Mercedes-Benz F700 - pojízdná laboratoř
Výzkumným automobilem F 700 definuje Mercedes-Benz kulturu jízdy v nových dimenzích. Koncept ukazuje, jak lze u luxusní cestovní limuzíny propojit výborné jízdní komfort se vztahem k přírodě a nízkou spotřebou.
Přes pět metrů dlouhý model F 700 umožňuje prostřednictvím inovované a velkoryse řešené koncepci interiéru novou a komfortní formu cestování. Jako první automobil na světě dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a aktivním podvozkem PRE-SCAN eliminovat její nerovný povrch.
Základem je technologie DiesOtto, která novým prostorovým zážehem a hořením směsi, přímým vstřikem a přeplňováním turbodmychadlem kombinuje vysoký výkon zážehového motoru s točivým momentem a nízkou spotřebou vznětového. Čtyřválec s dvoustupňovým přeplňováním dosahuje výkonu dnešní Třídy S s atmosferickým zážehovým V6 3.5 nebo turbodieselem V6 3.0.
Až dosud o dynamických jízdních výkonech a spotřebě paliva rozhodovalo přeplňování turbodmychadlem a přímý vstřik Common-Rail. Pohon DiesOtto důsledným snížením objemu motoru a počtu válců (downsizing) získává lepší účinnost. Spalovací motor podporuje dodatečně hybridní modul, především v provozu Stop-and-Go. Poprvé se tak dostává kontrolované prostorové zažehnutí a hoření směsi (samovznícení) z dieselového motoru do benzinového.
Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta zapalovací svíčkou podobně jako u konvenčního benzinového motoru. Kontrolované samovznícení (homogenní hoření), na které se motor DiesOtto během pár pracovních taktů automaticky přeřadí, nastane při nízkých a středních otáčkách.
Důsledkem je malé množství oxidů dusíku dané homogenním hořením při redukované teplotě reakce. Další čištění výfukových plynů přebírá tříkomponentní katalyzátor.
Pohonnou jednotkou je kompaktní čtyřválec 1,8 s dvoustupňovým systémem turbodmychadel. Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor hybridního módu. Spalovací motor dosahuje výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a celkový točivý moment je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz za 7,5 sekund a rychlost je omezená na 200 km/h. Přes výborné výkony je spotřeba pouhých 5,3 litru a emise 127 g CO2.
Podobný pokrok dosáhl F 700 také u podvozku, kde sehrává Mercedes-Benz vedoucí roli co se týká komfortu odvalování a odpružení. Aktivní podvozek Active Body Control Třídy CL, Třídy S a SL propojuje komfort, bezpečnou jízdu a dynamiku. Ve výzkumnému automobilu přichází ke slovu aktivní podvozek PRE-SCAN, s nímž vůz reaguje nejen vysoce citlivě na nerovnosti vozovky, ale dokonce s předstihem.
Přitom využívá dvě laserová čidla v čelních světlometech. Ty dodávají precizní obrázek o stavu jízdní dráhy. Z obrázku laserových čidel a podle informací o jízdě vypočítá řídící jednotka potřebnou strategii, kterou vysokotlaková hydraulika přemění v přesně vypočítané množství oleje a tlaky pro každé kolo zvlášť.
„Naším cílem je benzinový motor udělat tak hospodárným, jako naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DiesOtto, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti“, říká Prof.Dr.Herbert Kohler, vedoucí koncernového výzkumu a předvývoje stavby automobilu a pohonu.
Design vozu je postaven na měkkých a plynulých tvarech, které nacházejí inspiraci v říši ryb. Okamžitě je patrné, že zvolené tvarování přináší cestujícím mimořádně velký prostor. S délkou 5,18 metru je kratší než aktuální Třída S v její prodloužené verzi, s rozvorem náprav 3,45 metru překonává sériový model o 28,5 centimetru.
Boční profil vozu interpretuje nový design, který Mercedes použil u modelu CLS. Výrazně vytvarované přední podběhy kol jsou inspirovány Třídou S. Funkce světel pro jízdu přebírají dvě svislé řady skupinových modulů LED (array) s předřazenou optikou. Třetí svislá řada je vytvořená z jednotlivých vysokovýkonných LED a mají funkci denního osvětlení. Na spodní straně zpětného zrcátka je umístěn velice kompaktní laser-skener, který kontroluje oblast pro otevření dveří. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání.
Velkorysý a flexibilní interiér není vidět jen prostřednictvím velkého rozvoru, jeho mohutnost podporují dvě skleněné plochy ve střeše. S přírodními materiály jako jsou kůže nebo korek a barevné harmonii hnědých a béžových tónů, působí interiér lehce elegantně a ušlechtile.
Pravé zadní dveře jsou zavěšeny vzadu, což ulehčuje nastupování do Reverse sedadla, které už nemusí mít pevně stanovené místo a dovoluje individuální polohu pro sezení nebo odpočinek, a to jak po směru nebo i proti směru jízdy.
Čtyři osoby sedí klasicky ve směru jízdy. Není-li sedadlo spolujezdce obsazeno, po zmáčknutí příslušného tlačítka se pravé zadní sedadlo přesune do relaxační polohy. Přitom dojde k posunutí sedadla spolujezdce dopředu a sklopení jeho opěradla. Využitím nové kinematiky může cestující sedět proti směru jízdy a dívat se dozadu. Monitor s úhlopříčkou 51 cm a špičkový soundsystem vytvářejí atmosféru kinosálu.
Ovládací koncepce Servo-HMI je vylepšená a doplněná o asistentskou funkci. Pro manipulaci s navigací, telefonem, audiosystémem a entertainmentem slouží osvědčený otočný a tlačítkový ovladač Comand. Pro komplexnější údaje je k dispozici podpora osobního asistenta, v řeči počítače nazývaného avatar, který je grafickým zástupcem reálné osoby ze světa internetu nebo počítačových her. V konceptu má avatar podobu mladé ženy, která se v mluveném dialogu s řidičem, v menu navigace vyptává například na cíl cesty a tyto údaje potvrzuje.
Konceptem F 700 ukazuje Mercedes-Benz, jak vypadá velká limuzína budoucnosti. Ta nabízí mobilitu akceptující životní prostředí s nejvyšším komfortem a suverénním pohonem. Výzkumný automobil ukazuje inovační cesty a technologie, jak je možné šetřit zdroje energie a životní prostředí, ale také jak řidiče a cestující zbavit zatížení, aby jejich cestování bylo uvolněné.
Miroslav Lochman, 24.9.2007
Základem je technologie DiesOtto, která novým prostorovým zážehem a hořením směsi, přímým vstřikem a přeplňováním turbodmychadlem kombinuje vysoký výkon zážehového motoru s točivým momentem a nízkou spotřebou vznětového. Čtyřválec s dvoustupňovým přeplňováním dosahuje výkonu dnešní Třídy S s atmosferickým zážehovým V6 3.5 nebo turbodieselem V6 3.0.
Až dosud o dynamických jízdních výkonech a spotřebě paliva rozhodovalo přeplňování turbodmychadlem a přímý vstřik Common-Rail. Pohon DiesOtto důsledným snížením objemu motoru a počtu válců (downsizing) získává lepší účinnost. Spalovací motor podporuje dodatečně hybridní modul, především v provozu Stop-and-Go. Poprvé se tak dostává kontrolované prostorové zažehnutí a hoření směsi (samovznícení) z dieselového motoru do benzinového.
Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta zapalovací svíčkou podobně jako u konvenčního benzinového motoru. Kontrolované samovznícení (homogenní hoření), na které se motor DiesOtto během pár pracovních taktů automaticky přeřadí, nastane při nízkých a středních otáčkách.
Důsledkem je malé množství oxidů dusíku dané homogenním hořením při redukované teplotě reakce. Další čištění výfukových plynů přebírá tříkomponentní katalyzátor.
Pohonnou jednotkou je kompaktní čtyřválec 1,8 s dvoustupňovým systémem turbodmychadel. Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor hybridního módu. Spalovací motor dosahuje výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a celkový točivý moment je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz za 7,5 sekund a rychlost je omezená na 200 km/h. Přes výborné výkony je spotřeba pouhých 5,3 litru a emise 127 g CO2.
Podobný pokrok dosáhl F 700 také u podvozku, kde sehrává Mercedes-Benz vedoucí roli co se týká komfortu odvalování a odpružení. Aktivní podvozek Active Body Control Třídy CL, Třídy S a SL propojuje komfort, bezpečnou jízdu a dynamiku. Ve výzkumnému automobilu přichází ke slovu aktivní podvozek PRE-SCAN, s nímž vůz reaguje nejen vysoce citlivě na nerovnosti vozovky, ale dokonce s předstihem.
Přitom využívá dvě laserová čidla v čelních světlometech. Ty dodávají precizní obrázek o stavu jízdní dráhy. Z obrázku laserových čidel a podle informací o jízdě vypočítá řídící jednotka potřebnou strategii, kterou vysokotlaková hydraulika přemění v přesně vypočítané množství oleje a tlaky pro každé kolo zvlášť.
„Naším cílem je benzinový motor udělat tak hospodárným, jako naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DiesOtto, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti“, říká Prof.Dr.Herbert Kohler, vedoucí koncernového výzkumu a předvývoje stavby automobilu a pohonu.
Design vozu je postaven na měkkých a plynulých tvarech, které nacházejí inspiraci v říši ryb. Okamžitě je patrné, že zvolené tvarování přináší cestujícím mimořádně velký prostor. S délkou 5,18 metru je kratší než aktuální Třída S v její prodloužené verzi, s rozvorem náprav 3,45 metru překonává sériový model o 28,5 centimetru.
Boční profil vozu interpretuje nový design, který Mercedes použil u modelu CLS. Výrazně vytvarované přední podběhy kol jsou inspirovány Třídou S. Funkce světel pro jízdu přebírají dvě svislé řady skupinových modulů LED (array) s předřazenou optikou. Třetí svislá řada je vytvořená z jednotlivých vysokovýkonných LED a mají funkci denního osvětlení. Na spodní straně zpětného zrcátka je umístěn velice kompaktní laser-skener, který kontroluje oblast pro otevření dveří. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání.
Velkorysý a flexibilní interiér není vidět jen prostřednictvím velkého rozvoru, jeho mohutnost podporují dvě skleněné plochy ve střeše. S přírodními materiály jako jsou kůže nebo korek a barevné harmonii hnědých a béžových tónů, působí interiér lehce elegantně a ušlechtile.
Pravé zadní dveře jsou zavěšeny vzadu, což ulehčuje nastupování do Reverse sedadla, které už nemusí mít pevně stanovené místo a dovoluje individuální polohu pro sezení nebo odpočinek, a to jak po směru nebo i proti směru jízdy.
Čtyři osoby sedí klasicky ve směru jízdy. Není-li sedadlo spolujezdce obsazeno, po zmáčknutí příslušného tlačítka se pravé zadní sedadlo přesune do relaxační polohy. Přitom dojde k posunutí sedadla spolujezdce dopředu a sklopení jeho opěradla. Využitím nové kinematiky může cestující sedět proti směru jízdy a dívat se dozadu. Monitor s úhlopříčkou 51 cm a špičkový soundsystem vytvářejí atmosféru kinosálu.
Ovládací koncepce Servo-HMI je vylepšená a doplněná o asistentskou funkci. Pro manipulaci s navigací, telefonem, audiosystémem a entertainmentem slouží osvědčený otočný a tlačítkový ovladač Comand. Pro komplexnější údaje je k dispozici podpora osobního asistenta, v řeči počítače nazývaného avatar, který je grafickým zástupcem reálné osoby ze světa internetu nebo počítačových her. V konceptu má avatar podobu mladé ženy, která se v mluveném dialogu s řidičem, v menu navigace vyptává například na cíl cesty a tyto údaje potvrzuje.
Konceptem F 700 ukazuje Mercedes-Benz, jak vypadá velká limuzína budoucnosti. Ta nabízí mobilitu akceptující životní prostředí s nejvyšším komfortem a suverénním pohonem. Výzkumný automobil ukazuje inovační cesty a technologie, jak je možné šetřit zdroje energie a životní prostředí, ale také jak řidiče a cestující zbavit zatížení, aby jejich cestování bylo uvolněné.
Miroslav Lochman, 24.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout