Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Obdivovaná Škoda Joyster

Mezi největší překvapení pařížského autosalonu patří bezpochyby atraktivní studie Škoda Joyster, třídveřový kompaktní vůz pro volný čas s výjimečně dynamickými tvary a pohonem předních kol. Že by po studiích Roomster a Yeti z minulých let další předzvěst sériového modelu?

 

Variabilní interiér a jedinečná konstrukce zadních výklopných dveří osloví zejména lidi, kteří od automobilu očekávají nejen výborné jízdní vlastnosti, ale i praktický užitek. Radost (angl. joy) byla jednou z hlavních myšlenek při návrhu studie. Svému majiteli má poskytovat potěšení nejen při jízdě, ale je ideálním společníkem i na víkendových výletech i při každodenních potřebách. Nejlépe jej vystihuje heslo Enjoy the Joyster.

Design studie Joyster prezentuje výrazná, dozadu protažená maska chladiče, jejíž tvar je podobný s ostatními škodovkami. Třídimenzionální design se opakuje také na bocích karosérie, robustní blatníky propůjčují vozu  dojem síly a suverenity.

Boční linie kabiny je posunuta dopředu, což koresponduje s krátkým zadním převisem karoserie. Joyster díky své kompaktní délce vypadá opticky širší, a proto působí vyloženě dynamickým dojmem.

Zajímavá řešení najdeme rovněž v interiéru, jako čtyři anatomicky tvarovaná samostatná sedadla nebo robustní odkládací boxy instalované na zadní straně předních sedadel.

Dopředu sklopné opěradlo sedadla spolujezdce může po odklopení víka boxu za jízdy sloužit jako odkládací prostor. Vyjímatelné odkládací boxy jsou také na zadní straně opěradel předních sedadel.

Zatímco v minulosti byl centrem každého automobilu motor, dnes se stále více pozornosti soustřeďuje na interiér. Zvláště mladí požadují, aby vůz měl veškerou dostupnou komunikační výbavu. Joyster nezůstává pozadu. Proto na přístrojové desce vystřídala audiosystém „šachta" pro zasunutí nejnovější generace notebooku umpc (ultra mobile PC) obsluhovaný přes dotykový displej. Počítač poslouží i mimo automobil. Po vložení do „šachty" se z něj stane řídicí a ovládací centrum pro informační a zábavní systémy instalované na palubě. Ze serveru automobilky Škoda si lze stáhnout různé atraktivní softwarové programy. Počítač umpc cestující využijí pro telefonování přes internet, jako databanku nejoblíbenějších skladeb či satelitní navigaci. Podle potřeby jim umožní nastavit vnitřní osvětlení interiéru, samozřejmostí je i zobrazení technických informací o stavu vozu, tlaku v pneumatikách, teplotě oleje či případných závadách.

O víkendu se z Joysteru stane společník na večerní party. Výkonný audiosystém se postará o atmosféru, krásné počasí si cestující mohou vychutnat při posezení pod širým nebem díky zajímavě vyřešeným zadním dvoudílným dveřím, které jsou horizontálně dělené a spodní díl se vyklápí ve dvou polohách. V první naváže vodorovně na podlahu zavazadlového prostoru. Z vnitřní strany víka se jednou rukou vyklopí druhý stupeň, který se upevní v mírně dozadu skloněné pozici. Tím se zadní dveře promění v lavici s nosností až 150 kg, určenou pro dvě osoby.

Joyster je ukázkou dalšího vývoje základních designových prvků vozů Škoda, zároveň naznačuje cestu, jakou se může ubírat vývoj kompaktních automobilů budoucnosti vhodných pro každodenní použití. Joyster přitom přináší chytrá řešení a sympatické detaily, které jsou konstrukčně a výrobně nenáročné a pomáhají i při vysoké inovační hodnotě zachovat pro zákazníky mimořádně výhodnou prodejní cenu vozu.

 

Jindřich Lasík, 2.10.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar