající pod model Tacoma se vyznačuje prvky typickými pro pickup s charakterem osobního vozu, což ve výsledku znamená nový moderní typ vozu. Na aerodynamických tvarech se podepsal Ian Cartabiano, hlavní návrhář centra Calty, společně s kreativním návrhářem Mattem Sperlingem.
Na jedinečném vzhledu se podílejí velké panely karoserie protínající se s ostrými rovinami exteriéru vozu a lichoběžníkový profil automobilu. A-BAT byl představen s koly o rozměru 19", díky nímž a krátkým převisům karoserie vůz působí robustním a solidním dojmem.
„Výrazná maska chladiče je ukázkou nového ztvárnění převráceného lichoběžníku a motivu písmene T. Korba vozu, definována C-sloupky, je zřetelně odlišena od kabiny pro cestující, a odděluje se od zbývající části profilu,“ vysvětluje Cartabiano a Sperling dodává: „Vzhled terénního vojenského vozu organizace NATO nás inspiroval k posunutí prostoru pro posádku co nejvíce vpřed, abychom zvětšili prostor pro náklad a zachovali kompaktní rozměry vozu..“
A-BAT nabízí ložnou plochu o délce přibližně 120 cm, která je flexibilnější než ustandardního pickupu. Po odsunutí průsvitného střešního panelu lze převážet v kabině vysoké předměty. Sklopením zadní dělicí stěny kabiny směrem dovnitř se ložná plocha prodlouží o dalších ca 60 cm. Výklopná zadní stěna korby pak nabízí dalších ca 60 cm pro náklad. Majitel vozu může jeden den převážet desky o rozměrech 120 x 245 cm a druhý den vzít rodinu na výlet.
Ložná plocha je dobře vybavena pro pracovní účely i pro volný čas. Například světlo v zadní výklopné stěně osvětluje náklad na korbě. Dále zde najdeme lékárničku a baterku uloženou v zadní stěně, posuvná upevňovací oka a zásuvku na střídavý proud. Další předměty pro sport lze převážet v uzamykatelných schránkách ve stěnách nákladového prostoru. Studie nabízí další úschovný prostor přístupný díky posuvným dveřím umístěným pohodlně uvnitř i vně korby vozu. Další úložný prostor je pod ložnou plochou ve velké posuvné schránce.
Mezi sedadly vpředu se nachází tuhá, tvarově zajímavá středová konzole z hliníku, v níž je přenosný síťový zdroj, který nabízí střídavé i stejnosměrné napětí využitelné v nejrůznějších situacích, jako je napájení ručního nářadí, elektrických spotřebičů při kempování, dobíjení notebooku, napájení malých přístrojů atd.
Výplně dveří, ramenní vycpávky, loketní opěrky a výplně přístrojového panelu i čalounění sedadel jsou vyrobeny z odolného, lehkého a příjemného materiálu. Na středové konzole a ve dveřních přihrádkách jsou použity části z uhlíkových vláken, které působí trvanlivým a moderním dojmem.
Čtyřmístný A-BAT nabízí mnoho možností v uspořádání sedadel a nákladového prostoru. Zadní sedadla lze sklopit dolů tak, aby se mohla zadní stěna kabiny sklopit, čímž se prodlouží velikost ložné plochy. Kromě toho lze sedáky zadních sedadel zasunout pod nákladový prostor, což zvýší možnosti uložení nákladu v zadní části kabiny. Odnímatelná úložná schránka pod zadním sedadlem obsahuje upevňovací oka a přepážky pro zajištění volného nákladu.
Uvnitř vozu se nachází zasunovací přenosná navigace s displejem o úhlopříčce 7" a bezdrátovým připojením k internetu. Mezi další prvky výbavy patří port umožňující synchronizaci digitálních organizérů (PDA) nebo pevný disk pro přehrávání hudby v digitálním formátu. Na přístrojovém panelu má řidič i spolujezdec velký multifunkční displej, kde se zobrazuje stav všech moderních přístrojů nebo nastavení klimatizace a audia.
Solární panely instalované na přístrojové desce zachycují sluneční energii, která po přeměně na elektřinu slouží k napájení navigace, přenosného síťového zdroje a podsvícených informačních displejů.
„Tato studie je evolucí mezi kompaktními pickupy,“ uvedl Hunter. „Dokázali jsme vytvořit kompaktní vůz přinášející vysokou užitnou hodnotu, originální profil v porovnání s jinými pickupy, vyjadřující naturel ''''''''malého, ale drsného'''''''' automobilu s nízkými provozními náklady. A-BAT je radost řídit a celkově představuje praktický automobil odrážející ekologickou vizi firmy Toyota v oblasti trvale udržitelného rozvoje.“
Základní rozměry
JL, 18.1.2008
Na přípravě studie A-BAT se podílela Strategická skupina TMS pro moderní produkty ve spolupráci s výzkumným a vývojovým centrem Calty značky Toyota v kalifornském městě Newport Beach.
Studie využívá platformy samonosné karoserie, díky níž se vůz chová jako běžný osobní automobil, ale zároveň nabízí hladkou jízdu na dálnici nebo silnic. Další výhodou je spotřeba paliva, na které se podílí nízká hmotnost vozu v kombinaci s technologií pohonu Hybrid Synergy Drive® firmy Toyota.
Koncept A-BAT velikostí spadající pod model Tacoma se vyznačuje prvky typickými pro pickup s charakterem osobního vozu, což ve výsledku znamená nový moderní typ vozu. Na aerodynamických tvarech se podepsal Ian Cartabiano, hlavní návrhář centra Calty, společně s kreativním návrhářem Mattem Sperlingem.
Na jedinečném vzhledu se podílejí velké panely karoserie protínající se s ostrými rovinami exteriéru vozu a lichoběžníkový profil automobilu. A-BAT byl představen s koly o rozměru 19", díky nímž a krátkým převisům karoserie vůz působí robustním a solidním dojmem.
„Výrazná maska chladiče je ukázkou nového ztvárnění převráceného lichoběžníku a motivu písmene T. Korba vozu, definována C-sloupky, je zřetelně odlišena od kabiny pro cestující, a odděluje se od zbývající části profilu,“ vysvětluje Cartabiano a Sperling dodává: „Vzhled terénního vojenského vozu organizace NATO nás inspiroval k posunutí prostoru pro posádku co nejvíce vpřed, abychom zvětšili prostor pro náklad a zachovali kompaktní rozměry vozu..“
A-BAT nabízí ložnou plochu o délce přibližně 120 cm, která je flexibilnější než ustandardního pickupu. Po odsunutí průsvitného střešního panelu lze převážet v kabině vysoké předměty. Sklopením zadní dělicí stěny kabiny směrem dovnitř se ložná plocha prodlouží o dalších ca 60 cm. Výklopná zadní stěna korby pak nabízí dalších ca 60 cm pro náklad. Majitel vozu může jeden den převážet desky o rozměrech 120 x 245 cm a druhý den vzít rodinu na výlet.
Ložná plocha je dobře vybavena pro pracovní účely i pro volný čas. Například světlo v zadní výklopné stěně osvětluje náklad na korbě. Dále zde najdeme lékárničku a baterku uloženou v zadní stěně, posuvná upevňovací oka a zásuvku na střídavý proud. Další předměty pro sport lze převážet v uzamykatelných schránkách ve stěnách nákladového prostoru. Studie nabízí další úschovný prostor přístupný díky posuvným dveřím umístěným pohodlně uvnitř i vně korby vozu. Další úložný prostor je pod ložnou plochou ve velké posuvné schránce.
Mezi sedadly vpředu se nachází tuhá, tvarově zajímavá středová konzole z hliníku, v níž je přenosný síťový zdroj, který nabízí střídavé i stejnosměrné napětí využitelné v nejrůznějších situacích, jako je napájení ručního nářadí, elektrických spotřebičů při kempování, dobíjení notebooku, napájení malých přístrojů atd.
Výplně dveří, ramenní vycpávky, loketní opěrky a výplně přístrojového panelu i čalounění sedadel jsou vyrobeny z odolného, lehkého a příjemného materiálu. Na středové konzole a ve dveřních přihrádkách jsou použity části z uhlíkových vláken, které působí trvanlivým a moderním dojmem.
Čtyřmístný A-BAT nabízí mnoho možností v uspořádání sedadel a nákladového prostoru. Zadní sedadla lze sklopit dolů tak, aby se mohla zadní stěna kabiny sklopit, čímž se prodlouží velikost ložné plochy. Kromě toho lze sedáky zadních sedadel zasunout pod nákladový prostor, což zvýší možnosti uložení nákladu v zadní části kabiny. Odnímatelná úložná schránka pod zadním sedadlem obsahuje upevňovací oka a přepážky pro zajištění volného nákladu.
Uvnitř vozu se nachází zasunovací přenosná navigace s displejem o úhlopříčce 7" a bezdrátovým připojením k internetu. Mezi další prvky výbavy patří port umožňující synchronizaci digitálních organizérů (PDA) nebo pevný disk pro přehrávání hudby v digitálním formátu. Na přístrojovém panelu má řidič i spolujezdec velký multifunkční displej, kde se zobrazuje stav všech moderních přístrojů nebo nastavení klimatizace a audia.
Solární panely instalované na přístrojové desce zachycují sluneční energii, která po přeměně na elektřinu slouží k napájení navigace, přenosného síťového zdroje a podsvícených informačních displejů.
„Tato studie je evolucí mezi kompaktními pickupy,“ uvedl Hunter. „Dokázali jsme vytvořit kompaktní vůz přinášející vysokou užitnou hodnotu, originální profil v porovnání s jinými pickupy, vyjadřující naturel ''''''''malého, ale drsného'''''''' automobilu s nízkými provozními náklady. A-BAT je radost řídit a celkově představuje praktický automobil odrážející ekologickou vizi firmy Toyota v oblasti trvale udržitelného rozvoje.“
Základní rozměry
Délka | 4605 mm |
Šířka | 1890 mm |
Výška | 1626 mm |
Rozvor náprav | 2850 mm |
Délka ložné plochy | 1220 mm |
Délka lož.pl. po sklopení zadní stěny kabiny | 1829 mm |
Délka lož.pl. po sklopení zadní stěny kabiny a zad. stěny korby | 2438 mm |
JL, 18.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout