Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot Fractal - laboratoř nápadů

PEUGEOT FRACTAL je elektrické městské kupé, které představuje cestu, jakou by se Peugeot i-Cockpit® mohl dále ubírat. Vývoj se soustředil na další smyslový vjem, a to vedle zraku a hmatu řidiče přidal do centra pozornosti i sluch.

Peugeot Fractal funguje jako laboratoř nápadů, která zkoumá nové postupy výroby a designu. Více než 80 % plochy kabiny představují díly vytvořené 3D tiskem. Plochy pohlcující zvuk byly vytvořeny generativním designem, což je proces umožňující vytvořit ideální díl.

S délkou 381 cm a šířkou 117 cm je předurčen pro městský provoz. Pro usnadnění manévrů jsou 19“ kola Tall&Narrow umístěna do rohů, přední a zadní převis tak činí pouze 52 cm.
Střechu vozu lze sejmout a přeměnit kupé v kabriolet. Jakmile se vůz dá do pohybu, lišta tvořená LED diodami plní funkci zadních světel.

Peugeot Fractal se vyznačuje nízkou hlučností. Tu zaručuje elektromotor podpořený pneumatikami Tall&Narrow s úzkým běhounem. Pro maximální akustický výkon jsou do lopatek kol zabudovány klíny snižující aerodynamický hluk. Tyto prvky snižují intenzitu zvukových vln a tím jejich úroveň hluku, kdy vlny přeskakují z jedné plochy na druhou. Vzhledem k tomu, že tyto prvky nelze vyrobit klasickým způsobem, vyrábí se metodou 3D tisku.

Koncept usnadňuje každodenní život majitele díky hodinkám Samsung Gear S, které mu poskytují průběžné informace o stavu baterie, procesu dobíjení, teplotě v kabině a venkovní teplotě. Řidič může jedním stisknutím tlačítka na hodinkách otevřít dveře a přizpůsobit prostředí kabiny podle vlastních parametrů.

Peugeot i-Cockpit® nabízí jedinečný zážitek, v němž se snoubí instinktivní ergonomie s nebývalou atmosférou. Výběr materiálů je inspirován rozhlasovými a nahrávacími studii: na palubní desce, dveřních výplních a skořepinových sedadlech je použitý tmavý dub. V celém interiéru se vyskytují měděné prvky připomínající audio konektory a akustický komfort zvyšují anechoické prvky vyrobené 3D tiskem. Sedadla jsou potažena 3D látkou a bílou kůží.

Pro zajištění stálé kontroly nad vozidlem je řidič usazen v sedadle, které mu poskytuje kinestetickou zpětnou vazbu. Ruce instinktivně uchopí kompaktní volant, do jehož obou paprsků jsou zabudovány „touch pady“. Tyto dotykové displeje, které se ovládají palcem, řídí funkce a doplňky vozu.
V ose zraku řidiče je vyvýšený přístrojový panel využívající holografické zobrazení a polykarbonátovou lamelu umístěnou v úhlu 45°. Zobrazení na 12,3“ HD digitálním displeji si může přizpůsobit dle vlastních potřeb.

Po obou stranách volantu jsou na dosah ruky přepínače „toggle switches“ umístěné na dvou obloucích. Oblouk na pravé straně slouží rovněž ke spuštění elektromotoru. Do středově konzoly je zabudován 7,7“ dotykový displej Amoled sloužící k ovládání všech funkcí.
StelLab je výzkumná laboratoř skupiny PSA Peugeot Citroën, která vyvinula systém 9.1.2 a související software pro dokonalý poslech. Technologie zpracování zvuku simuluje sluchový systém lidského ucha. Zvukové zdroje jsou vytvářeny virtuálně a jejich lokalizace je dynamizována, čímž se informace, která je přenášena k řidiči, obohacuje o další rozměr.

V případě jízdy za využití navigace vychází hlas z určité vzdálenosti v přední části vozu. S tím, jak se vůz pohybuje, se zdroj přibližuje směrem ke kabině a vychyluje se do směru, kam má vůz odbočit. Na úrovni křižovatky je v kabině, v těsné blízkosti řidiče, kterého tak upozorní na potřebu okamžité změny směru. Díky prostorového rozložení se zvuk přizpůsobí struktuře vozu a jeho pohybu. Systém, který vyvinula laboratoř StelLab, samostatně konfiguruje jednotlivé zdroje zvuku podle toho, zda Peugeot Fractal jede v režimu kupé, nebo kabriolet.

Pro využití celého svého potenciálu je zařízení 9.1.2 tvořeno systémem 9.1, který vepředu zahrnuje tři vysokotónové reproduktory, dva tweetery, dva woofery a jeden subwoofer a vzadu dva vysokotónové reproduktory, dva tweetery a jeden woofer. Membrány reproduktorů tvoří lněná vlákna, což zaručuje věrnost zvuku. Membrány vyvinula známá francouzská firma FOCAS, která se specializuje na audio systémy.

V opěradle každého sedadla umístěn dvoukanálový infrabasový reproduktor, což je světová premiéra. Ten nabízí nový smyslový zážitek. Basy se nepřenášejí vzduchem, ale přes pevná tělesa. Akustické vlny se tak dostávají do vnitřního ucha posluchače přes jeho organismus. Na cestujícího basy působí nově, je do zvuku plně ponořen, aniž by rušil své okolí.

Elektropohon nabízí kromě optimalizace aerodynamiky i funkce, které jsou v tomto segmentu nové. Celkovou rovnováhu zajišťuje lithium-iontová baterie zabudovaná do středového tunelu. Došlo tak k novému rozložení hmotnosti a snížení těžiště.

Baterie s výkonem 40 kWh napájí dva elektromotory - každý o 75 kW / 102 k - umístěné na přední a zadní nápravě. Dojezd je 450 km ve smíšeném režimu.
Výkon 150 kW (204 k) se rozděluje podle přilnavosti povrchu, aby se optimalizovala mobilita a rekuperace energie. Liší se i převodové poměry elektromotorů, které tak zohledňují přesun hmotnosti. Během zrychlení z 0 na 100 km/h (6,8 s) se nejprve využije motor umístěný na zadní nápravě a nad 100 km/h se postupně zapojí motor na přední nápravě.

Elektropohon působí na všechna kola, což zajišťuje vynikající účinnost ve městě a stabilitu při vysoké rychlosti. Pneumatické pružiny automaticky nebo na pokyn řidiče mění světlou výšku vozidla mezi 7 a 11 cm. Nejnižší výška optimalizuje aerodynamiku a prodlužuje dojezd vozu. Nastavení na vyšší polohu usnadňuje jízdu po městě, především přejezdy přes retardéry a vjezdy na parkoviště.





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar