Peugeot 207 Epure na palivové články
Představení koncepčního modelu 207 v roce 1998 a nadšení, které u veřejnosti tento koncept vzbudil, otevřely cestu k vývoji nové sériové siluetě - Coupé/Cabriolet. Model 206 CC se stal v kategorii malých vozů prvním automobilem s elektricky ovládanou pevnou skládací střechou.
Koncept 207 Epure má dvojí tvář: vedle dvou karosářských variant, kupé a kabriolet, je stylová studie ukázkou technologie palivového článku. Ekologický význam zdůrazňuje bílý perleťový lak, který „pronásleduje" vůz na každém kroku.
Specifická hliníková kola Pitlane z leštěného hliníku vyvolávají dojem, jako by vůz přímo srostl s vozovkou. V prodloužení linie zavazadlového prostoru je do jeho víka zakomponován zadní spoiler, harmonicky zapadající do hlavní části zadního bloku kolem diodových světel.
Čistota a dokonalost exteriéru se přenáší i do interiéru.Přístrojová deska je pokryta bílou kůží, podobně jako větší část kabiny: dekorativní doplňky, čalounění čtyř sedadel a dokonce i ovladače pod volantem. Bíle lakovaný středový panel a chromované prvky umocňují moderní vzhled. Jemná zelená barva podlahy interiéru je decentně rozptýlena i v prostoru, a to formou diskrétních vláken na palubní desce, ve výplních dveří nebo na zadní straně opěradel sedadel a opěrek hlavy. Na sdruženém přístroji najdeme všechny informace nezbytné ke kontrole dobíjení baterie a velikosti zásob vodíku, barevná obrazovka na středovém panelu zobrazuje přenos výkonu mezi elektrickým motorem, baterií a palivovým článkem.
Koncept 207 Epure je jako první z demonstračních vozů vybaven palivovým článkem Genepac, kombinující jednoduchost a variabilitu s kompaktností a účinností.
Princip PAC spočívá v použití tenkých plátků z nerezavějící oceli, které umožňují v porovnání s běžnými plátky snížit náklady a objem článku. Systém rovněž umožňuje jednoduše udávat výkon článku. Typ použitý u studie je nazýván Genepac 20 (20 kW) je složen ze dvou modulů, z nichž každý obsahuje seskupení tenkých plátků a membrán elektrod. Uvedený typ nabízí účinnost vyšší než 50 % oproti 25 - 30 % u klasického spalovacího motoru.
V pěti lahvích se nachází zásoba 3 kg vodíku stlačeného na 700 barů. Pro elektrický motor a akumulátor typu « lithium-Ion » zajišťují maximální energii a dojezd. Lahve jsou umístěny na dně zavazadlového prostoru, díky němuž jsou zachována obě zadní sedadla, lze zajistit funkčnost mechanismu pevné skládací střechy a část prostoru v konfiguraci kupé může být i nadále využita pro přepravu zavazadel.
Elektrický motor umožňuje spotřebovávat energii pouze při aktivním pohybu, ve fázi zpomalování ji naopak znovu získává. Jeho chod je velmi tichý, což je u vozu určeného do městského provozu významná přednost, kterou jistě ocení cestující při jízdě v konfiguraci kabriolet. Díky technologii PAC může 207 Epure nabídnout dojezd přibližně 350 km a maximální rychlost 130 km/h.
Jindřich Lasík, 8.9. 2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout