Peugeot 308 RC Z - výkonný, jako ve snu
Nový kompaktní hatchback nižší střední třídy má všechny předpoklady, aby oslovil zákazníky svého segmentu a splnil jejich stále náročnější představy a požadavky: jízdní vlastnosti, výkonné motory, maximální bezpečnost a kvalitní dílenské zpracování.
Jeho ušlechtilý styl – typický pohled šelmy a aerodynamické křivky mu propůjčují nezaměnitelnou identitu. Tří- a pětidveřová verze modelu 308 představuje pouze první fázi programu „T7“, když některé verze jsou již naplánovány a dostávají konkrétní podobu, další jsou zatím odvážnými představami designérů a automobilových inženýrů.
Když se jejich tvůrčí schopnosti spojí, mohou vzniknout zajímavé nápady, jak dokazuje právě historie zrodu dalšího konceptu Peugeot s názvem 308 RC Z.
Aby bylo kupé 2+2 v moderním a originálním stylu co nejlehčí, byla použita řada prvků ze slitiny hliníku, jako např. střešní oblouky, vymezující vnitřní prostor pro cestující a ztvárňující vnější styl vozu, zadní okno je z polykarbonu podobně jako další části karoserie, které obsahují karbonová vlákna.
Z modelu 308 byla převzata mj. elegantní přední část a maximum dalších prvků, což usnadnilo realizaci kupé. Propracovaný styl mu zajišťují prvotřídní aerodynamické vlastnosti (cx 0,65), které navazují na mimořádné výkony, maximálně efektivní provoz a nízké emise CO2.
S délkou 4276 mm (shodnou s klasickou verzí), šířkou 1840 mm (+ 25 mm), a výškou 1320 mm získal koncept 308 RC Z rozměry odpovídající dynamickému stylu a jistému vedení stopy.
Expresivní styl ladí s proporcemi konceptu, tradiční logo lva je zasazeno na „špici kapoty“, od níž se rozvíjejí dvě stylové linie vzhůru po kapotě a přecházejí do dvou střešních oblouků z leštěného hliníku. Písmeno „V“, které je těmito křivkami vykresleno představuje nosný dynamický designerský prvek. Přední světlomety s krytem z hladkého skla jsou protaženy vysoko v liniích kapoty, přední nárazník jej odlišuje od klasické 308 sportovnějším vzhledem s ostřejšími rysy otvoru sání motoru a mlhovek, specifická mřížka je chromovaná.
Z profilu vystavuje vůz na odiv prokreslené přední blatníky, vytvarované boky a mohutné zadní blatníky. Dveře opticky spojují přední svažující se a zadní vystouplou část. Z vozu na 19“ kolech, vyzařuje síla, robustnost a napětí šelmy.
Zvláštní tvar zadního okna si vyžádal použití polykarbonátu místo klasického skla. Okno rozdělené na dvě vyklenuté části, vycházející ze střechy vozu, je originálním stylistickým prvkem a plní významnou aerodynamickou funkci.
Zadní světla, kopírující linie zadních blatníků, jsou vybavena elektrodiodami s rubínovou barvou. Napříč umístěný tlumič umožnil zachovat plnohodnotné rezervní kolo a současně slouží jako aerodynamický difuzér.
Specifická kovově šedá barva je výsledkem použití zvláštní procedury, založené na příměsi jemně rozdrcených metalických částic.
Koncept 308 RC Z převzal z klasické verze také přístrojovou desku, která se vyznačuje střídmými, elegantními a plynulými křivkami, zkosené a předsazené čelní sklo poskytuje výborný výhled z vozu. Interiér vyniká světlostí a vyvolává pocit prostornosti.
Palubní deska potažená kůží, chromované, hliníkové nebo černě lakované dekorativní doplňky – každý prvek připomíná svět luxusních sportovních vozů. Tomu odpovídají exkluzivní hodiny Bell&Ross ®, jejichž ciferník ladí s podkladem ukazatelů na sdruženém přístroji.
Dalším znakem výjimečnosti jsou přední skořepinová sedadla se zapuštěnými cvoky z leštěného hliníku, které najdeme i na dveřních rámech.
Dvě nouzová zadní sedadla s koženým čalouněním lze sklopit, čímž vůz nabízí svým uživatelům skutečnou variabilitu a maximální multifunkčnost. Prostor za předními sedadly je dostatečný pro golfový vak a objem zavazadlového prostoru umožní přepravu horského kola.
Koncept pohání zážehový čtyřválec 1.6 THP, který je součástí nové nabídky motorů vyvinutých v rámci spolupráce PSA Peugeot Citroën a BMW Group. Shodou okolností jde o motor EP6DTS s výkonem 128 kW/175 k ze sériové verze 207 RC. Po úpravě dosahuje výkonu 160 kW/218 k a točivého momentu 280 Nm, s funkcí overboost dokonce 300 Nm.
Inovativní turbodmychadlo typu Twin-Scroll kombinuje optimálním způsobem průchod výfukových plynů tak, aby byl zajištěn maximální výkon turbíny, zatímco systém přímého vstřikování paliva zlepšuje spalování a celkový chod motoru. S novou manuální šestistupňovou převodovkou umožní největší rychlost 235 km/h, na „stovku“ zrychlí za 7,0 s, a sprint z 80 na 120 km/h na „pětku“ potřebuje 7,5 s. Spotřeba paliva zůstává na velmi příznivých 6,7 l/100 km v kombinovaném cyklu s pouhými 160 g/km emisí CO2 .
Zadní nápravu převzatou z klasické verze tvoří deformovatelná příčka, dvě ramena a integrovaný příčný stabilizátor a vzhledem ke zvětšenému rozchodu kol byla upravena. Přední i zadní rozchod kol je v porovnání s klasickou verzí širší o 59 mm a společně se širokými pneumatikami Michelin Pilot Sport PS2 245/40 R19 zajišťuje prvotřídní stabilitu. K brzdění slouží vnitřně chlazené přední kotoučové brzdy o průměru 360 mm a čtyřpístové třmeny.
Základem aktivní bezpečnosti jsou jeho výborné jízdní vlastnosti vozu, doplněné například systémem výstražného upozornění na nechtěné překročení silniční čáry (AFIL) nebo bi-xenonové světlomety s dynamickým směrovým nastavením. V oblasti pasivní ochrany přejímá prvky sériového modelu, zejména princip třech absorpčních kanálů v přední části vozu, navržené s ohledem na pevnost a programovanou deformaci, aby byly schopny při čelním nárazu rozložit maximum energie.
Terciární bezpečnost cestujících zajišťuje služba „Peugeot Urgence“, která je spojena s telematickým systémem RT4. Vůz je v případě nehody lokalizován a systém automaticky vysílá tísňové volání, kterým je přivolána odpovídající pomoc.
Podobně jako všechny koncepty je také model 308 RC Z mimořádnou přehlídkou nápadů, umožňuje realizovat nejodvážnější představy, vyzkoušet nové koncepty, avantgardní technologie nebo stylistické výstřelky. Jsou to právě koncepční vozy, které často ve větší či menší míře ovlivňují podobu sériových modelů.
JL, 1.8.2007
Když se jejich tvůrčí schopnosti spojí, mohou vzniknout zajímavé nápady, jak dokazuje právě historie zrodu dalšího konceptu Peugeot s názvem 308 RC Z.
Aby bylo kupé 2+2 v moderním a originálním stylu co nejlehčí, byla použita řada prvků ze slitiny hliníku, jako např. střešní oblouky, vymezující vnitřní prostor pro cestující a ztvárňující vnější styl vozu, zadní okno je z polykarbonu podobně jako další části karoserie, které obsahují karbonová vlákna.
Z modelu 308 byla převzata mj. elegantní přední část a maximum dalších prvků, což usnadnilo realizaci kupé. Propracovaný styl mu zajišťují prvotřídní aerodynamické vlastnosti (cx 0,65), které navazují na mimořádné výkony, maximálně efektivní provoz a nízké emise CO2.
S délkou 4276 mm (shodnou s klasickou verzí), šířkou 1840 mm (+ 25 mm), a výškou 1320 mm získal koncept 308 RC Z rozměry odpovídající dynamickému stylu a jistému vedení stopy.
Expresivní styl ladí s proporcemi konceptu, tradiční logo lva je zasazeno na „špici kapoty“, od níž se rozvíjejí dvě stylové linie vzhůru po kapotě a přecházejí do dvou střešních oblouků z leštěného hliníku. Písmeno „V“, které je těmito křivkami vykresleno představuje nosný dynamický designerský prvek. Přední světlomety s krytem z hladkého skla jsou protaženy vysoko v liniích kapoty, přední nárazník jej odlišuje od klasické 308 sportovnějším vzhledem s ostřejšími rysy otvoru sání motoru a mlhovek, specifická mřížka je chromovaná.
Z profilu vystavuje vůz na odiv prokreslené přední blatníky, vytvarované boky a mohutné zadní blatníky. Dveře opticky spojují přední svažující se a zadní vystouplou část. Z vozu na 19“ kolech, vyzařuje síla, robustnost a napětí šelmy.
Zvláštní tvar zadního okna si vyžádal použití polykarbonátu místo klasického skla. Okno rozdělené na dvě vyklenuté části, vycházející ze střechy vozu, je originálním stylistickým prvkem a plní významnou aerodynamickou funkci.
Zadní světla, kopírující linie zadních blatníků, jsou vybavena elektrodiodami s rubínovou barvou. Napříč umístěný tlumič umožnil zachovat plnohodnotné rezervní kolo a současně slouží jako aerodynamický difuzér.
Specifická kovově šedá barva je výsledkem použití zvláštní procedury, založené na příměsi jemně rozdrcených metalických částic.
Koncept 308 RC Z převzal z klasické verze také přístrojovou desku, která se vyznačuje střídmými, elegantními a plynulými křivkami, zkosené a předsazené čelní sklo poskytuje výborný výhled z vozu. Interiér vyniká světlostí a vyvolává pocit prostornosti.
Palubní deska potažená kůží, chromované, hliníkové nebo černě lakované dekorativní doplňky – každý prvek připomíná svět luxusních sportovních vozů. Tomu odpovídají exkluzivní hodiny Bell&Ross ®, jejichž ciferník ladí s podkladem ukazatelů na sdruženém přístroji.
Dalším znakem výjimečnosti jsou přední skořepinová sedadla se zapuštěnými cvoky z leštěného hliníku, které najdeme i na dveřních rámech.
Dvě nouzová zadní sedadla s koženým čalouněním lze sklopit, čímž vůz nabízí svým uživatelům skutečnou variabilitu a maximální multifunkčnost. Prostor za předními sedadly je dostatečný pro golfový vak a objem zavazadlového prostoru umožní přepravu horského kola.
Koncept pohání zážehový čtyřválec 1.6 THP, který je součástí nové nabídky motorů vyvinutých v rámci spolupráce PSA Peugeot Citroën a BMW Group. Shodou okolností jde o motor EP6DTS s výkonem 128 kW/175 k ze sériové verze 207 RC. Po úpravě dosahuje výkonu 160 kW/218 k a točivého momentu 280 Nm, s funkcí overboost dokonce 300 Nm.
Inovativní turbodmychadlo typu Twin-Scroll kombinuje optimálním způsobem průchod výfukových plynů tak, aby byl zajištěn maximální výkon turbíny, zatímco systém přímého vstřikování paliva zlepšuje spalování a celkový chod motoru. S novou manuální šestistupňovou převodovkou umožní největší rychlost 235 km/h, na „stovku“ zrychlí za 7,0 s, a sprint z 80 na 120 km/h na „pětku“ potřebuje 7,5 s. Spotřeba paliva zůstává na velmi příznivých 6,7 l/100 km v kombinovaném cyklu s pouhými 160 g/km emisí CO2 .
Zadní nápravu převzatou z klasické verze tvoří deformovatelná příčka, dvě ramena a integrovaný příčný stabilizátor a vzhledem ke zvětšenému rozchodu kol byla upravena. Přední i zadní rozchod kol je v porovnání s klasickou verzí širší o 59 mm a společně se širokými pneumatikami Michelin Pilot Sport PS2 245/40 R19 zajišťuje prvotřídní stabilitu. K brzdění slouží vnitřně chlazené přední kotoučové brzdy o průměru 360 mm a čtyřpístové třmeny.
Základem aktivní bezpečnosti jsou jeho výborné jízdní vlastnosti vozu, doplněné například systémem výstražného upozornění na nechtěné překročení silniční čáry (AFIL) nebo bi-xenonové světlomety s dynamickým směrovým nastavením. V oblasti pasivní ochrany přejímá prvky sériového modelu, zejména princip třech absorpčních kanálů v přední části vozu, navržené s ohledem na pevnost a programovanou deformaci, aby byly schopny při čelním nárazu rozložit maximum energie.
Terciární bezpečnost cestujících zajišťuje služba „Peugeot Urgence“, která je spojena s telematickým systémem RT4. Vůz je v případě nehody lokalizován a systém automaticky vysílá tísňové volání, kterým je přivolána odpovídající pomoc.
Podobně jako všechny koncepty je také model 308 RC Z mimořádnou přehlídkou nápadů, umožňuje realizovat nejodvážnější představy, vyzkoušet nové koncepty, avantgardní technologie nebo stylistické výstřelky. Jsou to právě koncepční vozy, které často ve větší či menší míře ovlivňují podobu sériových modelů.
JL, 1.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout