Rinspeed eXasis - skleněný a průhledný
Už jste někdy viděli skleněný automobil? Asi jen těžko. Ale pokud zavítáte na autosalon do Ženevy, potom můžete vidět průhledný Rinspeed eXasis, postavený společně s experty firmy Bayer u příležitosti 30. výročí založení švýcarské firmy Rinspeed.
Automobil s dokonale průsvitnou karosérií i podlahou z makrolonu zas tak úplnou novinkou není. Už před 40 lety firma Bayer MaterialScience AG (dnes největší výrobů plastů na světě) postavila první plastový automobil „K67“.
Společnost Bayer se na konstrukci pozoruhodného vozidla podílela hlavně svými produkty – surovinami pro speciální lakování a polyuretanem. Průsvitnost zajistili odborníci v první řadě polykarbonátovou látkou makrolon.
Rinspeed eXasis jako třetí společný projekt obou firem se zásadně odlišuje od obou předchozích prototypů – futuristické modelu Sensa a čistokrevného sportovního automobilu zaZen.
eXasis představuje zcela nový vývoj, který nevychází ze žádného velkosériově vyráběného automobilu. Žlutě zářící karoserie s nezakrytými koly, jako ze říše hmyzu, připomíná kombinaci legendárního závodního vozu Auto Union z poloviny 30. let minulého století a offroadu, přičemž nabízí místo dvěma osobám sedícím za sebou.
Nová interpretace doutníkového tvaru vrcholí „sexy“ zádí s pěkně integrovaným ventilátorem, stejně jako překrásně tvarovanými leštěnými koncovkami výfuku Remus. Zajímavě působí rovněž ničím nerušený a volný pohled na kompaktní dvouválec Weber 750 umístěný nezvykle nad převodovkou. Motor poháněný bioetanolem vykazuje výkon 150 k a vzhledem k lehké stavbě vozu, vážícího jen 750 kg, dosahuje výkonová hmotnost úrovně sportovních modelů Porsche.
Švýcarskou firmou Mecaplex zkonstruovaný a německou firmou KRD postavený vnější plášť s makrolonu, s nádechem žluté barvy, nám umožňuje nahlédnout na hliníkový podvozek. Tady působí všechno jako vyfrézované z jednoho celku. Celou konstrukci lze přirovnat k lehkosti bambusových tyčí zdůrazněných efektním chromovaným lakováním, které má na svědomí Lesonal na bázi surovin Desmoduru a Desmophenu. Při impregnaci ovládacích prvků namíchali experti speciální jemný lak, který má působit velice citlivě na oči i ruce řidiče.
Ve spolupráci s firmou Recaro vznikly samostatná sedadla, tvořená dvanácti průsvitnými žebry z makrolonu, stejně jako opěrky hlavy a opěradla z průsvitného technogelu.
Nejen s futuristickými sedaly uvedli specialisté stylistické prvky do vozidla, ale také třeba volant s textilním designem nebo aplikaci plastu s hliníkovým povrchem v designu kosočtverců. Najdeme je např. na ráfcích, lištách, příčných ramenech, nádrži nebo světlometech. Technickými i optickými „chuťovkami“ jsou oba průhledné displeje ukazatelů a funkcí, které září po obou stranách zorného pole řidiče. Sílu 150 k přenáší podvozek specializované firmy KW s modifikovanými pružinami i tlumiči. Kontakt s vozovkou zajišťují pneumatiky Pirelli P Zero 22“ na pětiparskových kolech AEZ.
Všichni, kdo měli možnost se s vozem už svézt, se shodují v jednom. Stačí se jen krátce za jízdy podívat přes skleněnou podlahu na vozovku a hned si připadáte jako v hororu.
Jindřich Lasík, 21.2.2007
Společnost Bayer se na konstrukci pozoruhodného vozidla podílela hlavně svými produkty – surovinami pro speciální lakování a polyuretanem. Průsvitnost zajistili odborníci v první řadě polykarbonátovou látkou makrolon.
Rinspeed eXasis jako třetí společný projekt obou firem se zásadně odlišuje od obou předchozích prototypů – futuristické modelu Sensa a čistokrevného sportovního automobilu zaZen.
eXasis představuje zcela nový vývoj, který nevychází ze žádného velkosériově vyráběného automobilu. Žlutě zářící karoserie s nezakrytými koly, jako ze říše hmyzu, připomíná kombinaci legendárního závodního vozu Auto Union z poloviny 30. let minulého století a offroadu, přičemž nabízí místo dvěma osobám sedícím za sebou.
Nová interpretace doutníkového tvaru vrcholí „sexy“ zádí s pěkně integrovaným ventilátorem, stejně jako překrásně tvarovanými leštěnými koncovkami výfuku Remus. Zajímavě působí rovněž ničím nerušený a volný pohled na kompaktní dvouválec Weber 750 umístěný nezvykle nad převodovkou. Motor poháněný bioetanolem vykazuje výkon 150 k a vzhledem k lehké stavbě vozu, vážícího jen 750 kg, dosahuje výkonová hmotnost úrovně sportovních modelů Porsche.
Švýcarskou firmou Mecaplex zkonstruovaný a německou firmou KRD postavený vnější plášť s makrolonu, s nádechem žluté barvy, nám umožňuje nahlédnout na hliníkový podvozek. Tady působí všechno jako vyfrézované z jednoho celku. Celou konstrukci lze přirovnat k lehkosti bambusových tyčí zdůrazněných efektním chromovaným lakováním, které má na svědomí Lesonal na bázi surovin Desmoduru a Desmophenu. Při impregnaci ovládacích prvků namíchali experti speciální jemný lak, který má působit velice citlivě na oči i ruce řidiče.
Ve spolupráci s firmou Recaro vznikly samostatná sedadla, tvořená dvanácti průsvitnými žebry z makrolonu, stejně jako opěrky hlavy a opěradla z průsvitného technogelu.
Nejen s futuristickými sedaly uvedli specialisté stylistické prvky do vozidla, ale také třeba volant s textilním designem nebo aplikaci plastu s hliníkovým povrchem v designu kosočtverců. Najdeme je např. na ráfcích, lištách, příčných ramenech, nádrži nebo světlometech. Technickými i optickými „chuťovkami“ jsou oba průhledné displeje ukazatelů a funkcí, které září po obou stranách zorného pole řidiče. Sílu 150 k přenáší podvozek specializované firmy KW s modifikovanými pružinami i tlumiči. Kontakt s vozovkou zajišťují pneumatiky Pirelli P Zero 22“ na pětiparskových kolech AEZ.
Všichni, kdo měli možnost se s vozem už svézt, se shodují v jednom. Stačí se jen krátce za jízdy podívat přes skleněnou podlahu na vozovku a hned si připadáte jako v hororu.
Jindřich Lasík, 21.2.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout