Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Impreza
Alcar 3D Konfigurátor kol

Škoda Vision E ve světové premiéře v Šangaji

Na autosalonu Auto Shanghai (19.–28. dubna 2017) slaví světovou premiéru první studie značky ŠKODA s čistě elektrickým pohonem. Studie ŠKODA VISION E ukazuje budoucí strategii automobilky v oblasti elektromobility.

ŠKODA VISION E je první studie s čistě elektrickým pohonem ve více než 120leté historii společnosti. Její futuristický design nese nezaměnitelné znaky nového designového jazyka značky ŠKODA. Do roku 2025 bude mít ŠKODA v nabídce vedle plug-in hybridů i pět čistě elektricky poháněných vozů. Pak bude mít každý čtvrtý na světě prodaný vůz ŠKODA plug-in hybridní nebo elektrický pohon.


Design


Délka studie činí 4 688 mm, šířka 1 924 mm a výška 1 591 mm. Díky velkému rozvoru 2 851 mm a krátkým převisům vpředu a vzadu vznik velký a komfortní interiér. Perspektivní koncept vozu spojuje zvýšenou pozici sedadel, typickou pro vozy kategorie SUV, a velkorysou prostornost limuzíny s dynamicky působící siluetou a plynule klesající linií střechy ve stylu vozů s karoserií kupé.

Příď se vyznačuje výrazně tvarovanou kapotou motoru. Pod ní se přes celou šířku vozu táhne široký pruh LED světel, který na obou koncích ústí do nízkých. Stejně jako ostatní elektromobily, nemá ani VISION E klasickou masku chladiče. Namísto ní je kapota protažená až pod široký světelný pruh dolů k úrovni nárazníku.

Světlomety jsou vybaveny LED Matrix technologií, která zaručuje vynikající osvětlení vozovky v závislosti na aktuální jízdní situaci. Vysoce účinné LED světlomety vyzařují rovnoměrné potkávací a dálkové světlo, které je nasměrováno na plochu před vozem. Řídicí jednotka osvětlení využívá data z kamery na přídi vozu a na základě takto pořízených dat dochází průběžně k přesnému nastavení osvětlení.

Pro boční siluetu vozu je charakteristické silně skloněné čelní sklo a zhruba od poloviny vozu pozvolna klesající linie střechy. Tato kombinace prvků připomíná kupé. Vůz nemá obvyklý sloupek B, ani vnější zpětná zrcátka. Dveře se ovládají elektricky, otevírají se proti sobě a zaručují tak mimořádně pohodlný nástup i výstup. Také víko zavazadlového prostoru se ovládá elektricky. Namísto vnějších zpětných zrcátek přenáší kamery dění kolem vozu na displeje v interiéru.


Interiér


Sedadla mají mírně vyvýšenou polohu a zaručují tak dobrý výhled. Navíc jsou sedadla otočná až o 20 stupňů. Při otevírání dveří se natočí ven a usnadní tak nastupování. Po zavření dveří se sedadla vrátí do původní polohy.

Vedle hlavní obrazovky, na níž se zobrazují klasická data vozu, se nachází další displeje pro posádku vozu. Uprostřed palubní desky je centrální dotykový displej, na kterém si mohou řidič a spolujezdec přečíst a ovládat všechny důležité funkce a služby.

Spolujezdec má, podobně jako cestující na zadních sedadlech, k dispozici vlastní obrazovku, přes kterou lze nastavovat komfortní funkce i služby palubního zábavního a informačního systému. Monitor pro spolujezdce je umístěn v palubní desce, obrazovky pro cestující na zadních sedadlech jsou umístěny v opěradlech předních sedadel.
Při přepnutí na autonomní řízení lze přední sedadla odsunout a opěradla sklopit, resp. upravit polohu volantu a umožnit tak maximální možné využití prostoru a odpovídající cestovní komfort.


Pohon


Studie, která vychází z modulární koncernové stavebnice pro elektromobily MEB (z němčiny Modularer Elektrifizierungsbaukasten), má čistě elektrický pohon. Díky systémovému výkonu 225 kW zrychluje velmi dynamicky. Charakteristickou vlastností elektromotorů je dostupnost maximálního točivého momentu již při rozjezdu, což platí i pro pohonné jednotky VISION E. I díky tomu studie dosahuje nejlepší dynamiky, jakou bylo kdy možné u vozu značky ŠKODA zažít. Maximální rychlost činí 180 km/h. Výkonné lithium-iontové akumulátory a chytrá rekuperace umožňují maximální dojezd 500 km na jedno nabití akumulátorů.

Díky inteligentnímu managementu spolupracují oba elektromotory studie ŠKODA VISION E maximálně efektivně a neustále pohání všechna čtyři kola. Hnací moment na kolech je řízen v závislosti na aktuální potřebě, aby bylo kdykoli možné zaručit maximální stabilitu, bezpečnost a dynamiku.

Mimořádně výkonná, kapalinou chlazená lithium-iontová baterie je uložena uprostřed, mezi přední a zadní nápravou v bezpečném místě hluboko v podlaze. Tato poloha plochého vysokonapěťového zdroje také přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu a k nízko položenému těžišti studie ŠKODA VISION E.


Indukční nabíjení


Inteligentní nabíjení akumulátorů je jedním z nových Simply Clever řešení ve studii ŠKODA VISION E. Nabíjení založené na principu elektromagnetické indukce probíhá bezdrátově, například přes indukční desku integrovanou v podlaze garáže. Automobil konstrukčně připravený pro indukční dobíjení jednoduše zaparkuje tak, aby přední nápravou stál nad indukční deskou, připojenou na elektrickou síť. Akumulátory se přes noc zcela a automaticky nabijí, aniž by byla nutná manipulace s kabely nebo ovládání nabíjecí stanice. K dispozici je i rychlonabíjecí režim, při němž se baterie na 80 % kapacity nabije za pouhých 30 minut.


Autonomní řízení


Druhou širokou oblastí, na které tým konstruktérů pracoval, byly takové formy automatického nebo autonomního řízení, které by byly v blízké budoucnosti přenesitelné do běžného provozu. „Studie VISION E splňuje předpoklady pro autonomní řízení úrovně 3. ŠKODA VISION E se může samočinně pohybovat v kolonách, pomocí autopilota projíždět úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo předjíždět, samostatně vyhledávat volná parkovací místa a automaticky do nich zajíždět a vyjíždět,“ říká Christian Strube, člen představenstva ŠKODA AUTO zodpovědný za oblast Technického vývoje. Slouží k tomu řada senzorů, kamery a další palubní elektronika, která sleduje a vyhodnocuje dění kolem vozu.


Asistenční systémy


Studie je vybavena řadou asistenčních systémů zvyšujících bezpečnost a komfort.K novým řešením patří asistent pro jízdu v kolonách, který samostatně akceleruje nebo brzdí, autopilot pro jízdu po dálnici, který samostatně řídí, vyhýbá se překážkám, brzdí a zrychluje (pokud dálnice splňuje požadavky na autonomní řízení), dále parkovací autopilot Car Park Autopilot, který automaticky vyhledá volné parkovací místo a zajede do něj, a systém Educated Parking, který si zapamatuje a poté vyhledá parkovací pozici, kterou řidič upřednostňuje.


Systém Educated Parking je významný zejména ve spojení s indukčním nabíjením vysokonapěťového akumulátoru. Pro nashromáždění všech potřebných dat stačí, když řidič dvakrát absolvuje celý parkovací manévr na daném místě. Poté je systém schopen sám najít přesnou pozici, která je pro efektivní bezdrátové dobíjení akumulátoru ideální, a najet na ni.
Studie má kolem celého vozu rozmístěny laserové a radarové skenery dlouhého, středního a krátkého dosahu, s jejichž pomocí rozpozná vozidla nebo překážky na trase a v okolí vozu.


Asistenční systémy


Studie je vybavena řadou asistenčních systémů, zvyšujících komfort a nabízených i pro současné modely značky ŠKODA. Z nich lze jmenovat:


› Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců,
› Blind Spot Detect, varující před vozy v mrtvém úhlu,
› Rear Traffic Alert, jistící vůz při couvání z parkoviště,
› adaptivní tempomat, který udržuje požadovaný odstup od vozu před sebou,
› Lane Assist, zamezující neúmyslnému opuštění jízdního pruhu
› asistent pro rozpoznání únavy řidiče Driver Alert, který u řidiče rozpozná příznaky únavy a doporučí přestávku,
› Travel Assist s rozpoznáváním dopravních značek a
› parkovací asistent, který automaticky zajede s vozem na parkovací místo a zajistí i vyjetí z něj.


Kromě toho se na palubě studie ŠKODA VISION E nachází několik dalších inovativních systémů. Patří mezi ně:


› asistent pro jízdu v kolonách, který samostatně akceleruje nebo brzdí,
› autopilot pro jízdu po dálnici, který samostatně řídí, vyhýbá se, brzdí a zrychluje (pokud dálnice splňuje požadavky na autonomní řízení),
› parkovací autopilot Car Park Autopilot, který automaticky vyhledá volná parkovací místa a zajede do nich, a
› systém Educated Parking, který si zapamatuje a pak vyhledá řidičem upřednostňované parkovací pozice.


Systém Educated Parking je významný zejména ve spojení s indukčním nabíjením vysokonapěťového akumulátoru. Jeho mimořádnost spočívá v „učenlivosti“ systému. Pro nasbírání všech potřebných dat stačí dvojnásobné kompletní absolvování parkovacího manévru, vedeného řidičem. Poté je systém schopen sám najít přesnou pozici, která je pro efektivní dobíjení akumulátoru ideální, a najet na ní.


ŠKODA VISION E má po svém obvodu různé laserové a radarové scannery. Dálkové laserové scannery pro sledování okolí při autonomním provozu, radarové senzory pro rozpoznávání vozů a překážek na střední vzdálenost a radarové scannery pro kratší vzdálenosti. Veškeré senzory a scannery spolupracují s asistenčními systémy. Data zpracovává vyhodnocovací a řídicí jednotka s mimořádně vysokým výpočetním výkonem.



Škoda 19.4.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2017 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar