Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot L500 R Hybrid - závodní auto budoucnosti

Třicátého května 1916 vyhrál Peugeot L45, který řídil Dario Resta, legendární závod 500 mil Indianapolis. Jeho průměrná rychlost dosahovala 135 km/h. O 100 let později vzdává Peugeot hold obdivuhodnému týmu „Charlatans“, který značce Peugeot přinesl v letech 1913–1919 na americkém okruhu Indy 500 tři krásná vítězství.

Peugeot L500 R HYbrid může díky své nízko položenému těžišti vydat celý svůj potenciál. Vůz vážící 1000 kg, je jen metr vysoký a posazený na širokých kolech. Byl stvořen pro závody: zrychlení z 0 na 100 km zvládá za 2,5 s, 1000 m s pevným startem překoná za 19 s. Hybridní benzínový pohon plug-in o výkonu 500 k, který vyvinuly týmy divize Peugeot Sport na základě pohonu vozu 308 R HYbrid, spojuje dva elektrické motory, jeden vpředu, druhý vzadu, a benzínový motor 270 k. Maximální točivý moment dosahuje 730 Nm

Peugeot L500 R HYbrid byl sestaven tak, aby vůz tvořil s pilotem jeden celek a zážitky za volantem byly co nejintenzivnější. Závodní vůz ukrývá uzavřenou kabinu, která byla zkoncipována jako samostatná plovoucí kapsle zabudovaná v karoserii. Autoři vystavěli koncepční vůz kolem kabiny Peugeot i-Cockpit prezentované v ultra-sportovní verzi s malým volantem a dvěma hologramy, které promítají informace řidiči prostřednictvím dvou diskobolů. Pro větší aerodynamiku přepracovaly týmy Peugeot původní dvoumístnou verzi vozu L45 na jednomístnou a zážitek z jízdy nabízejí virtuálnímu spolujezdci v reálném čase pomocí headsetu pro rozšířenou realitu. L500 R HYbrid je Peugeot spojující minulost, současnost a budoucnost. Kromě futuristického charakteru vozu a pocty jeho předchůdci zde nalezneme i principy typické pro design značky Peugeot, jako je přední světelný podpis nového SUV Peugeot 3008, ostře oddělený modrý a černý odstín karoserie odkazující na hybridní benzínový motor 500 k a na původní barvu vozu L45.

Peugeot L500 R HYbrid vzdává hold vozu L45 a úspěchům značky v USA: Peugeot vyhrál třikrát závod 500 mil Indianapolis na druhé nejstarší závodní trati na světě. Model L45 (jako 4,5 litru) byl nástupcem vozu L76, který v roce 1912 vyvinul tým odvážných mladých jezdců, přezdívaných „Šarlatáni“ (francouzsky „Charlatans“). Od roku 1919 vyrobili řadu vozů, které poznamenaly novou éru v koncepci závodních motorů. L76 byl první automobil na světě, který zkombinoval čtyřválcový motor se 4 ventily na válec a 2 vačkovými hřídeli v hlavě, což z něj udělalo první moderní závodní vůz, který byl schopen vyvinout rychlost 190 km/hod!

Za volantem prvních závodních vozů Peugeot – L76, L57 a L3 L45 – zaznamenali „Šarlatáni“ úspěch na okruzích a závodech po celém světě. Jezdci Georges Boillot, Jules Goux a Paola Zuccarelli a inženýr Ernest Henry jsou i dnes synonymem pro inovace a odvahu. Tato americká epocha znamenala začátek seznamu vynikajících vítězství týmu Peugeot Sport v USA, na němž figurují i Ari Vatanen a Robby Unser, kteří vyhráli legendární závod Pikes Peak s vozem Peugeot 405 T16 (1988 a 1989), a Sébastien Loeb, který v tomto 20kilometrovém závodu na vrchol vytvořil v roce 2013 rekord v čase 8:13,878 za volantem vozu Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Tento vítězný duch pro značku Peugeot typický a díky němu týmy vyrážejí dobývat vítězství, jako je tomu v případě Stéphana Peterhansela, který v letošním roce stál za velkým úspěchem značky Peugeot na Dakaru, kde navázal na čtyři po sobě jdoucí vítězství značky Peugeot z let 1987–1990.


Peugeot 2.6.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar