Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot Quartz - crossover pro výjimečné zážitky

Už od roku 2009 Peugeot kraluje kategorii crossoverů. S koncepčním vozem QUARTZ přináší do tohoto segmentu novou vizi. QUARTZ originálním způsobem spojuje novou generaci SUV a svět nejvýkonnějších vozů značky.

Z Peugeotu Quartz čiší na pohled jeho sportovní, robustní a výrazný design, v němž splývá karoserie SUV a kabina sedanu, které spojuje propracovaný design. Přední maska široká 206 cm a pneumatiky o šířce 305 mm naznačují mimořádnou jízdní stabilitu. Pro optimální účinnost se jednotlivé funkce osvětlení skládají z optických LED modulů. Světlomety bez skla zdůrazňuje světelná lišta.

Při pohledu z boku vyzařuje z protáhlých linií dynamika celého konceptu. Kola o průměru 23“ se strukturálními hliníkovými ráfky a pneumatikami Continental jsou zasazena do vypouklých oblouků. Převisy kol jsou extrémně krátké, posádka tak může na maximum využít délky vozu 450 cm. Dlouhou kapotu zvýrazňují otvory přivádějící k motoru vzduch. Elektricky vysunovatelné stupátko slouží jako podpora boku.
Horní část kabiny působí jako monolit, jako jeden díl, do něhož jsou „zatesány“ jednotlivé funkce. Kovové oblouky drží polykarbonátové sklo u karoserie. Velmi propracované linie skla přivádějí do vozu světlo, podílí se na jeho tvaru a dodávají mu přírodní vzhled. Z prosklené střechy vystupují dva spoilery zvyšující aerodynamiku. Jsou umístěny v ose vytvářející jasné ohraničení mezi dvěma odstíny karoserie konceptu: šedý odstín vpředu je inspirovaný barvou křemene, na zadních blatnících a zadní části vozu je použit a černě matný odstín s červenými body.

Preciznost, s jakou byla každá část vozu propracovaná, podtrhuje efektivnost vozu QUARTZ. Paprsky 23“ kol jsou ztenčené na minimum, které umožňuje pevnost materiálu. Pokrývají je klapky z kompozitního materiálu. Kromě estetické funkce také optimalizují díky sání vzduchu aerodynamiku a chlazení brzd, kterým zajišťují tepelnou odolnost.
Protilehlé dveře se otevírají jako nůžky a usnadňují nastupování do vozu. Nový výrobní postup totiž umožnil odstranit středový sloupek. Vůz je postaven na platformě EMP2, na kterou byly připevněny panely kompozitní struktury. Toto řešení nejenže snižuje hmotnost vozu, ale zároveň umožnilo odstranit střední sloupek, který sloužil jako výztuž. Na čtyři členy posádky čekají zatažitelná stupátka či nové nečekané materiály, které jsou jak přírodní, tak vzešlé z procesů recyklace.

Symbolem vozu je čedičový kámen, pevný a zároveň lehký. Ve voze se s ním řidič setká především na středové konzole. Jde o vyvřelou horninu, která vznikla rychlým utuhnutím lávy na povrchu. Na celém světě vykazuje stejné vlastnosti, což usnadňuje její použití na jednotlivých cílových trzích. Ve voze je čedič v surovém stavu, aby tak lépe vynikl jeho kontrast oproti ostatním použitým materiálům.

U vozu se ve světové premiéře objevuje látka získaná 3D tkaním. Tato moderní metoda umožňuje vyrábět složité kusy velkých rozměrů, které lze použít okamžitě po výstupu ze stroje. Není nutné je řezat, takže nezůstávají žádné odřezky. Látka je na druhé straně tkaná za pomocí polyesterových vláken, které vznikají recyklováním plastů, například plastových lahví. Tento postup má další vynikající vlastnost, a tou je výroba dílů značné tloušťky, takže jsou měkké a není nutné k nim přidávat běžně používanou změkčující pěnu.

Podlaha, sloupky a strop jsou potaženy černou kůží vytvářející sportovní atmosféru, zatímco na kontaktních místech, jako jsou sedadla a opěradla, byla použita světlá kůže, která má patinu, jež se objevuje na starobylém nábytku.
Poslední tečkou jsou dveřní panely vyfrézované v bloku z kompozitního materiálu, na místě každého záběru nástroje byl použit červený odstín. Síť takto vzniklých čar vytváří efekt pohybu, vzhled povrchu se tak neustále mění.
Každý ze čtyř pasažérů má k dispozici pohodlné obepínající sedadlo s čtyřbodovým pásem. Pro větší pohodlí jsou sedadla a opěradla potažená světlou kůží volně namontovaná na odhalenou konstrukci. Pro maximální účinnost se kompaktní volant inspiroval závodními modely. Má v sobě zabudované ovladače, takže řidič ušetří pohyb a může rovnou z volantu ovládat směrové ukazatele, jednotlivé režimy pohonu i řazení rychlostí. Vyvýšený přístrojový panel tvoří velká plocha s nastavitelnými parametry. Uprostřed je v úhlu 45° umístěná lamela z polykarbonátu umožňující plasticky zobrazovat doplňující informace.

Palubní deska je nasměrovaná k řidiči, který tak má snazší přístup k páčkovým přepínačům typu toggle switches. Po zapnutí některého přepínače vidí řidič informace přenášené po optickém vlákně.


Výjimečný koncept QUARTZ si vyžaduje výjimečný motor. Plně hybridní pohon plug-in s celkovým výkonem 500 k tvoří jeden spalovací a dva elektrické motory. Sugestivně tvarovaná kapota ukrývá motor 1.6 THP 270 k, který vyvinul tým Peugeot Sport. Tento benzínový čtyřválec je spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou a dokáže vyvinout točivý moment 330 Nm. Specifická výkonnost je jedna z nejlepších na světě. Litrový výkon je téměř 170 k/l. Přední nápravu navíc pohání elektrický motor s přímým záběrem o výkonu 85 kW. Ve fázi zpomalování dobíjí baterii s napětím 400 V a pomáhá spalovacímu motoru s řazením rychlostí. Na zadní nápravě je také namontovaný elektrický motor o výkonu 85 kW, který pohání vůz a rovněž se podílí na nabíjení baterie. Specifický systém dynamické kontroly stability ESP řídí rozložení brzdných sil mezi čtyři kola pro větší stabilitu vozu a optimální řízení úrovně nabití baterie.

Řidič má k dispozici tři režimy jízdy. V režimu „ZEV“ (nulové emise) může auto ujet až 50 km za pomoci elektrické energie z baterie, která se nabíjí z běžné elektrické sítě. V režimu „Road“ pracují současně spalovací a přední elektrický motor a zajišťují dobíjení baterie při zpomalování. A konečně při režimu „Race“ se spojí všechny tři motory, aby společně na maximum využily možnosti podvozku a náprav vybavených mechanickými diferenciály s omezeným prokluzem. Tento režim umožňuje rozdělit točivý moment mezi kola podle přilnavosti každého z nich.

Pro co nejlepší využití těchto motorů je koncept vybaven specifickou přední nápravou McPherson a zadní víceramennou nápravou se zabudovaným elektromotorem. Pneumatické odpružení automaticky upravuje světlou výšku vozu v rozmezí 300 – 350 mm. Tuto funkci ovládá systém optického snímání silnice, který je vybavený kamerou napojenou na navigační systém a dokáže předvídat změny povrchu cesty.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar