Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz F700 - pojízdná laboratoř

Výzkumným automobilem F 700 definuje Mercedes-Benz kulturu jízdy v nových dimenzích. Koncept ukazuje, jak lze u luxusní cestovní limuzíny propojit výborné jízdní komfort se vztahem k přírodě a nízkou spotřebou.

Přes pět metrů dlouhý model F 700 umožňuje prostřednictvím inovované a velkoryse řešené koncepci interiéru novou a komfortní formu cestování. Jako první automobil na světě dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a aktivním podvozkem PRE-SCAN eliminovat její nerovný povrch.
Základem je technologie DiesOtto, která novým prostorovým zážehem a hořením směsi, přímým vstřikem a přeplňováním turbodmychadlem kombinuje vysoký výkon zážehového motoru s točivým momentem a nízkou spotřebou vznětového. Čtyřválec s dvoustupňovým přeplňováním dosahuje výkonu dnešní Třídy S s atmosferickým zážehovým V6 3.5 nebo turbodieselem V6 3.0.
Až dosud o dynamických jízdních výkonech a spotřebě paliva rozhodovalo přeplňování turbodmychadlem a přímý vstřik Common-Rail. Pohon DiesOtto důsledným snížením objemu motoru a počtu válců (downsizing) získává lepší účinnost. Spalovací motor podporuje dodatečně hybridní modul, především v provozu Stop-and-Go. Poprvé se tak dostává kontrolované prostorové zažehnutí a hoření směsi (samovznícení) z dieselového motoru do benzinového.
Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta zapalovací svíčkou podobně jako u konvenčního benzinového motoru. Kontrolované samovznícení (homogenní hoření), na které se motor DiesOtto během pár pracovních taktů automaticky přeřadí, nastane při nízkých a středních otáčkách.
Důsledkem je malé množství oxidů dusíku dané homogenním hořením při redukované teplotě reakce. Další čištění výfukových plynů přebírá tříkomponentní katalyzátor.
Pohonnou jednotkou je kompaktní čtyřválec 1,8 s dvoustupňovým systémem turbodmychadel. Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor hybridního módu. Spalovací motor dosahuje výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a celkový točivý moment je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz za 7,5 sekund a rychlost je omezená na 200 km/h. Přes výborné výkony je spotřeba pouhých 5,3 litru a emise 127 g CO2.
Podobný pokrok dosáhl F 700 také u podvozku, kde sehrává Mercedes-Benz vedoucí roli co se týká komfortu odvalování a odpružení. Aktivní podvozek Active Body Control Třídy CL, Třídy S a SL propojuje komfort, bezpečnou jízdu a dynamiku. Ve výzkumnému automobilu přichází ke slovu aktivní podvozek PRE-SCAN, s nímž vůz reaguje nejen vysoce citlivě na nerovnosti vozovky, ale dokonce s předstihem.
Přitom využívá dvě laserová čidla v čelních světlometech. Ty dodávají precizní obrázek o stavu jízdní dráhy. Z obrázku laserových čidel a podle informací o jízdě vypočítá řídící jednotka potřebnou strategii, kterou vysokotlaková hydraulika přemění v přesně vypočítané množství oleje a tlaky pro každé kolo zvlášť.
„Naším cílem je benzinový motor udělat tak hospodárným, jako naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DiesOtto, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti“, říká Prof.Dr.Herbert Kohler, vedoucí koncernového výzkumu a předvývoje stavby automobilu a pohonu.
Design vozu je postaven na měkkých a plynulých tvarech, které nacházejí inspiraci v říši ryb. Okamžitě je patrné, že zvolené tvarování přináší cestujícím mimořádně velký prostor. S délkou 5,18 metru je kratší než aktuální Třída S v její prodloužené verzi, s rozvorem náprav 3,45 metru překonává sériový model o 28,5 centimetru.
Boční profil vozu interpretuje nový design, který Mercedes použil u modelu CLS. Výrazně vytvarované přední podběhy kol jsou inspirovány Třídou S. Funkce světel pro jízdu přebírají dvě svislé řady skupinových modulů LED (array) s předřazenou optikou. Třetí svislá řada je vytvořená z jednotlivých vysokovýkonných LED a mají funkci denního osvětlení. Na spodní straně zpětného zrcátka je umístěn velice kompaktní laser-skener, který kontroluje oblast pro otevření dveří. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání.
Velkorysý a flexibilní interiér není vidět jen prostřednictvím velkého rozvoru, jeho mohutnost podporují dvě skleněné plochy ve střeše. S přírodními materiály jako jsou kůže nebo korek a barevné harmonii hnědých a béžových tónů, působí interiér lehce elegantně a ušlechtile.
Pravé zadní dveře jsou zavěšeny vzadu, což ulehčuje nastupování do Reverse sedadla, které už nemusí mít pevně stanovené místo a dovoluje individuální polohu pro sezení nebo odpočinek, a to jak po směru nebo i proti směru jízdy.
Čtyři osoby sedí klasicky ve směru jízdy. Není-li sedadlo spolujezdce obsazeno, po zmáčknutí příslušného tlačítka se pravé zadní sedadlo přesune do relaxační polohy. Přitom dojde k posunutí sedadla spolujezdce dopředu a sklopení jeho opěradla. Využitím nové kinematiky může cestující sedět proti směru jízdy a dívat se dozadu. Monitor s úhlopříčkou 51 cm a špičkový soundsystem vytvářejí atmosféru kinosálu.
Ovládací koncepce Servo-HMI je vylepšená a doplněná o asistentskou funkci. Pro manipulaci s navigací, telefonem, audiosystémem a entertainmentem slouží osvědčený otočný a tlačítkový ovladač Comand. Pro komplexnější údaje je k dispozici podpora osobního asistenta, v řeči počítače nazývaného avatar, který je grafickým zástupcem reálné osoby ze světa internetu nebo počítačových her. V konceptu má avatar podobu mladé ženy, která se v mluveném dialogu s řidičem, v menu navigace vyptává například na cíl cesty a tyto údaje potvrzuje.
Konceptem F 700 ukazuje Mercedes-Benz, jak vypadá velká limuzína budoucnosti. Ta nabízí mobilitu akceptující životní prostředí s nejvyšším komfortem a suverénním pohonem. Výzkumný automobil ukazuje inovační cesty a technologie, jak je možné šetřit zdroje energie a životní prostředí, ale také jak řidiče a cestující zbavit zatížení, aby jejich cestování bylo uvolněné.

Miroslav Lochman, 24.9.2007



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar