Mitsubishi s motory v kolech
Technologii Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle – MIEV vyvíjela společnost Mitsubishi Motors několik let a teprve poprvé v květnu loňského roku prezentovala u příležitosti představení modelu Colt EV. Letos v Ženevě představil studii s elektromotory v kolech.
Na konceptu EZ-MIEV prezentovalo Mitsubishi prostorové úspory a přednosti tohoto řešení, které dovoluje návrhářům vytvářet inovativní exteriéry. To znamená zvětšovat či zmenšovat vnitřní prostor, a také zlepšit odolnost v případě srážky. Jde o první studii využívající novou hnací soustavu na půdorysu (3,7 x 1,8 x 1,7 m) velmi malého vozu a nabízející cestujícím maximum prostoru.
Díky technologii drive-by-wire (elektroimpulzní ovládání) řízení a brzd, zatažitelnému volantu s pevným středem a otočným věncem, a tenkým sedadlům (lze sklopit do podlahy) lze upravit vnitřní prostor podle potřeb cestujících. K dispozici jsou tři konfigurace využití interiéru - jízda, doprava nebo salonek.
Jízda umožňuje na půdorysu malého vozu obsazení 4+1 s prostorem pro nohy větším než v limuzíně a nad hlavou lepším než v MPV.
Doprava zlepšuje univerzálnost a praktičnost pro využití v aktivním životním stylu. Vyjímatelné schránky v předním zavazadlovém prostoru se obsluhují přes vnější víko a dokonce i zevnitř, čímž vzniká možnost převážet náklad přes celý interiér. Při sklopení zadních sedadel do podlahy vznikne rovná plocha nad vzadu umístěnými akumulátory. Tím se uvolní prostor pro zavazadla, přístupný proti sobě umístěnými dveřmi nebo zadním víkem.
Salonek zahrne posádku klubovou atmosférou. V tomto režimu lze naplno využít ovladatelnou audio/video aparaturu s prostorovým zvukem.
Mitsubishi EZ-MIEV by nemělo být vnímáno jako městské vozítko, ale spíše jako SUV. S odkazem na „čtyřkolky" Mitsubishi k tomu přispívají 20" kola v rozích karosérie, vizuálně masivní dolní modul (blatníky, nárazníky a kapota) a impozantní posaz řidiče při jízdě.
Přes malé rozměry nabízí vysokou úroveň bezpečí inspirovanou nedávno uvedeným vozem "i" kei-car. Přední část s velkým podílem skla má dostatečně dimenzovanou deformační zónu chránící pasažéry a zaoblené linie v zájmu ochrany chodců.
V nábojích všech čtyř kol jsou umístěny elektromotory, každý s výkonem 20 kW, toroidního typu, u něhož je rotor vně statoru, což přináší několik výhod: zvýšení výkonu a točivého momentu, který nevyžaduje redukční převod, čímž stoupá účinnost. Dále nabízí lepší prostorové využití, neboť toroidní konstrukce uvolní více místa pro brzdy a další díly.
Konstrukce s vnějším rotorem umožňuje nyní montáž motoru do předních kol, což dříve nebylo možné kvůli umístění součástí řízení. Tato evoluční možnost otevřela dveře realizaci vozů s pohonem všech kol, takže lze kdykoli měnit trakci z 2WD na 4WD.
Jindřich Lasík
Stručné technické údaje
Výkon: 4 x 20 kW = 80 kW /110 k
Točivý moment: 4 x 400 N.m = 1600 N.m
Napětí: 330 V
Dojezd: 120 km
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Rychlost: 150 km/h
Rozměry: 3,70 x 1,80 x 1,75 m
Rozvor: 2,75 m
Hmotnost: 1200 kg
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout