Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Prototyp X aneb předzvěst Lanceru Evo

V Detroitu představilo Mitsubishi mj. toužebně očekávaný a nový model Lancer Evolution, který zaujme výkonným motorem, výjimečnými dynamickými vlastnostmi a nápadným designem.

Prototyp X tak demonstruje rozsah rodiny sportovních sedanů Lancer, od základního modelu (v Evropě 1.5) až po supervůz Lancer Evolution, který je „ozdobou této modelové řady”.
Jako potomek modelu Lancer 1600 GSR ze 70. let nebo Lanceru EX 2000 Turbo z 80. let objevuje se Lancer Evolution na scéně v souladu se svým jmenovcem od roku 1992. Přitom prochází z generace na generaci významnými změnami. Jak už Prototyp X naznačuje, bude Lancer Evolution zřejmě největším vývojovým stupněm mezi dvěma generacemi tohoto modelu. Hlavními přednostmi budou pochopitelně dynamické vlastnosti a technologie, ale zároveň i nová pohonná jednotka, jejíž základ se stal legendou na celém světě. Ačkoliv s novým Lancerem má společný typický design mřížky přední masky, tak Prototype X charakterizuje unikátní příď stejně jako zadní blatníky a víkem zavazadlového prostoru. Na výrazném vzhledu vyjadřujícím maximální výkon se podílejí ještě hranaté blatníky, agresivně svažující se kapota motoru s integrovaným průduchem pro sání vzduchu, 20” disky kol z lehkých slitin s robustními brzdami a moderními směrovkami typu LED, zabudovanými ve zpětných zrcátkách.
Hluboce tvarovaná anatomická sedadla jsou čalouněná protiskluzovým materiálem podobným semiši. Přestože ne všechny designerské prvky, které lze vidět u Prototypu X, bude možné najít u sériové verze, celkový design bude takřka shodný.
Vůz pohání nový přeplňovaný čtyřválec 2.0 DOHC MIVEC, jehož výkon zatím výrobce tají, ale má být nejvyšší, jaký kdy mohl Lancer Evolution nabídnout. Hliníkový blok je o 20 kg lehčí než litinový, použitý u předchozích modelů, což přispívá k rovnoměrnému rozložení hmotnosti. Přestože je blok motoru lehčí, byl již od počátku konstruován pro využití u vysoce výkonných přeplňovaných motorů. Vysoké vnitřní pevnosti bylo dosaženo použitím konstrukce s otevřenými chladicími kanály a vyšší plochou chlazení na stěně válců a použitím výztuh mezi jednotlivými těsně sesazenými válci.
Prototype X je vybaven automatizovanou převodovkou s ovladači řazení instalovanými pod volantem. Stejná převodovka bude nabízena rovněž u Lanceru Evolution. V případě potřeby nabízí bleskově rychlé přeřazení rychlostních stupňů ovladači pod volantem, a současně i plně automatický režim řazení. Nejde o konvenčně konstruovanou automatickou převodovkou s torzním konvertorem, ale spíše manuální převodovka se skutečným automatickým režimem řazení.
Pro stoupence klasické řadicí páky bude Lancer Evolution i nadále k dispozici s konvenční pětistupňovou manuální převodovkou. Se systémem Super All Wheel Control (S-AWC), dalším vývojovým stupněm technologie trvalého pohonu 4WD,
kombinuje inteligentní trvalý pohon 4x4 se systémem řízení jízdní stability.
U Prototypu X, stejně jako u Lanceru Evolution jde o kombinaci aktivního mezinápravového diferenciálu (ACD) s aktivním řízením setrvačnosti (AYC) zadního diferenciálu a aktivní regulací bočních smyků (ASC).
Kombinace všech těchto technologií napomůže optimálně využívat úctyhodný točivý moment a zajistit vysokou úroveň dynamických schopností a stability.
Nadcházející model opět využívá vlastní systém zavěšení kol s hliníkovými kovanými komponenty, dokonale prověřený v automobilových rallye. Díky vysoké pevnosti platformy „Project Global” může být podvozek ovšem odladěn tak, aby přinášel plynulejší a klidnější jízdu, aniž by utrpěly jízdní vlastnosti vozu.
Kromě toho jej lze také využívat pro každodenní provoz. Je totiž vybaven uživatelskými technologiemi představenými u Outlanderu, včetně špičkového audiosystému Rockford-Fosgate® s výkonem 650 wattů, navigačního systému HDD s hudebním serverem, Bluetooth®, dálkového ovládání audiosystému instalovaného na volantu a automaticky řízeného systému klimatizace.
Vzhledem k tomu, že Mitsubishi Lancer Evo, dnes již Evo9, se stal velice oblíbeným a hlavně dostupným náčiním mnoha soutěžních jezdců po celém světě, tak již dnes čekají netrpělivě na jeho sportovní homologaci.

Jindřich Lasík, 12.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar