Škoda 1000 MBX v moderní futuristické podobě
Co kdyby byl jeden z nejvzácnějších sériových vozů značky Škoda představen v současném stylu Modern Solid? Designéři Škoda Auto se inspirovali bohatou historií automobilky a vytvořili moderní interpretace legendárních vozů. Vznikla tak i nečekaně zábavná a praktická vize kupé 1000 MBX.
Škoda 1000 MBX je jedinečné kupé vyráběné krátce v 60. letech. Tehdejší uvolněná atmosféra z vozu doslova čiší. Krásná dvoudveřová karoserie spojila eleganci s každodenní použitelností, aniž by se soustředila na kdovíjak sportovní projev. Právě od toho se odrazila dvojice designérů Škoda Auto, která navrhla vizi novodobého provedení kupé MBX.
„Naše pojetí je sice celkově sportovnější, ale stále má takový přátelský vzhled. Moderní sportovní auta bývají často až příliš agresivní, vozy ze 60. a 70. let přitom působily elegantně, někdy až roztomile. A to jsem chtěl zachovat,“ říká Antti Savio, který pracoval na exteriéru tohoto designového cvičení. „Chtěli jsme zachovat podstatu auta, to, co představovalo ve své době. Nebylo to žádné sportovní náčiní, šlo o elegantní auto pro aktivnější život,“ přidává se David Stingl, který navrhoval především interiér.
Díky přenesení podstaty auta do dnešní doby je Škoda 1000 MBX ve stylu jazyka Modern Solid vlastně takový crossover, i když tak na první pohled nevypadá. David Stingl totiž přišel se zcela originálním pojetím interiéru s uspořádáním sedadel v konfiguraci 2 + 2. Přední sedadla jsou díky ploché podlaze elektrické platformy, kterou by moderní vize mohla mít, propojena do pohodlné široké lavice, zadní dvě sedadla jsou samostatná a po vzoru sedaček v kině mají vzhůru výklopné sedáky. Zároveň vůz dostal originální řešení dveří otevíraných proti sobě, což zajišťuje skvělý přístup do interiéru.
Elegantní kupé Škoda 1000 MBX je odvozené od sedanu 1000 MB, který byl první Škodovkou se samonosnou karoserií a zároveň měl revoluční blok motoru vyráběný tlakovým litím hliníku. Provedení s dvoudveřovou karoserií tudor, bezrámovými dveřmi a bez středového sloupku karoserie se do výroby dostalo v roce 1966, a to jako 1000 MBX s motorem o objemu 988 ccm a výkonem 42 k. V roce 1968 přišla silnější verze 1100 MBX s motorem o objemu 1 107 ccm a výkonem 52 k. Už o rok později však automobilka výrobu těchto vozů ukončila. A protože vznikaly v počtu pouze několika kusů denně, celkem jich vzniklo jen 2 517. Výkonnější provedení 1100 MBX bylo v menšině a jde tedy o jeden z nejvzácnějších sériových modelů značky.
Praktická a elegantní
„V našem pojetí je MBX kupé s uspořádáním 2 + 2, které lze snadno přeměnit na dvoumístný vůz s nebývalými přepravními schopnostmi,“ popisuje využití auta David. Po vyklopení zadních sedáků vzhůru se dozadu vejde nejen velké množství zavazadel, ale třeba také jízdní kolo nebo jiné vybavení. „Je to auto, které má posádce umožnit vyjet na výlet a nebát se objevovat. Nemá to být jen zábavné kupé jako druhé auto do rodiny, cílem je nabídnout nebývalou každodenní použitelnost,“ říká David. Proto má vize i vzduchové odpružení, které umožňuje měnit světlou výšku vozu: v nejnižší poloze mu dodává sportovní vzhled, v té nejvyšší zase umožní zdolat polní cestu či usnadní manipulaci s nákladem.
Palubní desku zpracoval David Stingl do podoby proskleného oválného tubusu, do kterého je promítán obraz. Tvar oválu se konzistentně opakuje napříč interiérem, najdeme ho tedy například na volantu či originálních hlavových opěrkách. Vše vychází z původního pojetí přístrojového štítu u historické předlohy. Podobně jako ta, ani moderní vize 1000 MBX nemá středovou konzolu. Chromované prvky originálu nahradily jednoduché grafické detaily podpořené ambientním osvětlením po vzoru aktuální designové filozofie Modern Solid.
Inspirace architekturou
Rozhodně nejde o žádné retro, přesto i vnější design využívá určité odkazy na původní model. K nim patří například vyvýšená pozice světlometů nad kapotou nebo lomení boků zhruba v polovině jejich výšky. Originální je, stejně jako u původního vozu, i pojetí zadního sloupku karoserie. „Koncept nemá klasické zadní okno, což přináší více místa pro zavazadla a zároveň dodává vozu sportovnější a kompaktnější vzhled. Umožnila to instalace kamery,“ říká Antti, který se označuje za milovníka kompaktních kupé s tříprostorovou karoserií sedanu ze 60. A 70. let.
Dvojice designérů pracovala na své vizi 1000 MBX v průběhu zhruba tří až čtyř týdnů. „Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení interiéru a exteriéru. Chtěli jsme se ujistit, že vytváříme něco, co odpovídá současné filozofii značky Škoda,“ říká Antti. Sám začínal první nápady skicovat doslova na útržky papíru, ten zásadní prý přišel u sklenky vína v baru: „Požádal jsem obsluhu o kousek papíru a propisku a myšlenku si načrtl,“ říká Antti s tím, že dál už ideu rozvíjel na počítači ve formě 3D modelu.
David začínal navrhovat rovnou s digitálním skicováním ve 3D prostoru, což je jeho doména. „Nejprve jsem pracoval se samotnou architekturou interiéru, až pak jsem řešil vzhled,“ popisuje svůj postup. Výsledkem je působivý interiér, který nabízí nebývalou kombinaci sportovní elegance a praktičnosti. Je to opravdový Modern Solid crossover.
Antti Mikael Savio
Exteriérový designér Antti Mikael Savio pochází z Finska, v Mladé Boleslavi ovšem působí už zhruba 17 let. „Mám firmu a lidi v ní moc rád. Oblíbil jsem si značku, město i zemi,“ říká ke svému působení v Mladé Boleslavi. Autíčka si kreslil odmalička, ve čtyřech letech podle svých slov matce sdělil, že z něj bude designér aut. A později na tom také zapracoval: na Institutu designu a výtvarného umění ve finském Lahti vystudoval produktový design a později byl přijat na Royal College of Art, kde absolvoval obor automobilový design. Už po prvním ročníku začal na volné noze pracovat pro různé automobilky. Krátce po studiích pak zamířil do Česka a tady už zůstal. V automobilce Škoda byl například jedním z členů týmu, který připravoval studii Vision O. V průběhu let také navrhl množství designů kol z lehké slitiny, jeden z nich dokonce nese jeho jméno. Auta podle svých slov miluje. „Především ta starší. Dosud jsem jich vlastnil 43,“ usmívá se s tím, že youngtimery rád střídá.
David Stingl
Čtyřiadvacetiletý exteriérový designér David Stingl absolvoval studium designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. S prací v designu začínal už ve svých 15 letech jako produktový designér. Velmi brzy si oblíbil tvarování ve 3D prostředí. I díky tomu je již třetím rokem součástí designového studia Škoda Auto. „Je to pro mě první zkušenost přímo v automobilce. Auta a design miluji, takže je tato práce zhmotněním mých snů,“ říká. A k inspiraci pro svou práci dodává: „Miluji dobré příběhy. A design je pro mě takový dobrý příběh ve fyzické podobě.“
Škoda Auto 22.12.2025
„Naše pojetí je sice celkově sportovnější, ale stále má takový přátelský vzhled. Moderní sportovní auta bývají často až příliš agresivní, vozy ze 60. a 70. let přitom působily elegantně, někdy až roztomile. A to jsem chtěl zachovat,“ říká Antti Savio, který pracoval na exteriéru tohoto designového cvičení. „Chtěli jsme zachovat podstatu auta, to, co představovalo ve své době. Nebylo to žádné sportovní náčiní, šlo o elegantní auto pro aktivnější život,“ přidává se David Stingl, který navrhoval především interiér.
Díky přenesení podstaty auta do dnešní doby je Škoda 1000 MBX ve stylu jazyka Modern Solid vlastně takový crossover, i když tak na první pohled nevypadá. David Stingl totiž přišel se zcela originálním pojetím interiéru s uspořádáním sedadel v konfiguraci 2 + 2. Přední sedadla jsou díky ploché podlaze elektrické platformy, kterou by moderní vize mohla mít, propojena do pohodlné široké lavice, zadní dvě sedadla jsou samostatná a po vzoru sedaček v kině mají vzhůru výklopné sedáky. Zároveň vůz dostal originální řešení dveří otevíraných proti sobě, což zajišťuje skvělý přístup do interiéru.
Elegantní kupé Škoda 1000 MBX je odvozené od sedanu 1000 MB, který byl první Škodovkou se samonosnou karoserií a zároveň měl revoluční blok motoru vyráběný tlakovým litím hliníku. Provedení s dvoudveřovou karoserií tudor, bezrámovými dveřmi a bez středového sloupku karoserie se do výroby dostalo v roce 1966, a to jako 1000 MBX s motorem o objemu 988 ccm a výkonem 42 k. V roce 1968 přišla silnější verze 1100 MBX s motorem o objemu 1 107 ccm a výkonem 52 k. Už o rok později však automobilka výrobu těchto vozů ukončila. A protože vznikaly v počtu pouze několika kusů denně, celkem jich vzniklo jen 2 517. Výkonnější provedení 1100 MBX bylo v menšině a jde tedy o jeden z nejvzácnějších sériových modelů značky.
Praktická a elegantní
„V našem pojetí je MBX kupé s uspořádáním 2 + 2, které lze snadno přeměnit na dvoumístný vůz s nebývalými přepravními schopnostmi,“ popisuje využití auta David. Po vyklopení zadních sedáků vzhůru se dozadu vejde nejen velké množství zavazadel, ale třeba také jízdní kolo nebo jiné vybavení. „Je to auto, které má posádce umožnit vyjet na výlet a nebát se objevovat. Nemá to být jen zábavné kupé jako druhé auto do rodiny, cílem je nabídnout nebývalou každodenní použitelnost,“ říká David. Proto má vize i vzduchové odpružení, které umožňuje měnit světlou výšku vozu: v nejnižší poloze mu dodává sportovní vzhled, v té nejvyšší zase umožní zdolat polní cestu či usnadní manipulaci s nákladem.
Palubní desku zpracoval David Stingl do podoby proskleného oválného tubusu, do kterého je promítán obraz. Tvar oválu se konzistentně opakuje napříč interiérem, najdeme ho tedy například na volantu či originálních hlavových opěrkách. Vše vychází z původního pojetí přístrojového štítu u historické předlohy. Podobně jako ta, ani moderní vize 1000 MBX nemá středovou konzolu. Chromované prvky originálu nahradily jednoduché grafické detaily podpořené ambientním osvětlením po vzoru aktuální designové filozofie Modern Solid.
Inspirace architekturou
Rozhodně nejde o žádné retro, přesto i vnější design využívá určité odkazy na původní model. K nim patří například vyvýšená pozice světlometů nad kapotou nebo lomení boků zhruba v polovině jejich výšky. Originální je, stejně jako u původního vozu, i pojetí zadního sloupku karoserie. „Koncept nemá klasické zadní okno, což přináší více místa pro zavazadla a zároveň dodává vozu sportovnější a kompaktnější vzhled. Umožnila to instalace kamery,“ říká Antti, který se označuje za milovníka kompaktních kupé s tříprostorovou karoserií sedanu ze 60. A 70. let.
Dvojice designérů pracovala na své vizi 1000 MBX v průběhu zhruba tří až čtyř týdnů. „Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení interiéru a exteriéru. Chtěli jsme se ujistit, že vytváříme něco, co odpovídá současné filozofii značky Škoda,“ říká Antti. Sám začínal první nápady skicovat doslova na útržky papíru, ten zásadní prý přišel u sklenky vína v baru: „Požádal jsem obsluhu o kousek papíru a propisku a myšlenku si načrtl,“ říká Antti s tím, že dál už ideu rozvíjel na počítači ve formě 3D modelu.
David začínal navrhovat rovnou s digitálním skicováním ve 3D prostoru, což je jeho doména. „Nejprve jsem pracoval se samotnou architekturou interiéru, až pak jsem řešil vzhled,“ popisuje svůj postup. Výsledkem je působivý interiér, který nabízí nebývalou kombinaci sportovní elegance a praktičnosti. Je to opravdový Modern Solid crossover.
Antti Mikael Savio
Exteriérový designér Antti Mikael Savio pochází z Finska, v Mladé Boleslavi ovšem působí už zhruba 17 let. „Mám firmu a lidi v ní moc rád. Oblíbil jsem si značku, město i zemi,“ říká ke svému působení v Mladé Boleslavi. Autíčka si kreslil odmalička, ve čtyřech letech podle svých slov matce sdělil, že z něj bude designér aut. A později na tom také zapracoval: na Institutu designu a výtvarného umění ve finském Lahti vystudoval produktový design a později byl přijat na Royal College of Art, kde absolvoval obor automobilový design. Už po prvním ročníku začal na volné noze pracovat pro různé automobilky. Krátce po studiích pak zamířil do Česka a tady už zůstal. V automobilce Škoda byl například jedním z členů týmu, který připravoval studii Vision O. V průběhu let také navrhl množství designů kol z lehké slitiny, jeden z nich dokonce nese jeho jméno. Auta podle svých slov miluje. „Především ta starší. Dosud jsem jich vlastnil 43,“ usmívá se s tím, že youngtimery rád střídá.
David Stingl
Čtyřiadvacetiletý exteriérový designér David Stingl absolvoval studium designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. S prací v designu začínal už ve svých 15 letech jako produktový designér. Velmi brzy si oblíbil tvarování ve 3D prostředí. I díky tomu je již třetím rokem součástí designového studia Škoda Auto. „Je to pro mě první zkušenost přímo v automobilce. Auta a design miluji, takže je tato práce zhmotněním mých snů,“ říká. A k inspiraci pro svou práci dodává: „Miluji dobré příběhy. A design je pro mě takový dobrý příběh ve fyzické podobě.“
Škoda Auto 22.12.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














