Peugeot Prologue HYmotion4 - hybrid nové generace
Koncepční vůz « PROLOGUE », předznamenávající budoucí trendy nabízí pokrokovou kombinaci nápadů z oblasti architekturu, stylu, vnitřního prostředí, modularity, high-tech výbavy a hybridní technologie.
Prologue HYmotion4 je průkopnickým koncepčním vozem ohlašujícím příchod nového, kompaktního a prostorného vozu řady Peugeot. Nachází se na křižovatce mezi různými kategoriemi i karosářskými siluetami…
Je to koncept, který mimo jiné ukazuje posun ve vývoji směrem k ambicióznímu a slibnému cíli: elektrické/dieselové pohonné jednotce, která otvírá možnost pohonu všech 4 kol, technologii známé jako „HYmotion4“.
Koncept Prologue HYmotion4 představuje inovativní a výkonná řešení, která zajišťují jeho maximální multifunkčnost. Nabízí unikátní spojení potěšení z jízdy, bezpečnosti, dobrodružství a originality a současně respektuje životní prostředí. Hybrid přátelský k životnímu prostředí drží krok s dobou a odpovídá očekávání svých potenciálních zákazníků.
S přesvědčením, že budoucnost motorových vozidel bude nezbytně vyžadovat různé podoby hybridizace za pomoci technologických inovací, pracuje Peugeot na vývoji konceptu Prologue HYmotion4, jenž kombinuje několik existujících tvarů karoserie.
V přední části se typické rysy Peugeotu přizpůsobily velkorysé mohutnosti a zároveň se odlišují od stávající stylové podoby. Expresivní pohled protáhlých předních světlometů vyvolává pocit dynamiky a jistoty. Vysoko posazený otvor sání s mřížkou ve stylu SUV napomáhá vytvořit efekt reprezentativního terénního vozu.
Boční chromovaná lišta zdůrazňuje impozantní výšku středové části karoserie, která s 18" hliníkovými koly a blatníky vzbuzuje dojem robustnosti. Zadní svítilny jsou začleněny do oblých blatníků. Výklopné zadní dveře „Hobby“ a široké černé ochranné lišty v dolní části ilustrují outdoorový styl.
Uvnitř prostorné karoserie evokuje místo řidiče svět luxusních kupé a připomíná kokpit letadla. Přehledná palubní deska, snadno dosažitelné ovladače a ergonomická středová konzole jsou zkombinovány tak, aby zajistily řidiči zážitek z řízení.
Inteligentní „multiflexní“ interiér se umí změnit během okamžiku a nabídne velkorysou přepravní kapacitu. Víko zavazadlového prostoru má dvě otevíratelné části a výšku podlahy v zavazadelníku lze přizpůsobit potřebám. Speciálním ovladačem v zavazadlovém prostoru se snadno složí zadní řada sedadel.
Aby řidič nemusel spustit oči ze silnice, jsou důležité informace zobrazovány na výsuvné transparentní ploše v zorném poli za přístrojovou deskou. Nastavení systému Head-up Display lze změnit přepínači Toggle Switches. S jejich pomocí se ovládají další originální zařízení:
Distance Alert (Kontrola vzdálenosti) – pomáhá řidiči podle aktuální rychlosti udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před ním.
MPD – monitoruje prostor na parkování a hlásí, zda je dostatečně velký a lze či nelze zaparkovat.
Elektrická parkovací brzda (FSE) spojená s funkcí Hill Assist, usnadňuje řidiči manévrování a nahrazuje manuální ruční brzdu.
Satelitní navigace WIPCom 3D spojuje všechny výhody značkou nabízených navigačních systémů včetně funkce Jukebox s pevným diskem, službou Peugeot Emergency System (při nehodě přesně lokalizuje vůz a přivolá záchranné složky), funkcí GSM a USB konektor.
Systém ESP je doplněn funkcí Grip Control, která lépe reguluje pohon a účinněji zamezuje prokluzu kol. Zdokonalený systém ASR rozdělí pohon na všechna čtyři kola.
Koncept Prologue HYmotion4 je vybaven inovativní pohonnou jednotkou –dieselovým motorem 2.0 HDI FAP/163 k a elektrickým motorem o výkon 27 kW (37 k). Zatímco HDI motor je uložen podélně pod kapotou a pohání přední kola, elektrický motor je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru v úrovni nápravy a pohání zadní kola. Mezi přední a zadní částí se nevyskytují žádné mechanické díly, vše je ovládáno elektronicky „by wire“.
Konečným výsledkem je vůz 4x4, nízkou spotřebou paliva 4,1 l/100km a emisemi CO2 pouhých 109 g/km. Žádný z těchto aspektů neubírá vozu na výkonu – díky maximálnímu výkonu 147 kW (200 k) a točivému momentu 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu lze dosáhnout stejného zrychlení a zátahu jako u motoru 2.2 HDI FAP bi-turbo.
Koncept může být poháněn elektromotorem (při startování, do 50 km/h a při zpomalování) nebo dieselovým motorem, případně oběma kombinovaně . Při zrychlení pro vyšší výkon (funkce overboost) kombinuje výkon dieselového a elektrického motoru 120 + 27 = 147 kW (200 k). Pohonná jednotka je kombinována s elektronicky řízenou šestistupňovou manuální převodovku (BMP6), ovládanou řadicí pákou na konzole nebo ovladači pod volantem.
Otočný ovladač na konzole umožňuje řidiči zvolit si mezi čtyřmi různými režimy:
·Auto – elektronika automaticky ovládá celý systém
·ZEV (Zero Emission Vehicle) – aktivuje rozšířený elektrický režim. Za předpokladu, že jsou vysokonapěťové baterie dostatečně nabité, dieselový motor zabírá pouze jako podpora ve fázi zrychlení.
·Sport – řazení převodových stupňů ve vyšších rychlostech a otáčkách motoru než v běžném režimu.
Přeplňovaný vznětový čtyřválec je vybaven turbokompresorem s variabilní geometrií, elektronicky řízeným vysokotlakým čerpadlem a piezoelektrickými vstřikovači. Dále je doplněn filtrem pevných částic (FAP). Jedním z klíčových charakteristik je, že synchronní motor s permanentními magnety je umístěn v zadní části vozu pod podlahou zavazadlového prostoru. Vyvíjí výkon 20 kW (27 k), krátkodobě 27 kW (37 k). Točivý moment je 100 Nm, nárazově 200 Nm.
Motor je doplněn regulátorem, který ovládá točivý moment regulací proudu ze sady vysokonapěťových bateriových článků a funguje v rozsahu mezi 150 a 270 V. Ni-MH (Nickel-Metal-Hydride) baterie jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru u elektromotoru. Tato sada vysokonapěťových článků je přídavná k tradiční 12 V baterii.
Systém zpětného využití energie, tzv. „rekuperace“, umožňuje přeměnit při zpomalení kinetickou energii na elektrickou pro dobíjení akumulátorů.
Při stání (na červené, značce stop nebo v dopravní zácpě, apod.) nebo pokud vůz jede pouze v elektrickém režimu, přepne tento systém dieselový motor do pohotovostního, tzv. stand by režimu, což snižuje spotřebu paliva a emise.
Ovšem dříve než se dostane tento koncept do sériové výroby, tak se s největší pravděpodobností objeví už v příštím roce jako model 3008 s nabídkou klasických benzinových a vznětových motorů a s pohonem jedné nápravy.
Popis technického výkresu
1- Elektrický motor pohánějící zadní kola
2- Sada vysokonapěťových bateriových článků
3- Hnací řídící jednotka (PTMU)
4- Elektronická jednotka (regulátor a měnič)
5- Vysokonapěťový systém STOP&START
6- Elektronicky řízená 6-stupňová manuální převodovka (BMP6)
7- Motor 2.0 HDI FAP pohánějící přední kola
Technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 120 kW(163 k) při 3750/min
Toč.moment: 300 Nm při 1580/min
Elektromotor: synchronní s trvalými magnety
Výkon: 20 kW (27 k)/ 27 kW (36 k)
Toč.moment: 100 Nm/200 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Spotřeba (město/kombin): 4,7/4,1 l/100 km
Rozměry: 4365 x 1837 x 1639 mm
Rozvor kol: 2613 mm
JL, 6.10.2008
Je to koncept, který mimo jiné ukazuje posun ve vývoji směrem k ambicióznímu a slibnému cíli: elektrické/dieselové pohonné jednotce, která otvírá možnost pohonu všech 4 kol, technologii známé jako „HYmotion4“.
Koncept Prologue HYmotion4 představuje inovativní a výkonná řešení, která zajišťují jeho maximální multifunkčnost. Nabízí unikátní spojení potěšení z jízdy, bezpečnosti, dobrodružství a originality a současně respektuje životní prostředí. Hybrid přátelský k životnímu prostředí drží krok s dobou a odpovídá očekávání svých potenciálních zákazníků.
S přesvědčením, že budoucnost motorových vozidel bude nezbytně vyžadovat různé podoby hybridizace za pomoci technologických inovací, pracuje Peugeot na vývoji konceptu Prologue HYmotion4, jenž kombinuje několik existujících tvarů karoserie.
V přední části se typické rysy Peugeotu přizpůsobily velkorysé mohutnosti a zároveň se odlišují od stávající stylové podoby. Expresivní pohled protáhlých předních světlometů vyvolává pocit dynamiky a jistoty. Vysoko posazený otvor sání s mřížkou ve stylu SUV napomáhá vytvořit efekt reprezentativního terénního vozu.
Boční chromovaná lišta zdůrazňuje impozantní výšku středové části karoserie, která s 18" hliníkovými koly a blatníky vzbuzuje dojem robustnosti. Zadní svítilny jsou začleněny do oblých blatníků. Výklopné zadní dveře „Hobby“ a široké černé ochranné lišty v dolní části ilustrují outdoorový styl.
Uvnitř prostorné karoserie evokuje místo řidiče svět luxusních kupé a připomíná kokpit letadla. Přehledná palubní deska, snadno dosažitelné ovladače a ergonomická středová konzole jsou zkombinovány tak, aby zajistily řidiči zážitek z řízení.
Inteligentní „multiflexní“ interiér se umí změnit během okamžiku a nabídne velkorysou přepravní kapacitu. Víko zavazadlového prostoru má dvě otevíratelné části a výšku podlahy v zavazadelníku lze přizpůsobit potřebám. Speciálním ovladačem v zavazadlovém prostoru se snadno složí zadní řada sedadel.
Aby řidič nemusel spustit oči ze silnice, jsou důležité informace zobrazovány na výsuvné transparentní ploše v zorném poli za přístrojovou deskou. Nastavení systému Head-up Display lze změnit přepínači Toggle Switches. S jejich pomocí se ovládají další originální zařízení:
Distance Alert (Kontrola vzdálenosti) – pomáhá řidiči podle aktuální rychlosti udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před ním.
MPD – monitoruje prostor na parkování a hlásí, zda je dostatečně velký a lze či nelze zaparkovat.
Elektrická parkovací brzda (FSE) spojená s funkcí Hill Assist, usnadňuje řidiči manévrování a nahrazuje manuální ruční brzdu.
Satelitní navigace WIPCom 3D spojuje všechny výhody značkou nabízených navigačních systémů včetně funkce Jukebox s pevným diskem, službou Peugeot Emergency System (při nehodě přesně lokalizuje vůz a přivolá záchranné složky), funkcí GSM a USB konektor.
Systém ESP je doplněn funkcí Grip Control, která lépe reguluje pohon a účinněji zamezuje prokluzu kol. Zdokonalený systém ASR rozdělí pohon na všechna čtyři kola.
Koncept Prologue HYmotion4 je vybaven inovativní pohonnou jednotkou –dieselovým motorem 2.0 HDI FAP/163 k a elektrickým motorem o výkon 27 kW (37 k). Zatímco HDI motor je uložen podélně pod kapotou a pohání přední kola, elektrický motor je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru v úrovni nápravy a pohání zadní kola. Mezi přední a zadní částí se nevyskytují žádné mechanické díly, vše je ovládáno elektronicky „by wire“.
Konečným výsledkem je vůz 4x4, nízkou spotřebou paliva 4,1 l/100km a emisemi CO2 pouhých 109 g/km. Žádný z těchto aspektů neubírá vozu na výkonu – díky maximálnímu výkonu 147 kW (200 k) a točivému momentu 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu lze dosáhnout stejného zrychlení a zátahu jako u motoru 2.2 HDI FAP bi-turbo.
Koncept může být poháněn elektromotorem (při startování, do 50 km/h a při zpomalování) nebo dieselovým motorem, případně oběma kombinovaně . Při zrychlení pro vyšší výkon (funkce overboost) kombinuje výkon dieselového a elektrického motoru 120 + 27 = 147 kW (200 k). Pohonná jednotka je kombinována s elektronicky řízenou šestistupňovou manuální převodovku (BMP6), ovládanou řadicí pákou na konzole nebo ovladači pod volantem.
Otočný ovladač na konzole umožňuje řidiči zvolit si mezi čtyřmi různými režimy:
·Auto – elektronika automaticky ovládá celý systém
·ZEV (Zero Emission Vehicle) – aktivuje rozšířený elektrický režim. Za předpokladu, že jsou vysokonapěťové baterie dostatečně nabité, dieselový motor zabírá pouze jako podpora ve fázi zrychlení.
·Sport – řazení převodových stupňů ve vyšších rychlostech a otáčkách motoru než v běžném režimu.
Přeplňovaný vznětový čtyřválec je vybaven turbokompresorem s variabilní geometrií, elektronicky řízeným vysokotlakým čerpadlem a piezoelektrickými vstřikovači. Dále je doplněn filtrem pevných částic (FAP). Jedním z klíčových charakteristik je, že synchronní motor s permanentními magnety je umístěn v zadní části vozu pod podlahou zavazadlového prostoru. Vyvíjí výkon 20 kW (27 k), krátkodobě 27 kW (37 k). Točivý moment je 100 Nm, nárazově 200 Nm.
Motor je doplněn regulátorem, který ovládá točivý moment regulací proudu ze sady vysokonapěťových bateriových článků a funguje v rozsahu mezi 150 a 270 V. Ni-MH (Nickel-Metal-Hydride) baterie jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru u elektromotoru. Tato sada vysokonapěťových článků je přídavná k tradiční 12 V baterii.
Systém zpětného využití energie, tzv. „rekuperace“, umožňuje přeměnit při zpomalení kinetickou energii na elektrickou pro dobíjení akumulátorů.
Při stání (na červené, značce stop nebo v dopravní zácpě, apod.) nebo pokud vůz jede pouze v elektrickém režimu, přepne tento systém dieselový motor do pohotovostního, tzv. stand by režimu, což snižuje spotřebu paliva a emise.
Ovšem dříve než se dostane tento koncept do sériové výroby, tak se s největší pravděpodobností objeví už v příštím roce jako model 3008 s nabídkou klasických benzinových a vznětových motorů a s pohonem jedné nápravy.
Popis technického výkresu
1- Elektrický motor pohánějící zadní kola
2- Sada vysokonapěťových bateriových článků
3- Hnací řídící jednotka (PTMU)
4- Elektronická jednotka (regulátor a měnič)
5- Vysokonapěťový systém STOP&START
6- Elektronicky řízená 6-stupňová manuální převodovka (BMP6)
7- Motor 2.0 HDI FAP pohánějící přední kola
Technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 120 kW(163 k) při 3750/min
Toč.moment: 300 Nm při 1580/min
Elektromotor: synchronní s trvalými magnety
Výkon: 20 kW (27 k)/ 27 kW (36 k)
Toč.moment: 100 Nm/200 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Spotřeba (město/kombin): 4,7/4,1 l/100 km
Rozměry: 4365 x 1837 x 1639 mm
Rozvor kol: 2613 mm
JL, 6.10.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














