Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Vision iV - elektrická budoucnost

Plně elektrická studie ŠKODA VISION iV nabízí pohled na elektrickou budoucnost značky ŠKODA. První vůz na české automobilky na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen představuje její další krok směrem k eMobilitě.

Čtyřdveřový crossover s karoserií kupé fascinuje svými sportovními a emocionálními liniemi, a nabízí také velkorysý prostor.

Délka studie VISION iV činí 4 665 mm, šířka 1 926 mm a výška 1 613 mm. Dynamická linie zajišťuje sportovní vzhled. Nové proporce s krátkou kapotou a dlouhým prostorem pro cestující naznačují již při pohledu zvenku velkorysý vnitřní prostor. Studie VISION iV tak poodhaluje konkrétní podobu prvního sériově vyráběného vozu ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen.

Designéři využili chybějící středový tunel k překvapivému novému uspořádání přístrojové desky a středové konzole. Vznikl tak velmi prostorný interiér. Nejnižší část mezi řidičem a spolujezdcem nabízí mnoho odkládacích míst. Nad ní se nachází pohyblivá a velmi dobře přístupná středová konzole, na které jsou ovládací prvky.


Nový design má i volant s dvěma lamelami. Velmi kvalitní tlačítka na volantu se vyznačují elegantním designem a umožňují jednoduché ovládání. Volba jízdního režimu Driving Mode Select se ovládá na volantu. Všechny ovládací prvky jsou tak umístěny na jednom místě a řidič je má hned po ruce. Pocit vzdušnosti interiéru umocňují velmi lehká, otočná sedadla.


Studie má horizontální světelnou lištu, která prochází po celé šíři vozu přes přepracovanou, uzavřenou masku chladiče s vertikálními jemnými lamelami a krystalickými strukturami, a spojuje LED-Matrix světlomety. Pohled z boku charakterizuje atletická karoserie, rozšířené blatníky a linie střechy ve stylu karoserie kupé. Dveře nemají kliky a otevírají se automaticky dotykem. Místo klasických vnějších zrcátek má studie kamery, které přenáší 180stupňové záběry okolí vozu do vnitřního zrcátka. Novými prvky v interiéru jsou uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo obrazovka, která se zdánlivě vznáší.

Ekologický pohon studie ŠKODA VISION iV zajišťují dva elektromotory. Jeden je umístěn na přední a druhý na zadní nápravě. Studie ŠKODA VISION iV je tak vybavena pohonem všech kol, který rozděluje systémový výkon 225 kW (306 k) dle potřeby na jednotlivá kola a tím zajišťuje dynamickou a bezpečnou jízdu. Maximální dojezd činí v režimu WLTP 500 km. Baterii lze nabít za 30 minut na 80 % její kapacity. Studie se umí skvěle orientovat díky laserovým skenerům, radarovým senzorům a kamerám. Za určitých situací umí i jezdit autonomně nebo automaticky zaparkovat. Rozsáhlé možnosti konektivity umožňují přímou komunikaci s ostatními řidiči, vozy a infrastrukturou.
Systémový výkon činí 225 kW (306 k), maximální rychlost činí 180 km/h. Díky maximálnímu točivému momentu, který je k dispozici okamžitě a bez prodlevy, dosahuje studie ŠKODA VISION iV zrychlení z 0-100 km/h již za 5,9 s. Zrychlení z 80-120 km/h zvládá za méně než 4 s. Maximální dojezd dle režimu WLTP činí až 500 km.

V platformě MEB je z důvodu úspory místa uložena vysokonapěťová baterie na chráněném místě v podlaze mezi nápravami. Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie má kapacitu 83 kWh a na 80 % své kapacity ji nabijete za 30 minut. Nabíjení je možné pomocí kabelu. Ovládání toku energie mezi elektromotory a baterií je řízeno elektronicky.

Infotainment systém nové generace umožňuje přístup k mnoha mobilním online službám ŠKODA a kromě ovládání gesty a hlasem umožňuje řidiči a spolujezdci propojit si chytré telefony k funkcím ovládání. Digitální klíč umožňuje otevírat a nastartovat studii VISION iV chytrým telefonem. Studie ŠKODA VISION iV také zvyšuje bezpečnost díky kontrole tepové frekvence řidiče. V případě nouze zastaví automaticky vůz na krajnici.
Inovativní technologie použitá ve studii ŠKODA VISION iV zlepšuje bezpečnost i pohodlí cestujících. Pro orientaci v prostoru a rychlé reakce na vzniklé situace je studie vybavena mnoha laserovými skenery, radarovými senzory a kamerami. Rozsáhlé možnosti konektivity studie VISION iV umožňují také přímou komunikaci s ostatními řidiči, vozy a infrastrukturou. Studie ŠKODA VISION iV je tak schopna v určitých situacích jezdit autonomně nebo automaticky zaparkovat.

ŠKODA nabízí ve studii VISION iV technologie, které nabízejí novou úroveň bezpečnosti a pohodlí. Rozsáhlé možnosti konektivity umožňují komunikaci s ostatními řidiči, vozidly a infrastruktur, jakými jsou například národní dopravní centra, a umožňují tak rychleji a přesněji reagovat na aktuální situaci v silničním provozu. Při samostatném nebo autonomním řízení a při parkování pomáhají řidiči ve studii VISION iV mnoho asistentů.

Přesnou orientaci v prostoru umožňují moderní laserové skenery a radarové senzory. Údaje zpracovává výkonný procesor s nejvyšší možnou kapacitou. To umožňuje velmi přesné fungování a rychlé reakce asistenčních systémů, mezi které patří například asistent pro jízdu v kolonách. Studie umožňuje automatizované řízení úrovně 3, což znamená, že se může například zcela ujmout řízení na dálnici. Systémy přitom řídí předjíždění, vyhýbání, zrychlují a brzdí. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu.


Škoda 6.3.2019




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar