Mitsubishi i MiEV Sport Air - sportovní elektromobil
Zatímco myšlenka sportovního elektromobilu (nebo jednoduše rychlého elektromobilu, který v roce 1899 pokořil hranici 100 km/h) není nová, zatím nikdo příliš nepřemýšlel o tom, že by bylo možné použít základní principy elektromobilů jako základ pro sportovní vůz.
Společnost Mitsubishi Motors smíchala svoje sportovní dědictví se zkušenostmi v oblasti elektromobilů, zvolila obrácený přístup, a vytvořila vůz s odnímatelnou střechou i MiEV Sport Air. Tento osobitý koncept s nulovými emisemi CO2 není jen „zelený“, ale staví na těch základech elektromobilů, které v sobě spojují výkonnou akceleraci, vysoký točivý moment a bezpečnou jízdní dynamiku plynoucí z ideálního umístění lithium-ionových akumulátorů v rámci dlouhého rozvoru a nízkého těžiště.
Jako výsledek spojeného úsilí designových studií Mitsubishi Motors v Okazaki (exteriér), a kalifornském Cypress (interiér), ale také v Tokiu (provedení), je koncept příbuzný vývojové studie i MiEV Sport z roku 2007.
Vůz delší o 20 cm a vyšší o 12 cm vyměnil rozpustilý vzhled svého předchůdce za techničtější přístup tvaru slzy: od lasturovitého tvaru hlubšího čelního skla, přes drobnou kapotu motoru k ostřejší zádi. Detaily, jako například robustněji vyhlížející třípaprskové lité disky kol, oseknutá zrcátka, přední osvětlení z LED diod a boční ukazatele směru, k tomuto vzhledu přispívají.
Hlavní ovládací prvky a spínače jsou ergonomicky seskupeny okolo řazení, zatímco pomocné ovládací prvky zahrnuty do jediného displeje s dotekovým panelem pro snadné používání.
Sportovní vůz nového druhu, představuje neobvyklý a aerodynamický profil ve tvaru slzy a umístění kabiny až k přední nápravě. Tak jako u nadcházejícího sériového modelu i MiEV, jsou kola 175/50 R17 umístněna v rozích karosérie a společně s motorem mezi nápravami vůz optimálně využívá vnitřní prostor pro 4 cestující v konfiguraci 2+2.
Lithium-ionová jednotka akumulátorových zdrojů (200 kg) uložená pod podlahou je zárukou nízkého těžiště, stability a rovnováhy, ale také pasivní bezpečnosti. Součásti hnacího ústrojí, včetně motoru a měniče, jsou pod zavazadlovým prostorem a s hliníkovým zavěšením zadní nápravy přispívají k rozložení hmotnosti 50:50.
Hliníkový prostorový rám, kombinace hliníkových protlačených výlisků a hlinkových vstřikových odlitků, je lehký, tuhý a silný, což zlepšilo výkon minimalizací hmotnosti (940 kg). Optimální upořádání konstrukčních prvků, včetně předních podélníků a příčníků, účinně pohlcuje energii nárazu při čelním nebo bočním nárazu. Při nárazech zezadu slouží prvky elektrického pohonu pod zadním sedadlem a zadní podlahou jako zábrana.
Díky uložení motoru mezi nápravami jako u i MiEV a použití karoserie v souladu s nejnovější technologií Mitsubishi RISE (technologie vyšší odolnosti proti nárazům), nabízí vůz výbornou ochranu cestujících při nárazech ze všech směrů, a to i při srážce s vozidlem jiné výšky nebo váhy.
Koncept naznačuje směr, jakým by se mohl realistický elektromobil značky Mitsubishi v budoucnosti ubírat, protože převádí vlastnosti elektromobilů na sportovní vůz. Používá výkonnější verzi synchronního elektromotoru s permanentním magnetem modelu i MiEV pro rychlejší akceleraci z klidu i v pohybu – charakteristickou pro elektromobily – než standardní i MiEV s výkonem 60 kW (82 k) a točivým momentem 230 Nm.
Srovnání modelů
V neposlední řadě nabízí i MiEV SPORT AIR střízlivější přístup k pohonnému ústrojí s jedním motorem pohánějícím zadní kola, na rozdíl od koncepčnějších řešení naznačovaných vývojovou studií i MiEV Sport z roku 2007 (2 motory v kolech vpředu + 1 samostatný motor vzadu + E-4WD + E-AYC + S-AWC).
Základní technické údaje
Výkon: 60 kW
Točivý moment: 230 Nm
Rozměry: 3650 x 1600 x 1520 mm
Rozvor kol: 2550 mm
Rozchod:1405/1405 mm
Hmotnost: 940 kg
JL, 11.3.2009
Jako výsledek spojeného úsilí designových studií Mitsubishi Motors v Okazaki (exteriér), a kalifornském Cypress (interiér), ale také v Tokiu (provedení), je koncept příbuzný vývojové studie i MiEV Sport z roku 2007.
Vůz delší o 20 cm a vyšší o 12 cm vyměnil rozpustilý vzhled svého předchůdce za techničtější přístup tvaru slzy: od lasturovitého tvaru hlubšího čelního skla, přes drobnou kapotu motoru k ostřejší zádi. Detaily, jako například robustněji vyhlížející třípaprskové lité disky kol, oseknutá zrcátka, přední osvětlení z LED diod a boční ukazatele směru, k tomuto vzhledu přispívají.
Hlavní ovládací prvky a spínače jsou ergonomicky seskupeny okolo řazení, zatímco pomocné ovládací prvky zahrnuty do jediného displeje s dotekovým panelem pro snadné používání.
Sportovní vůz nového druhu, představuje neobvyklý a aerodynamický profil ve tvaru slzy a umístění kabiny až k přední nápravě. Tak jako u nadcházejícího sériového modelu i MiEV, jsou kola 175/50 R17 umístněna v rozích karosérie a společně s motorem mezi nápravami vůz optimálně využívá vnitřní prostor pro 4 cestující v konfiguraci 2+2.
Lithium-ionová jednotka akumulátorových zdrojů (200 kg) uložená pod podlahou je zárukou nízkého těžiště, stability a rovnováhy, ale také pasivní bezpečnosti. Součásti hnacího ústrojí, včetně motoru a měniče, jsou pod zavazadlovým prostorem a s hliníkovým zavěšením zadní nápravy přispívají k rozložení hmotnosti 50:50.
Hliníkový prostorový rám, kombinace hliníkových protlačených výlisků a hlinkových vstřikových odlitků, je lehký, tuhý a silný, což zlepšilo výkon minimalizací hmotnosti (940 kg). Optimální upořádání konstrukčních prvků, včetně předních podélníků a příčníků, účinně pohlcuje energii nárazu při čelním nebo bočním nárazu. Při nárazech zezadu slouží prvky elektrického pohonu pod zadním sedadlem a zadní podlahou jako zábrana.
Díky uložení motoru mezi nápravami jako u i MiEV a použití karoserie v souladu s nejnovější technologií Mitsubishi RISE (technologie vyšší odolnosti proti nárazům), nabízí vůz výbornou ochranu cestujících při nárazech ze všech směrů, a to i při srážce s vozidlem jiné výšky nebo váhy.
Koncept naznačuje směr, jakým by se mohl realistický elektromobil značky Mitsubishi v budoucnosti ubírat, protože převádí vlastnosti elektromobilů na sportovní vůz. Používá výkonnější verzi synchronního elektromotoru s permanentním magnetem modelu i MiEV pro rychlejší akceleraci z klidu i v pohybu – charakteristickou pro elektromobily – než standardní i MiEV s výkonem 60 kW (82 k) a točivým momentem 230 Nm.
Srovnání modelů
| Typ | i MiEV | i MiEV SPORT AIR | i MiEV Sport |
| Výkon (kW) | 47 | 60 | přední 20x2/zadní 47 |
| Točivý moment (Nm) | 180 | 230 | přední 250 x2/zadní 180 |
| Max. rychlost (km/h) | 130 | 200 | 180 |
| Dojezd (km) | 160 | 200 | 200 |
V neposlední řadě nabízí i MiEV SPORT AIR střízlivější přístup k pohonnému ústrojí s jedním motorem pohánějícím zadní kola, na rozdíl od koncepčnějších řešení naznačovaných vývojovou studií i MiEV Sport z roku 2007 (2 motory v kolech vpředu + 1 samostatný motor vzadu + E-4WD + E-AYC + S-AWC).
Základní technické údaje
Výkon: 60 kW
Točivý moment: 230 Nm
Rozměry: 3650 x 1600 x 1520 mm
Rozvor kol: 2550 mm
Rozchod:1405/1405 mm
Hmotnost: 940 kg
JL, 11.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














