Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault EZ-ULTIMO - robotické vozidlo pro luxusní mobilitu

Uvažujeme-li o mobilitě budoucnosti, musíme téměř od základu předefinovat tradiční pojetí automobilu. Ocitáme se na prahu nového světa, v němž služby sdílené mobility budou čím dál tím rozšířenější.

EZ-ULTIMO završuje trilogii koncepčních robotických vozidel Renault, která zkoumá možnosti sdílené mobility zítřka. EZ-ULTIMO, postavený na stejné platformě jako EZ-GO - první koncept trilogie, ztělesňující sdílenou městskou mobilitu pro všechny - a EZ-PRO, dodávkový specialista pro “zavážku posledních kilometrů“, představuje emocionálně působivé robotické vozidlo zcela nového významu.

Renault EZ-ULTIMO (čteno jako anglické „EASY ULTIMO“) je elektrické, propojené a autonomní robotické vozidlo. Toto přepychové robovozidlo by mělo být nabízeno jako služba pro konkrétní cestu, okružní jízdu či denní pronájem. Pro uživatele bude dostupné vícero různými způsoby.

Renault EZ-ULTIMO je robotické vozidlo - bez místa pro řidiče – vybavené schopností autonomního řízení 4. úrovně v rámci mezinárodní pětiúrovňové škály SAE International. To znamená, že dokáže hlídat svou vzdálenost od vozidla před sebou, držet se v jízdním pruhu, přejíždět do jiného pruhu (např. při předjíždění) a odbočit na křižovatce. Dokáže také samo sebe zabezpečit v případech mimořádných událostí v bezprostředním okolí, buď samo, nebo prostřednictvím svého propojení s řídícím centrem.

Díky své autonomní technologii 4. úrovně je EZ-ULTIMO schopno jezdit jak po městě, tak v mimoměstském prostředí. Musí být ale splněny dvě klíčové podmínky:


Zóna provozu musí být jasně vymezena a zmapována v HD, aby vozidlo mělo mimořádně spolehlivé informace o své přesné poloze na silnici.

Vozidlo musí být propojeno se silniční infrastrukturou, například semafory, křižovatkami a případnými systémy pro výběr mýtného, aby jeho autonomní systém mohl předvídat jakákoli kritická místa či dočasné překážky na silnici.

Bez ohledu na prostředí jsou využívány stále tytéž senzory: radar, lidar, kamery a ultrazvukové senzory. Softwarová nastavení pak zpracovávají a analyzují data těmito senzory shromážděná, která se liší v závislosti na tom, zda vozidlo jede městem nebo mimoměstskou oblastí.

Elegantní a přívětivý koncept Renaultu EZ-ULTIMO bude lákadlem pro milovníky aut. Je dokonalým ztělesněním tradičních zásad Renaultu - French Design and Easy Life (francouzský design a snadný život).


Toto vozidlo je útulnou ulitou pro maximálně tři cestující, kteří mají během jízdy možnost prohlížet si město z nové perspektivy, aniž by sami byli viděni zvenčí.
Naprosto odlišně od krabicovitého vzhledu konceptů robotických vozidel představených jinými výrobci se Renault EZ-ULTIMO může pochlubit smyslným a vzrušujícím MPV tělem, zapadajícím do světa luxusních automobilů


Naprosté soukromí
Renault EZ-ULTIMO nabízí ve svém interiéru soukromí díky technickému fasetování horní části karoserie. Fasety, upravené stejným způsobem jako jednosměrně průhledné zrcadlo, vytvářejí lehce průhledný efekt, především však znemožňují pohled do interiéru vozidla a chrání tak soukromí cestujících.

Při své délce 5,8 m je vizuálně velice působivý, přesto zůstává nenápadný díky své nehlučné povaze elektromobilu. Na první pohled se zdá, že jeho barva je temně černá. Jak se však vozidlo přibližuje, světlo na něm probouzí jasné a třpytivé záblesky zelené. Vzhled vozidla se při jeho pohybu mění, takže se zdá být živé.

Usnadňování života zákazníků je skutečně nedílnou součástí ducha značky Renault, což dokládá i způsob nastupování do Renaultu EZ-ULTIMO. Jako by byly ovládány virtuálním majordomem, impozantní boční dveře se automaticky otevřou, přičemž horní prosklená část se otevře jako motýlí křídla. Díky nepřítomnosti B sloupku v tomto voze je široký, dokořán otevřený otvor zjevnou výzvou k nástupu.

Nástup je dále usnadněn otočným sedadlem, které přijede k cestujícímu, aby se mohl posadit.

Svým velkým křeslem pro jednoho z pasažérů sedícího proti směru jízdy a hlubokým lavicovým sedadlem pro dva pasažéry otočené po směru jízdy EZ-ULTIMO vítá své cestující, jako by byli „doma“, a umožňuje jim rozmlouvat spolu mnohem přirozeněji - tváří v tvář.


Rozlehlý otevřený prostor
Díky využití speciální elektromobilové platformy, v níž jsou akumulátory umístěny pod podlahou, ponechává úctyhodný 3,88 m rozvor náprav EZ-ULTIMO cestujícím ohromný vnitřní prostor s rovnou podlahou. Zavazadla jsou uložena ve zvláštním odděleném prostoru vzadu, který je přístupný zvnějšku.


Parkety ve vzoru rybí kosti
Stejně jako u obou ostatních koncepčních vozů Renaultu, EZ-GO a EZ-PRO je podlaha EZ-ULTIMO vykládána vzácným dřevem amerického ořechu v dezénu rybí kosti. Dřevo je zpracováno zasurova a nepatrně vyběleno, čímž přispívá k prosvětlení interiéru kabiny.


Architektonické odkazy
Interiér EZ-ULTIMO obsahuje spoustu dřeva, například postranní stolek kabiny a obložení, coby odkaz na tradiční pařížské činžovní domy v haussmannovském stylu. Jeho moderního zpracování a zabudování bylo dosaženo ve spolupráci s KEIM-cycles, specializovanou francouzskou firmou, která se zabývá výrobou zakázkových dřevěných rámy pro luxusní jízdní kola a v minulosti se již angažovala i ve vývoji koncepčních vozů TreZor (2016) a SYMBIOZ (2017).


Hřejivost mramoru
Některé části bočních stěn kabiny jsou obloženy mramorem Saint Laurent des Pyrénées. Tento mramor je 30 mm silný a nalepený na odlehčenou voštinovou konstrukci. Jeho tmavé odstíny, zvýrazněné bílým žilkováním, mu dodávají vzhled velice podobný dřevu. Na rozdíl od tradičního mramoru působí v interiéru vozidla hřejivě.


Salónní kůže a samet
Opěradla sedadel a hlavové opěrky jsou potaženy temně zeleným, téměř černým sametem. Jeho dvouodstínový vzhled odráží tentýž jev u karoserie a přispívá k tlumenému prostředí a komfortu uvnitř kabiny. Lavicové sedadlo a křeslo jsou potaženy hřejivě působící kůží, slibující další hýčkání.


Bílé obložení
Dřevěné obložení interiéru kabiny je zakončeno pásem Corianu®, zdobeného diamantovým vzorem. Nárazuvzdorný materiál, používaný pro interiérové dekorace a architekturu, vypadá pevně, na dotek je však měkký a lehký.


Jedinečný podpis
LMFR jako Louis, Marcel a Fernand Renaultovi: iniciály tří bratrů-zakladatelů společnosti Renault Frères zdobí kabinu koncepčního vozu Renault EZ-ULTIMO jako jedinečný charakteristický znak, vzdávající hold 120. výročí založení značky.


Easy Drive: Technologie EZ-ULTIMO

Elektrický
Renault EZ-ULTIMO je postaven na speciální elektromobilové platformě, podobné platformám EZ-GO a EZ-PRO. Motor pohání přední kola a akumulátory jsou umístěny pod podlahou.


Bezdrátový
Renault EZ-PRO je vybaven bezdrátovým systémem pro dobíjení akumulátorů, umožňujícím automatické hands-free připojení.


Aerodynamický kryt
Stejně jako u EZ-GO a EZ-PRO jsou kola koncepčního vozu EZ-ULTIMO schována pod aerodynamickými kryty pro lepší aerodynamické vlastnosti. Tyto kryty zároveň chrání mechanické části (což znamená menší potřebu údržby) a brání rozstřikování vody a bláta, čímž chrání chodce.


Senzory

Většina senzorů a kamer používaných autonomním pohonným systémem 4. úrovně, který je do koncepčního vozu EZ-ULTIMO vsazen, je zabudována do malých schránek umístěných v rozích karoserie, vepředu i vzadu. Další jsou pak umístěny za postranní částí karoserie a ve střešní anténě.


4CONTROL

Toto robotické vozidlo má podvozek 4CONTROL s řízením všech 4 kol pro lepší pohyblivost a bezpečnost jak ve městě, tak v mimoměstských oblastech.

Okřídlený detail


Když EZ-ULTIMO vyjede z města, za aerodynamickými kryty zadních kol se rozvinou dvě boční křidélka pro zlepšení aerodynamických vlastností vozidla. Dokud EZ-ULTIMO stojí, má velice nízkou světlou výšku. Jakmile se dá do pohybu, aktivní závěs vůz zvedne o několik centimetrů, aby například snadněji přejel přes zpomalovací prahy.





Renault 4.10.2018




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar