Opel Ampera -testování podle plánu
Jen několik týdnů před autosalonem IAA začal Opel ve vývojovém centru v Dudenhofenu testovat vývojové prototypy Ampera – elektromobilu s prodlouženým dojezdem E-REV, jeho zahájení výroby je plánováno koncem roku 2011.
Inženýři instalovali revoluční elektrický systém pohonu Voltec (včetně baterií, motorů a generátoru elektrické energie) do karosérie existujícího produkčního vozidla. Takováto zkušební vozidla, nazývaná „mula“, pomáhají konstruktérům testovat technologie v raném stádiu vývoje vozu.
Testování probíhá ve třech fázích. První fáze zahrnuje konstrukci vývojových prototypů, které slouží k analýze chování specifických subsystémů a odladění jejich vzájemné spolupráce. Nejedná se tedy o kompletní vozidlové zkoušky, ale o ověřování individuálních subsystémů.
V další fázi vznikají integrované prototypy se zabudovanými veškerými systémy. Obsahují mnoho ručně vyrobených dílů. Ve finální etapě vozy vypadají a fungují téměř stejně, jako produkční modely. Tato fáze sladí vše dohromady. Také všechny zkoušky aerodynamiky v aerodynamickém tunelu jsou součástí této fáze, poslední před samotnou výrobou.
Pětidveřový čtyřmístný model Opel Ampera vyžívá technologii pohonu Voltec, která pracuje jinak, než běžné např. hybridní pohonné systémy. Elektrický systém Voltec využívá elektřinu jako primární zdroj energie. Spalovací motor-generátor je sekundárním zdrojem energie, který je určený pouze pro výrobu elektřiny v případě, že se akumulátory vyčerpají a vůz může pokračovat v jízdě.
Kola Opelu Ampera jsou vždy poháněna elektřinou. Pro jízdy do vzdálenosti 60 km (MVEG) využívá Ampera energii uloženou v 16 kWh lithium-ionové baterii, při jízdě se neemitují žádné skleníkové plyny nebo jiné škodlivé emise. Ampera bude dobře přizpůsobena každodenním návykům Evropanů.
Řidič se nemusí obávat, že mu vyčerpaná baterie zkomplikuje život. V případě, že se akumulátory vybijí, motor-generátor prodlouží jízdní dosah na více než 500 km. Motor-generátor, poháněný benzinem/E85, začne totiž vyrábět elektřinu potřebnou pro pohonnou jednotku a podporuje dobíjení akumulátorů. Tento provozní režim prodlouží dojezd na více než 500 km, přičemž baterii je možné dobít jednoduchým napojením vestavěného dobíjecího systému vozu na standardní domácí síť 230V.
Více než 220 lithium-ionových buněk akumulátoru, uspořádaných do sady ve tvaru písmene T, poskytuje dostatečný výkon. Téměř neslyšně pracující elektrická pohonná jednotka disponuje okamžitým točivým momentem 370 Nm, výkonem ekvivalentním hodnotě 150 k, Ampera zrychlí z 0 na 100 km/h za 9 sekund a rozjede se až rychlost 161 km/h.
Opel předpokládá, že provozní náklady na jeden ujetý kilometr jízdy s elektrickým pohonem budou přibližně pětinové v porovnání s běžným vozem se zážehovým motorem. Amperu lze připojit do každé běžné zásuvky 230V a dobít akumulátory za přibližně 3 hodiny.
JL, 2.10.2009
Testování probíhá ve třech fázích. První fáze zahrnuje konstrukci vývojových prototypů, které slouží k analýze chování specifických subsystémů a odladění jejich vzájemné spolupráce. Nejedná se tedy o kompletní vozidlové zkoušky, ale o ověřování individuálních subsystémů.
V další fázi vznikají integrované prototypy se zabudovanými veškerými systémy. Obsahují mnoho ručně vyrobených dílů. Ve finální etapě vozy vypadají a fungují téměř stejně, jako produkční modely. Tato fáze sladí vše dohromady. Také všechny zkoušky aerodynamiky v aerodynamickém tunelu jsou součástí této fáze, poslední před samotnou výrobou.
Pětidveřový čtyřmístný model Opel Ampera vyžívá technologii pohonu Voltec, která pracuje jinak, než běžné např. hybridní pohonné systémy. Elektrický systém Voltec využívá elektřinu jako primární zdroj energie. Spalovací motor-generátor je sekundárním zdrojem energie, který je určený pouze pro výrobu elektřiny v případě, že se akumulátory vyčerpají a vůz může pokračovat v jízdě.
Kola Opelu Ampera jsou vždy poháněna elektřinou. Pro jízdy do vzdálenosti 60 km (MVEG) využívá Ampera energii uloženou v 16 kWh lithium-ionové baterii, při jízdě se neemitují žádné skleníkové plyny nebo jiné škodlivé emise. Ampera bude dobře přizpůsobena každodenním návykům Evropanů.
Řidič se nemusí obávat, že mu vyčerpaná baterie zkomplikuje život. V případě, že se akumulátory vybijí, motor-generátor prodlouží jízdní dosah na více než 500 km. Motor-generátor, poháněný benzinem/E85, začne totiž vyrábět elektřinu potřebnou pro pohonnou jednotku a podporuje dobíjení akumulátorů. Tento provozní režim prodlouží dojezd na více než 500 km, přičemž baterii je možné dobít jednoduchým napojením vestavěného dobíjecího systému vozu na standardní domácí síť 230V.
Více než 220 lithium-ionových buněk akumulátoru, uspořádaných do sady ve tvaru písmene T, poskytuje dostatečný výkon. Téměř neslyšně pracující elektrická pohonná jednotka disponuje okamžitým točivým momentem 370 Nm, výkonem ekvivalentním hodnotě 150 k, Ampera zrychlí z 0 na 100 km/h za 9 sekund a rozjede se až rychlost 161 km/h.
Opel předpokládá, že provozní náklady na jeden ujetý kilometr jízdy s elektrickým pohonem budou přibližně pětinové v porovnání s běžným vozem se zážehovým motorem. Amperu lze připojit do každé běžné zásuvky 230V a dobít akumulátory za přibližně 3 hodiny.
JL, 2.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












