Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mitsubishi Concept GC-PHEV - plug-in 4x4

Na autosalonu v Ženevě představuje Mitsubishi v evropské premiéře koncepční model Concept GC-PHEV, který spojuje bezmála sedmdesátileté praktické zkušenosti s továrními technologiemi pohonu všech kol (4WD) a technické řešení nového Outlanderu PHEV.

Concept GC-PHEV (tj. „Grand Cruiser“) poprvé představený v listopadu 2013 v Tokiu je další generací klasického plug-in hybridního SUV s permanentním pohonem všech kol.
Stylistické ztvárnění exteriéru vozu je založeno na kombinaci muskulaturní hmoty a ostrých křivek, čímž dává vyniknout nápadně plastickým tvarům. Pozorovatel tak nabývá dojmu, jako by byl koncept vytesán z jediného bloku.
Velká výklopná záď hladce navazující na široký zadní nárazník spojuje atraktivní a svěží vzhled se skvělou funkčností.
Design karoserie samotné rovněž komplexně využívá různých prvků ke zlepšení aerodynamiky vozu, jako je např. natáčení lamel masky chladiče pro potřeby lepšího chlazení motoru. Nepřítomnost prostředních B-sloupků pak ještě znásobuje pocity prostornosti.
O pohon se stará plug-in hybridní elektrický systém, který posouvá technologii systému PHEV ještě o úroveň výše, neboť staví na technických principech pohonu z modelu Outlander PHEV, ale využívá je v mnohem větším a výkonnějším vozu do každého terénu - prémiovém velkém SUV.

Systém pohonu PHEV tvoří přeplňovaný zážehový agregát o objemu 3,0 l V6 s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC, spojka, osmistupňová automatická převodovka, výkonný elektromotor a vysokokapacitní baterie (s ohledem na lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami je zabudována pod podlahou zavazadlového prostoru).
Nové pohonné ústrojí se podobně jako u Outlanderu PHEV automaticky přepíná mezi čistě elektrickým režimem jízdy a jednotlivými hybridními režimy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách, stavu dobití baterie a dalších faktorech.
Začlenění osmistupňové automatické převodovky pomáhá v čistě elektrickém režimu jízdy (EV) ke zvýšení účinnosti elektromotoru při libovolné rychlosti vozidla.V hybridních režimech přenáší výkon ze spalovacího motoru a umožňuje zapojení výkonného elektromotoru k posílení akcelerace vždy, když je to zapotřebí. Upuštěním od dvou elektromotorů (u Outlanderu PHEV vpředu a vzadu a jejich nahrazením motorem jediným došlo k úspoře hmotnosti i snížení třecích ztrát.

Vysokokapacitní baterii lze využívat i jako externí zdroj energie. Palubní zásuvka 100 V AC (střídavého napětí) může dodávat až 1500 W, což postačí k napájení spotřebičů např. při kempování. Kapacita této soustavy odpovídá přibližně jednodenní spotřebě průměrné domácnosti – při napájení ze samotné baterie, resp. až 13 dnům v případě dobíjení baterie spalovacím motorem.

S-AWC – To je jízda
Vyspělý stabilizační systém S-AWC pro řízení pohonu všech kol, původně představený v Lanceru Evolution a poté i v Outlanderu PHEV, je založen především na regulaci rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola a jejich přibrzďování. Systém S-AWC vychází v této nové úpravě ze soustavy permanentního pohonu 4WD, vč. diferenciálu zadní nápravy + elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu (LSD) na přední nápravě + dalšího elektronicky řízeného samosvorného mezinápravového diferenciálu + jednotky elektronické aktivní kontroly stáčení kolem svislé osy (E-AYC) vzadu. Posledně jmenovaná komponenta využívá točivý moment elektromotoru k přesné regulaci rozdělení točivého momentu na jednotlivá zadní kola, čímž zajišťuje vynikající stabilitu celého vozidla.
Dále je k dispozici převod do pomala prostřednictvím redukční převodovky, která funguje jako rozdělovací převodovka.

Concept GC-PHEV je vybaven pokrokovou technologií „connected car“ (připojený vůz) od Mitsubishi Motors, která je založena na informačních systémech budoucí generace. Systém ve vozidle je propojen s automobilovou informační sítí, a je tak schopen v reálném čase nahrávat informace o vozidle a využívat tyto údaje společně s informacemi o okolní dopravě, aktuální dopravní signalizací apod. s cílem radit řidiči, jak jet co nejhospodárněji.

Systém rovněž zahrnuje funkci včasné signalizace selhání či poruchy (Failure and Malfunction Early-detection System), upozorňující řidiče na nutnost návštěvy servisu, nebo např. funkci hlášení předpokládaných škod po nehodě (Accident Damage Prediction Reporting), vč. napojení na bezpečnostní a nouzové služby.

Technologické možnosti připojeného vozu jsou ještě vylepšeny originální soustavou rozhraní. Sem patří čelní sklo „AR Windshield“, které je založeno na technologii rozšířené reality nebo velký dotykový displej „Tactical Table“ uprostřed kabiny.

Prostřednictvím čelního skla AR s technologií rozšířené reality se před řidičem zobrazují informace užitečné během jízdy. Čelní sklo AR rovněž zprostředkovává varovné informace, které vůz získává ze systému komunikace mezi vozidly navzájem a systému komunikace mezi vozidly a chodci; promítají se tak upozornění na vozidla či chodce blížící se ze „slepého“ úhlu, např. na křižovatkách.

Technologie aktivní bezpečnosti – Pro vaši ochranu
Concept GC-PHEV je vybaven nejnovější generací elektronického systému aktivní bezpečnosti od MMC, jenž v součinnosti s technologií připojeného vozu zajišťuje vyšší úroveň ochrany samotného vozidla i cestujících sledováním objektů ve „slepých“ úhlech vpředu i vzadu.

Systém zahrnuje:

Kooperativní adaptivní tempomat (C-ACC) s funkcí udržení v jízdním pruhu (LKA): pomáhá řidiči ve sledování dopravy před vozidlem formou sdílení údajů o zrychlování/zpomalování vpředu jedoucího vozidla pomocí technologií pro komunikaci mezi vozidly navzájem i mezi vozidly a infrastrukturou. Zajišťuje tak přesnější regulaci vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, podporuje úspornější způsob jízdy a napomáhá předcházet dopravním zácpám.

Udržení v jízdním pruhu (LKA): poskytuje vhodnou podporu při řízení vozidla zabraňující řidiči v opuštění daného jízdního pruhu v důsledku únavy nebo chvilkové nepozornosti. Součástí funkce je i systém pro rozpoznávání dopravních značek, jenž prostřednictvím palubní kamery sleduje dopravní značky, o kterých informuje řidiče a současně v případě nouze aktivuje omezovač otáček motoru.

Adaptivní světlomety používají palubní kameru k určování polohy vozidel přijíždějících v protisměru (nebo chodců) v době, kdy jsou zapnuta dálková světla, a příslušným způsobem redukují míru osvětlení dané zóny, aby se předešlo oslňování.

Elektronický systém na podporu aktivní bezpečnosti zajišťuje ochranu ve všech směrech, neboť využívá hned osmi infračervených kamer – dvě v horní části čelního okna, po jedné na každém z předních A-sloupků, po jedné za každým z okének zadních dveří a po jedné na každé straně výklopné zádi (v její horní části). Systém rovněž využívá funkci nočního sledování ve všech směrech (Night Eye Multi-around Monitor) umožňující rychle upozornit a varovat řidiče na jakékoli blížící se překážky či jiná vozidla.

Součástí elektronického systému na podporu aktivní bezpečnosti je i řada dalších funkcí, jako např.:
Automatické brzdění zamezující střetu s chodcem
Varovný systém pro monitorování „mrtvých“ úhlů v zadní části vozu
Systém na podporu bezpečné jízdy
Systém zabraňující nechtěnému rozjezdu vozu
Systém monitorování řidiče


13.3.2014









Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar