Nissan X-trail FCV jezdil na Nürburgringu
Prototyp Nissan X-trail s pohonem palivovými články dosáhl neobvyklého rekordu. S časem 11 minut a 58 sekund se stal prvním a současně nejrychlejším vozidlem svého druhu, které zdolalo slavný závodní okruh Nürburgring.
Vůz řídil na Severní smyčce Nürburgringu Frank Eickholt, člen týmu Nissan pro závod 24 hodin. Na mokré trati o délce 20,8 km a na standardních silničních pneumatikách dosáhl času 11:58. „S výsledným časem jsem více než spokojen“, řekl Eickholt, „ale jsem si jistý, že na suché trati bych mohl ještě 30 až 40 sekund ušetřit“.
Nissan X-Trail FCV je vozidlo s nulovými emisemi a prakticky bezhlučným chodem. Je poháněno elektřinou produkovanou ve vodíkových palivových článcích, v nichž probíhá elektrochemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem. Elektrický proud je následně veden přes měnič do motoru v přední části vozu. K nastartování a ke zvýšení výkonu při akceleraci se používají kompaktní lithium-iontové baterie. Do baterií se také ukládá pro budoucí použití energie vzniklá při brzdění.
Vůz dosahuje maximální rychlosti 150 km/h a má dojezd 500 km. Maximální výkon činí 90 kW (120 k) a točivý moment 280 Nm. Provoz je naprosto ekologicky čistý, protože jedinými zplodinami jsou vodní páry.
Prototyp v hodnotě 1,3 miliónu eur se od roku 2006 testuje v reálných podmínkách v Japonsku a Kalifornii. V raných fázích vývoje jsou zatím práce na zlepšení trvanlivosti součástek palivových článků, zdokonalení úložných vodíkových systémů a na snížení nákladů na technologii. Společnost doufá, že sériová výroba vozidel na palivové články bude zahájena do roku 2015.
JL, 4.8.2008
Nissan X-Trail FCV je vozidlo s nulovými emisemi a prakticky bezhlučným chodem. Je poháněno elektřinou produkovanou ve vodíkových palivových článcích, v nichž probíhá elektrochemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem. Elektrický proud je následně veden přes měnič do motoru v přední části vozu. K nastartování a ke zvýšení výkonu při akceleraci se používají kompaktní lithium-iontové baterie. Do baterií se také ukládá pro budoucí použití energie vzniklá při brzdění.
Vůz dosahuje maximální rychlosti 150 km/h a má dojezd 500 km. Maximální výkon činí 90 kW (120 k) a točivý moment 280 Nm. Provoz je naprosto ekologicky čistý, protože jedinými zplodinami jsou vodní páry.
Prototyp v hodnotě 1,3 miliónu eur se od roku 2006 testuje v reálných podmínkách v Japonsku a Kalifornii. V raných fázích vývoje jsou zatím práce na zlepšení trvanlivosti součástek palivových článků, zdokonalení úložných vodíkových systémů a na snížení nákladů na technologii. Společnost doufá, že sériová výroba vozidel na palivové články bude zahájena do roku 2015.
JL, 4.8.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout










