Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

SEAT el-Born - příchod elektrické mobility

SEAT el-Born je první 100% elektromobil postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen. Koncept byl pojmenován po jedné z ikonických čtvrtí Barcelony, která byla pro konstruktéry a inženýry inspirací. Ti vytvořili sportovní vůz s nejmodernějšími technologiemi elektrického pohonu.

Design a vývoj vozu probíhal v Barceloně, samotnou výrobu si pak vzal na starosti výrobní závod ve Cvikově v Německu. Automobilka SEAT bude druhou značkou koncernu, která představí čistě elektrický vůz postavený na koncernové platformě MEB. S uvedením na trh je počítáno v roce 2020.

Dynamické proporce doplňuje systém elektrického pohonu s koly umístěnými až v rozích karoserie. Koncept je ztělesněním automobilového designu budoucnosti v moderním a integrovaném podání. Nejvíce se tento trend projevuje na přední části vozu. Pro maximální dojezd je klíčová aerodynamika. A když není potřeba přivádět vzduch k chlazení motoru, mřížka je zbytečná. Chladící otvory jsou umístěny až ve spodní části předku vozu a přivádějí vzduch pro chlazení baterií, ale zároveň optimalizují obtékání vzduchu kolem celé přední části vozu.

Pozice A sloupku je posunuta mnohem více vpřed, což vytváří daleko zajímavější siluetu a v interiéru přidává místo. Posunutí sloupku je možné díky elektrickému pohonu, který není tak náročný na zástavbu.

Boky vozu se nesou v duchu aerodynamiky. Proto je do designu zapracovaná vzduchová clona, která je elegantní, ale zároveň praktickou odpovědí na věčný problém vyvážení výkonových vlastností vozu a estetického dojmu.

Optimalizace výkonu byla s ohledem na použitý rozměr 20“ zcela zásadní. Turbínovitý design vytváří pozitivní proudění vzduchu, které nepřispívá jen ke zlepšení aerodynamických vlastností, ale zároveň chladí brzdy. Kola jsou perfektní mix aerodynamických vlastností, odvodu tepla a nízké hmotnosti.

Zadní části dominuje dvojitý spoiler, který výrazným způsobem vylepšuje aerodynamiku. Díky němu je obtékání vzduchu hladké s minimem turbulencí.

Vnitřní prostor je díky použití elektrického pohonu využitý na maximum a nabízí pasažérům zcela nový zážitek. Tvary interiéru přinášejí také technologický pokrok v podobě integrace digitálního kokpitu a infotainmentu s obrazovkou o uhlopříčce 10“ a obrazovkou konektivity umístěnou v samotném středu přístrojové desky.

Po nastoupení zjistíte, že všechno se soustřeďuje na řidiče. Všechny linky přístrojové desky a interiéru se prostě sbíhají k tomu, kdo zrovna sedí za volantem.

Díky výkonu až 150 kW (204 k) koncept zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy a se sadou akumulátorů s kapacitou 62 kWh ujede až 420 km na základě měřícího cyklu WLTP.Kompatibilita se super 100kW nabíjením stejnosměrným proudem zajišťuje nabití baterie na 80 % kapacity za pouhých 47 minut.

Koncept rovněž využívá pokročilého systému tepelného managementu, který se dále podílí na prodloužení dojezdu vozu v extrémních povětrnostních podmínkách. Tepelné čerpadlo přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie a prodlouží dojezd až o 60 km. To je užitečné především v zemích, kde teploty klesají opravdu hluboko pod bod mrazu a cestující by se bez topení prostě neobešli.


Koncept SEAT el-Born těží ze systému autonomního řízení druhé úrovně, které vozu zajišťují částečnou automatizaci. Řídící systém si poradí s ovládáním volantu, akcelerací i brzděním. Přidejte k tomu mimo jiné také inteligentní parkovací asistent a ze SEATu el-Born je koncept, který je ztělesněním budoucnosti řízení.



SEAT 4.4.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar