Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Studie Audi PB18 e-tron - premiéra v Pebble Beach

Audi poprvé představuje stylistickou studii na akci Pebble Beach Automotive Week v kalifornském Monterey. Čistě elektricky poháněné Audi PB18 e-tron se prezentuje jako radikální vize supersportovního automobilu budoucnosti. Koncept a vzrušující design navrhlo nové designérské studio Audi v kalifornském Malibu

Mimořádně široká a nízká karoserie, zřetelně inspirovaná aerodynamickým tunelem a závodními okruhy, signalizuje již svým čistým vzhledem zaměření na jízdu na limitu. Technický koncept studie PB18 e-tron profituje z mnohaletých zkušeností vícenásobného vítěze série Le Mans. Odpovědnost za realizaci měli experti dceřiné společnosti Audi Sport GmbH, zaměřená na sportovní vozidla. Označení „PB18 e-tron“ poukazuje na prestižní přímořské letovisko Pebble Beach i na technické geny, které studie sdílí s úspěšným závodním vozem Audi R18 e-tron kategorie LMP1.

Audi PB18 e-tron prozrazuje již na první pohled také příbuznost s dalším koncepčním vozem Audi Aicon. To platí nejen pro charakteristické stylistické prvky, jako jsou boční okna, jejichž horní části jsou výrazně skloněné směrem k podélné ose vozidla, nebo extrémně rozšířené podběhy kol. Oběma studiím z let 2017 a 2018 je společný také elektrický pohon, u něhož jsou zásobníkem elektrické energie akumulátory s pevným elektrolytem.

Obě studie jsou však vzájemnými protipóly svým účelem, jemuž je důsledně podřízena celá koncepce vozidla. Zatímco Aicon byl koncipován jako zcela automatizovaný luxusní automobil pro cestování na dlouhé vzdálenosti – definovali vývojáři PB18 e-tron jako radikální automobil pro mimořádné potěšení z jízdy na závodním okruhu i na silnici.

Vývojové oddělení značky Audi dalo projektu studie označení „Level Zero“, jímž se distancuje od úrovní autonomní jízdy 3, 4 a 5, tedy od oblasti, na kterou se Audi intenzivně zaměřuje. Audi PB18 e-tron řídí řidič sám, jen on přidává plyn a sešlapuje pedál brzdy. Ve výbavě chybí veškeré komplexní systémy pro autonomní jízdu i komfortní systémy, zvyšující hmotnost. Místo nich jsou sedadlo řidiče i přístrojová deska integrovány do vnitřní části nosné skořepinové konstrukce, která je posuvná do stran. Pokud řidič jede sám, může sedět uprostřed interiéru jako v monopostu, což je ideální poloha pro jízdu na závodním okruhu. V neposlední řadě je toto řešení umožněno elektronickým propojením ovládacích prvků – volantu a pedálů – s řízením, pohonem a brzdovou soustavou. Mechanické propojení ovládacích prvků bylo eliminováno.


Pokud se část nosné skořepiny se sedadlem řidiče nachází v krajní poloze, v níž lze PB18 e-tron řídit v každodenním provozu vznikne prostor pro spolujezdce. Na druhé straně přístupné je integrované v nízké poloze do podlahy a vybavené tříbodovým bezpečnostním pásem.


Inspirace z motoristického sportu

Studie Audi PB18 e-tron má klasické uspořádání sportovního vozu s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou a dopředu posunutým interiérem. Těžiště vozidla se nachází za sedadly a před zadní nápravou. Přitom se však nejedná o motor a převodovku, jako u konvenčně poháněného automobilu, nýbrž o sadu akumulátorů.

Audi PB18 e-tron vděčí za nízkou hmotnost karoserii z kombinace hliníku, uhlíkových kompozitů a dalších kompozitních materiálů. Očekávaná pohotovostní hmotnost kompletního vozu by měla být nižší než 1550 kilogramů, v neposlední řadě díky inovativním a relativně lehkým akumulátorům s pevným elektrolytem.

PB18 e-tron je dlouhé 4,53 metru, široké 2 metry a vysoké pouhých 1,15 metru. Rozvor náprav činí 2,70 metru, převisy jsou kompaktní.
Vysoko vzhůru je protažen výdech zadního difuzoru, který lze mechanicky posunout dolů, aby se zvětšila přítlačná síla. Normálně zapuštěný zadní spoiler plní po vysunutí směrem dozadu stejný účel.

Z každého úhlu pohledu jsou nápadné výrazně rozšířené podběhy kol, které zdůrazňují extrémně široký rozchod kol vozu PB18 e-tron. Tím je vizualizován potenciál vozidla v oblasti příčné dynamiky a pohon všech kol quattro. Velká 22“ kola s osmi asymetricky uspořádanými paprsky připomínají vstupní otvory turbíny – společně se vzduchovými kanály v podbězích kol zajišťují při svém otáčení vynikající proudění chladicího vzduchu k velkým brzdovým kotoučům, vyztuženým uhlíkovými vlákny.

Laserové dálkové světlomety s enormním dosahem symbolizují transfer know-how z motoristického sportu. Tato technika debutovala v závodním voze R18 pro Le Mans, kde při rychlostech nad 300 km/h i v noci znamená maximální světelný výkon nepostradatelné zvýšení bezpečnosti.




Tři elektromotory a pohon quattro

Studie používá tři výkonné elektromotory – jeden vpředu a dva vzadu. Zadní jsou uloženy uprostřed mezi čepy nápravy a pomocí hnacího hřídele přímo pohánějí příslušné kolo. Na přední nápravě poskytují nejvyšší výkon 150 kW, na zadní nápravě celkem 450 kW – Audi PB18 e-tron je samozřejmě skutečné quattro. Celkový maximální výkon činí 500 kW a při akceleraci může mít řidič krátkodobě k dispozici dokonce až 570 kW. Celkový točivý moment až 830 N.m umožní zrychlení z 0 na 100 km/h za sotva více než 2 s – jen nepatrně se liší od aktuálních prototypů LMP1.

Nejvyšší rychlost si může řidič v silničním provozu omezit ve prospěch dojezdu. Na závodním okruhu lze toto omezení jednoduše deaktivovat a přizpůsobit místním podmínkám.

Kromě skvělých výkonů byla hlavní pozornost zaměřena také na hospodárnost. Audi PB18 e-tron získává za jízdy zpět velké množství kinetické energie. Až do středních hodnot zpomalení totiž brzdí výhradně prostřednictvím elektromotorů ve funkci generátorů. Až při velmi intenzivním brzdění se do hry zapojuje také hydraulická brzdová soustava.

Koncept oddělených elektromotorů na zadní nápravě přináší výhody pro sportovní jízdní vlastnosti. Torque Control Manager spolupracuje s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC a v závislosti na situaci aktivně rozděluje hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy. Toto rozdělování točivého momentu zajišťuje maximální dynamiku a stabilitu. Díky téměř okamžitým reakcím elektromotorů dochází ke změnám extrémně rychle. Koncept systému pohonu modelu Audi PB18 e-tron se tak dokonale přizpůsobí jakékoli situaci z hlediska příčné i podélné dynamiky.

Kapalinou chlazené akumulátory s pevným elektrolytem mají kapacitu 95 kWh. Na jedno nabití lze v jízdním cyklu WLTP ujet více než 500 kilometrů. Audi PB18 e-tron je přitom již koncipováno pro nabíjení s napětím 800 V. Tímto způsobem lze akumulátory nabít za 15 minut.

Audi PB18 e-tron umožňuje navíc bezkontaktní indukční nabíjení systémem AWC. Na parkovacím místě vozidla je umístěna nabíjecí deska s integrovanou cívkou, která je připojená k elektrické síti. Střídavé magnetické pole indukuje přes vrstvu vzduchu střídavé napětí v sekundární cívce, která je uložena v podlaze automobilu.


High-tech z kategorie LMP1: podvozek

Přední i zadní kola jsou zavěšena na horních a spodních příčných ramenech a jejich odpružení zajišťují z motoristického sportu známé systémy „push-rod“ na přední nápravě a „pull-rod“ na zadní nápravě, v obou případech s adaptivními tlumiči magnetic ride. Základním vzorem pro konstrukci byl podvozek závodního vozu Audi R18 e-tron quattro z Le Mans.

Kola mají průměr 22 palců, vpředu s pneumatikami rozměru 275/35, vzadu 315/30. Velké kotoučové brzdy vyztužené uhlíkovými vlákny s průměrem 19 palců bezpečně zpomalují Audi PB18 e-tron ve spolupráci se systémem brzdění elektromotory a i při ostré jízdě na závodním okruhu netrpí ztrátou brzdného účinku.



Audi 6.9.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar