Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Revoluční technologie Voltec

Voltec je označení koncernu GM pro revoluční technologii pohonu elektromobilů s prodlouženým dojezdem E-REV (Extended-Range Electric Vehicle), která jako primární zdroj energie využívá elektřinu a sekundární spalovací motor slouží pouze pro generování elektřiny.

Hlavními komponenty systému jsou sada akumulátorů profilu písmene „T“, trakční elektromotor o výkonu 111 kW a spalovací agregát propojený s generátorem elektrického proudu. Opel Ampera se výrazně liší od konvenčních hybridů. U vozů kategorie E-REV jsou kola poháněna výhradně elektromotorem, zatímco u konvenčních hybridů je to elektromotor, spalovací motor nebo oba agregáty najednou.
Elektromobily třídy E-REV čerpá při kratších jízdách energii pouze z palubních akumulátorů. Při delších jízdách lze potřebnou energii získávat za pomoci spalovacího motoru. Kapacita a výkony akumulátoru a pohonného systému jsou voleny tak, aby v případě dodávky potřebné energie z akumulátoru nebylo zapotřebí spouštět spalovací motor.
Elektrická energie je uložena v „T“ sadě lithium-ionových akumulátorů o výkonu 16 kWh. Tato akumulátorová sada dodává veškerou energii pro dosažení maximální rychlosti i nejlepšího zrychlení, při jízdách až do vzdálenosti 60 km, aniž by vůz spotřeboval byť jen jedinou kapku benzinu. Při delších jízdách – po vybití akumulátorů – se aktivuje palubní spalovací agregát propojený s generátorem, který přebírá starost o dodávku elektrické energie. Spalovací motor je schopný generovat potřebnou elektrickou energii tak, že celkový akční rádius vozu ční více než 500 km.
Specialisté GM přepokládají, že při každodenním využívání modelu Opel Ampera do 60 km, resp. při ujetí 22 000 km za rok, lze ušetřit asi 1700 litrů benzinu. Řidiči, kteří denně najedou 100 km, resp. 36 500 km za rok, ušetří asi 2200 litrů benzinu. Pro základní porovnání specialisté GM propočítali, že 1 km s vozem s technologií Voltec, přijde asi na 0,02 EUR, zatímco při provozu na benzin (a ceně benzinu 1,16 EUR/l) vyjde 1 km jízdy na 0,09 EUR.
Pro hybridní automobily je charakteristické, že pro dosažení maximálních proponovaných parametrů vyžadují oba zdroje energie: Motor i akumulátory. U tradičního hybridu je spalovací motor většinou výkonnějším z těchto dvou zdrojů, a dodává větší část energie především u výkonově náročných manévrů, jako je rozjezd nebo jízda vysokou rychlostí po dálnici.


JZ, 16.3.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar