Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Nissan Xmotion - koncept moderních technologií a japonského umění

Koncept Xmotion, který byl představen na letošním autosalonu North American International Auto Show, nese výrazné rysy tradičního SUV – vysoký postoj, proporce vysoce praktického vozu a zesílené blatníky obklopující kola a pneumatiky do každého terénu.

Koncept Xmotion (vyslovovaný jako „krosmoušn“) v sobě spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslné dovednosti s praktičností v americkém stylu a novou generací technologií Inteligentní mobility Nissan.

Vozy SUV jsou v podstatě americkým vynálezem a vznikly proto, aby dostaly rodiny tam, kam se běžné sedany nedostanou. Stále je na nich do značné míry patrný „západní“ vliv a praktický charakter – často proto působí jednotvárně a nedostatečně vytříbeně.
Aby konstruktéři a designéři barevného pojetí vozu lépe pochopili tradiční řemesla, ducha, metody a materiály, které se měly ve vozidle použít, studovali podklady v řemeslných muzeích a trávili dokonce čas i s mistry truhláři a tesaři pracujícími na stavbách svatyní a chrámů.

Vůz působí dojmem, že karoserie chrání interiér a posádku vozidla. „Vnější vrstva“ koncepce je ochranným brněním pevných základů a podstaty vozidla, které je odhaleno v předních a zadních spodních náraznících a v bočních prazích a naznačuje jeho odolnost.
Již při prvním pohledu na koncept jsou okamžitě patrné charakteristické designové prvky Nissanu, od mřížky chladiče, prolisy, až po světlomety ve tvaru bumerangu. Mřížka chladiče V-motion, představená původně jako motiv crossoveru Nissan Murano třetí generace, se dočkala vyladění a úpravy pro téměř všechny současné modely Nissan.
Designové téma ostrých hran přenáší koncept i do své interpretace pro Nissan charakteristických světlometů ve tvaru bumerangu, které nyní připomínají ostří z kované oceli. Ve světlometech jsou všechny funkce integrovány do jediné jednotky – dálková světla, potkávací světla, směrovky a obrysová světla. Intenzita a barva světla se mění podle funkce.

Výchozím bodem pro interiér bylo, podobně jako u exteriéru konceptu, propojení tradičních japonských prvků s více futuristickými technologickými stylovými prvky.

Díky dlouhému rozvoru, s koly posazenými až úplně do rohů vozu, umožnil koncept vytvořit neotřelou konfiguraci sedadel pro cestující „4+2“. Aby mohl koncept pojmout řadu sedadel navíc, je vybaven vysouvacím „střešním boxem“. Má aerodynamický design a je dostatečně flexibilní pro uložení nejrůznějších zavazadel nebo potřeb pro rekreaci.

Na konzole se nachází předmět označovaný jako „plovoucí ovladač“, který dokáže vnímat pohyby cestujících. Uvnitř obsahuje pohybový senzor a skenuje pohyb ruky cestujících, kteří tak mohou ovládat zábavní systém, vytápění, ventilaci a klimatizaci.

Uživatelské rozhraní je stejně jako design vozidla prosté. Například přepnutí z jízdního režimu ProPILOT na ruční režim jízdy a naopak lze provést pomocí přepínače PD Commander umístěného na středové konzole a přepínači řazení. V konceptu se celkem sedm digitálních obrazovek. Tři hlavní obrazovky a levá a pravá okrajová obrazovka zabírají celou šířku přístrojového panelu. Dále je zde digitální vnitřní zpětné zrcátko ve stropě a obrazovka na středové konzole.

Pro spuštění konceptu se používá autentizace otiskem prstu. Když se řidič dotkne plochy pro autentizaci otisku prstu v horní části konzoly, spustí se uvítací sekvence, kdy se probudí aktuální osobní asistent.

Ten následně vyskočí až na hlavní obrazovku. Po napojení na chytrý telefon řidiče navigační systém automaticky rozpozná cíl cesty a aktivují se i další uživatelské informace, jako je počasí, hudba a informace o systému vozidla. Navigační systém během jízdy rozpoznává okolní „informace“.

Například v režimu autonomní jízdy, při změně jízdních pruhů, nebo při předjíždění ostatních vozidel shromažďuje virtuální osobní asistent ostatní informace o bodech zájmu po cestě. Kapr koi pak vystupuje jako vypravěč a propojuje člověka a stroj.

Koncept namísto tradičních vnějších zpětných zrcátek používá kamerový monitorovací systém a zobrazuje záběr a další informace na obrazovkách po stranách. Systém vnímá a monitoruje ostatní vozidla v okolí konceptu.



Nissan 26.1.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar